23 October 2009

al-kisah

cerita ini dipinjam dari cerita seorang Dr. Kemudian di ubah suai sedikit.

Kisanhnya mengenai ITIK dan AYAM.

Mereka berdua, sedang bersekolah. Sekolahnya sangatlah terbaik diantara sekolah yang ada.

Al kisahnya mereka adalaha hewan yang baru bersekolah di sekolah itu.
Kedua ibu bapa hewan terbabit sangat bergembira apabila anak mereka bersekolah di situ.

Setiap hari, kecuali hari cuti mereka akan ke sekolah.
Dan setiap hari bertambahlah ilmu mereka.

Ibu si ITIK merasa takjub. Apabila si ITIK semaki laju berjalan dan melangkah. Bertambahlah keyakinan mereka terhadap sistem sekolah itu. Yang mampu merubah keturunan ITIK, daripada berjalan terkedek-kedek, kepada berjalan laju.

Manakala,
Ibu si AYAM, juga merasa gumbira. Anaknya si AYAM, sudah tidak takut air lagi. Malah AYAM semakin ligat berenang di kolam. Sedangkan, AYAM bukanlah binatang yang tahu berenang. Memang semua tahu, kelemahan AYAM ini.


.............................................................................


Suatu hari. si ITIK dan si AYAM. Mula tidak mahu ke sekolah.
Ibu kedua hewan itu merasa hairan.
Kebiasaanya, di waku pagi, mereka berdua sangatlah aktif untuk bangun.

"malaslah bu...kaki saya dah dipenuhi lebam dan luka...saya dah tidak larat untuk ke sekolah...". Si ITIK mengadu sambil menitiskan air mata.

Ibu si ITIK membelek kaki anaknya. Ya. Lebam dan dipenuhi dengan bekas-bekas luka. Malah ada yang masih terluka.

Manakala,
si AYAM pula,

"bu...AYAM dah tak larat...". AYAM berkata terputus-putus kerana asyik dengan bersin. Hidungnya sering dipenuhi mukus dan matanya semakin merah.

Ibu si AYAM memegang badan anaknya. Panas.



.......................................
kedua-dua ibu haiwan tersebut pun berbincang.

"apa kata kita tanya depa berdua...if ada something yang berlaku kat sekolah depa...". Ibu si ITIK membuat konklusi perbincangan rahsia mereka berdua. Percampuran loghat perak dan sedikit bahasa Inggeris digunakan untuk menggambarkan mereka adalah bukan haiwan sembarangan.

"betul tu...agak-agaknya mesti ada sesuatu yang berlaku...". Ibu si AYAM bersetuju.



.........................................................................

"tak tahan bu...tiap-tiap pagi..kena lari keliling padang...kalau catatan masa lambat, kena buat lagi...."

"...semua haiwan kutuk saya jalan lambat bu....tak tahan...saya pun berusaha untuk jalan laju...tetapi saya....."

Si ITIK bercerita sambil menangis teresak-esak.



...........................................

"....bagai nak gilak bu....setiap pagi saya kena berenang...dulu saya hampir lemas dibuatnya......"

"...kalau saya malas untuk berenang....class mate saya cadang nak pulau saya...macam kucing...mangkarung...semuanya pakat nak pulau saya kalau tak pandai berenang........"

AYAM pun bercerita sambil memicit-micit hidungnya yang asyik berair dan sayapnya yang semakin kekurangan bulu.



.......................................

Setelah mendengar cerita itu, kedua ibu haiwan terbabit pun setuju untuk memindahkan anak mereka dari sekolah itu.


sekian...




.....................
nota I:
-ada kalanya, kita sibuk memperbaiki kelemahan kita sehingga terlupa ada kelebihan yang perlu dipertingkatkan.
-sama-samalah kita mempertingkatkan kelebihan yang ada.