28 February 2009

sudah berkali dikhabarkan...?

sudah byk menyiarkannya..
bercerita tentangnya...
al fatihah byk2 untuknya...
This among the best song from this group..
from his vokal..
by;
Saujana
title:
Jendela Hati
Aku Ingin Hidup Secerah Mentari
Yang Menyinar Di Taman Hatiku
Aku Ingin Seriang Kicauan Burung
Yang Terdengar Di Jendela Kehidupan
Aku Ingin Segala Galanya damai
Penuh Mesra Membuah Ceria
Aku Ingin Menghapus Duka Dan Lara
Melerai Rindu Di Dalam Dada
Sedamai Pantai Yang Memutih
Sebersih Titisan Embunan Pagi
Dan Ukhuwah Kini Pasti Berputik
Menghiasi Taman Kasih Yang Harmoni
Seharum Kasturi Seindah Pelangi
Segalanya Bermula Di Hati
Di Sini...

27 February 2009

MARAH.............?

bukan tidak pernah marah.. tapi marah ini ada sebabnya..


benci..............!!!!

ah..bukan tidak pernah benci..tapi inilah benci yang sakit...

Dulu dia mengaku...

Dia kata;

".. inilah jalanku..



Kemudian, dia menjauh....

Jauh...

Risau juga dia menjauh...



Tiba-tiba dia muncul..
muncul dengan senyuman kemenangan..



Kemenangan????
menang kerana berjaya merobek-robek sirr Hazaarrrrrrrrrr...??????????



Dia senyum....!!!!
Dia senyum dan terus senyummmmmmmm...

Sakitnya hati...!!!!!!!!!!!!!!


Dia tahu apa yang dibuatnya....membuat semua tidak duduk diam,
membuat semua menangis pilu...
membuat semua SAKITTTTT...



Kalaulah kisah perang Saidina Ali tidak dibaca..

sudah lama..selipar jepun cap cheetah singgah di mukanya..


Saidina Ali say' s..;
"...aku tidak mahu membunuhmu atas dasar MARAH..........."


"please help me ya Rabb..."

20 February 2009

Jatuh Hati ( part 1 )




siapa kata kelemahan kita dapat melawan?
penat bertanya,
merayu pandangan,

tapi..
semuanya tidak mampu memuaskan hati
mungkin betul..tiada siapa mampu memahami diri kita..melainkan kita dan Pencipta kita.




ego juga lunyai olehnya,
air mata mengalir bagai tiada lagi rasa malu,
tidak boleh tidak,
diri sudah tidak mampu,
tidak mampu menahan kelonglaian diri,


kalaulah diri boleh berbicara,
mungkin berbaris-baris kata digunakan,
tapi,
semuanya bisu,
telinga mula ditutup,
tidak mahu mendengar lagi,
risau diri tidak mampu terus hidup,
memang beginikah rasa jatuh?
sakit...
walau tiada luka,
walau tiada cedera,





asasnya diri sudah tiada dalam senarai,
makan tak kenyang,
mungkin kerana mulut turut longlai,
menjadi lembut,
menjadi malas,
lalu perut membalas dendam,
nah...sakitnya memelihara gastrik,

tidur nggak nyeyak,
kerutan di dahi mungkin menjadi penghalang,
kepala disini,otak disana,
bagai Apache yang bersepah setelah ditembak oleh petani Palestin,
tapi bohonglah kalau mandi tidak basah,
air bukan pernah kalah,
akan terus mengalir walau disekat,


lalu tangan mencari kekuatan dicelah-celah kelonglaian,
biaralah mulut berbohong,
senyuman plastik,
ketawa berlapik,
walau tangan mampu menipu,
tapi tidak pada mata,
sayu...
mata tidak akan memancar ceria,
mata tidak mampu diam,
mata terus segar disirami air,
air mata yang tidak pernah memahami kelonglaian tuannya...
.........................................




seteruk itukah namanya jatuh hati?

kalaulah takdirnya malaikat Izrail datang menghampiri?

18 February 2009

wah...ramainya konco2..?


ni baru sikit....ada berambur lagi yg lain..tapi masa wat program dorang ndk nampak pun...? dorang ndak mau bantukah?


15 February 2009

sykrn Rabb memberikan nikmat air mata..




Resah..
yg ku ubah dlm kata
melukiskan ksunyian
tanpa ENGKAU aku tak mgerti..




Meski...
Bagi itu indah
Tapi,
Akan sunyi tanpaMu
Menemani aku… sepi
Tanpa.. cintaMu aku resah
Tanpa... kasihMu aku hampa
Tanpa.. diriMu aku mati


Tanpa ..cintaMu aku resah
Tanpa ..kasihMu aku hampa
Tanpa ..diriMu aku mati
Ini…
Benar2 kurasakan
Dlm relung hatiku
tanpaMu.. aku tak mngerti...



TAKUT..

aku jauh dari diriMu dah Kau tingglkan aku sendiri
TanpaMu... aku mati

Resah...yang aku ubah dlm kata..
melukiskan kesunyian


tanpa Engkau

aku tak mengerti
tanpa cintaMu aku resah

tanpa kasihMu aku hampa

05 February 2009

keranamu ku jadi begini...


Forum Perdana yang mempersembahkan beberapa panel hebat; Ust. Wan Sohor Bani Leman.. Dr. Hayati...dan tidak ketinggalan ARTIS sensasi ABBY Abdi...dibiarkan sekejap..








hampir seluruh akbar perdana menyiarkan berita yang sama..




"PAKATAN TUMBANG".

lalu, hati yang berjiwa 'rakyat' ini masam mencuka.
Jiwa membentak. Mahu mengoyak2 semua akbar yang menyiarkan.

Berapa lama aku harus tertipu???


Dulu...

"jangan ambil kos undang2......kaki kiri di neraka, kaki kanan di syurga".


Tapi, kini?


"jadi wartawan pun tak selamat... salah siar berita...siar yg betul..editor tolak...JAWABlah di akhirat nnti.. "

Mujur Allah mengizinkan kaki berada di bumi Bangi..

"mata sudah dibuka...boleh menilai mana kaca..mana permata".


Jiwa berkecamuk. Mungkin sedikit BENGANG dgn ayat kecil di bawah skrin TV#.

"Sultan Perak arah MB Perak letak jawatan..."

Mudahnya.

"berhati2...". Hati mengingatkan.




"ya Allah sejahterahkanlah negaraku...pemimpinmu yang ingin menunaikan syariatMu...Jangan biarkan keamanan yang dikecapi ini diROBEK oleh musuh2Mu yang sejak dahulu menunggu2 saatnya bertindak..

"....sejahterakanlah para Raja-raja kami yang MAHU menjaga kedudukan bangsa yang menjadi terus terpelihara...dan tidak hilang di muka bumiMu...."




01 February 2009

Sedikit rasa......

Sejak 12 Jan until 30 Jan...

masa seperti hya untuk berjalan, berfikir dan mentafsir..

Kuliah 3 minggu ditingglkan..






KL ke Bangi begitu dekat..

Keretapi Tanah Melayu dan Rapid KL bagai 'kamceng' baru..

Kisah nama yang tiada dalam senarai sejak awal sudah menganggu ruang saraf otak..

Kuliah yang tertinggal menyesakkan 'barakah'..


antara itu syukur sekali..Allah mentakdirkan 3 orang 'mahaguru' yang seolah2 menerima takdir itu biasa2..

Paling merisaukan 'hidrogeomofologi'..
entah apa benda ...tup tup...terus ke 'fieldwork'..


ke PEKAN.. CHINI..
pengalaman seribu kepenatan..

bukan tidak pernah berjemur..
tapi,
berjemur sejak 10 - 4 petang..mana tidaknya wajah yang sememangnya 'gelita' bertambah 'jelita..

bagai nak rak belakang..

dari ilmu yang kosong...tangan perlu mengira..mencatat..

syukur ketua kumpulan tidak emosi..


tidur pukul 3 pagi bagai perkara biasa..

penat berjalan sebelum ini, bagai tidak berlaku..

kaki perlu memijak pantai yang panass..entah berapa darjah celcius.

ombak yang ganas..sesedap rasa memukul badan yang sememangnya 'sihat' tahap GABAN..



27 Jan..

baru sebentar menutupkan mata di bas berwrna BIRU dan PUTIH..

'packing' perlu dilakukan..

walau penat dan segan..tgn digagahkan menaip 'msj'..

semua beralasan..

kaki rdha..

Batu 9?..

kalau di Bukit Garam mungkin tiada masalah..tapi disini?

jam menghampiri maghrib..

mana U40?

"uncle...saya nak turun di....."
"ok.."

Biasa sahaja bicara jurupandu memakai serban Singh menjawab.

Di luar sudah gelap.

Arah tuju masih kabur.

"ok...adik..."
"tengkiu uncle". Kaki menuruni bas.

Malam yang gelap.

'tunggu...akak on the way..'.

"macam pernah ke sini.."hati berbisik.

"perempuan tak baik jalan malam". Terdengar ayat2 larangan orang2 tua.

"ya Allah tolong jadikan aku IKHLAS.." segunung pengharapan di dambakan.

kaki direhatkan sambil menghirup air coklat Dutch Lady. Nyaman.

'jam mo dkt isyak sudah ni..'

MP4 ditelinga diMKSIMUMkan.

"kalau nak tumpang solat...sbb waktu dah nak abis..........."
"err..kedai tgh renobet...."

Haru. Trpksa dsmpurnakn dlm duduk.

Tiba malam. Wah Somot,Ar,kak Snti konco,Rita,Syle,Nur...beberapa yang lain menerpa.

"wah ramai peminat..." SUA cuba menegur. Walau badan letih tahap UNGGU, tapi HATI bahagia.

"tu..akh.. ada". Kak tu cuba bermain.

"knapa kak?.." Hah. Dia sengih.

'tenanglah HATI'. Hati memujuk diri.

"bersolek kah?" si Amira bertanya.

Ni semua angkara Pantai.

byk cerita walau hya 3 hari. Moga Allah mengikhlaskan.

30 JAN..

'ALUMNI?...' Tahu diri bukan tergolong disitu.

'datang atas dasar 'ahli..'. Aytnya menyentak.

"tolong IKHLASkan ya Rabb".

Walau diri disitu, tapi hati melayang ke Bangi..

"macamana...?"
"sibuk kat situ.."
"wei marilah bantu.."

Entah berapa patah ayat mengnggu. Sahabat yang malu dan meluah.
huhu...

"ni baru cibai2...". Memang itulah REALITInya.

1 FEB.

"syukr sgt...dah settle." Mereka meluah.
"tak cukup tido 2 ari ni..nnt nak toup.."
"esok kuiz..nak jawab apa?"

'laporan bila nak atr?'

Berjejer ayat dilontar di merata bumi.

'........hah..gan limau mandarin sekali...'.

Biar betul insan ini.

teringat ayatnya.

'nanti ku belikan..'.

Memang tidak tergolong dalam geng 'munafik'..

"Ya Allah byk perlu ku catat. Tapi takut jiwa tidak kuat..".

Hati meratap sayu.

"Ikhlaskan aku, mereka...siapa sahaja yang melakukan perkara untuk redhaMu ya RABB"









MASTER Pendidikan Awal Kanak-Kanak

salam. ramai tanya, camana eh nak sambung belajar dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak? soalan kan, nampak mudah. ok, saya share pengalam...