24 November 2009

T.A.K.U.T

Tangan ini menggeletar ketika menaip.
Mungkin kerana sudah lama tidak menekan-nekan.

Kemudian, penakut ini semakin menyelebungi.
Mungkin sudah lama tidak menjadi berani.

.......................................................

Saya sedang menjadi kalut dan penakut.
Berdepan dengan cerita-cerita karut di televisyen.
Kemudian, media-media milik 'orang itu' memaparkan kadar jenayah yang semakin membimbangkan di Malaysia.

takut?
Semua orang ada perasaan itu.

Saya takut dan takut.
Semasa sekeliling semakin berani melanggar perintah-Nya dan suruhan-Nya.
Saya terbayang-bayang bencana yang akan menyedarkan situasi ini.

Semasa perjalanan sepi ke suatu tempat. errr...boleh disebut sebagai Kota Kinabalu.
Saya dihidangkan dengan visual yang sangat menakutkan.
Singboard yang sebesar 2 depa..setinggi 2 depa dan tulisan sebesar mata memandang.
'Gereja Jesus Benar'.
bangunannya hanya sebesar 3 tapak bus stop kampung.

Saya sangat takut melihat situasi ini.
Saya memikirkan siapakah yang akan melihat hal ini sabagai sesuatu yang 'mengancam'?

ohh..saya sedang mencari kekurangan gerakan kaki dan tangan sendiri..

.................................................................

saya tidak mengatakan Malaysia layak mendapat gempa bumi.
Kedudukan Malaysia sangat stabil dari bencana alam ini.
Juga puting beliung yang dasyat.
Apatah lagi Tsunami yang menyeramkkan.

Malaysia sungguh selamat dalam bencana yang boleh diminimumkan kesannya.

Namun,
rupanya, Allah itu Maha hebat.
Diturunkan bencana banjir yang hampir-hampir 'menyusutkan' kewangan kerajaan yang tengah dalam proses 'pemulihan'.

Takziah kepada negeri-negeri dan negara-negara yang terlibat dengan banjir.
Terutamanya kawasan yang firstime dapat musibah ini..

Sempena di bulan penuh baik dan mulia ini, Allah telah menguji nilai-nilai pengorbanan hamba-hambaNya. Mungkin 'milikan' masyarakat belum sampai kepada masyarakat..errr..maksudnya zakat harta yang layak dikeluarkan. Sejauh mana, harta itu 'bersih'.

err..mungkin sedikit pusing. Saya sedang dan perlu bersedia untuk menghadapi golongan-golongan yang enggan membyar zakat ini..(perasan baik sekejap)

Saya takut perkara-perkara sebagini akan menjadi faktor kemunculan-kemunculan bencana Allah yang maha Mengajar.

saya mengajak untuk kita menjadi takut.
untuk kamu-kamu mengajar saya terus menjadi takut..
err..maksudnya..Takutkan Allah semata.





...............................
nota I:
Selamat Menjalani Ibadah Korban

15 November 2009

Berapa kali saya menemui cikgu itu. Tapi hanya melihat-lihat sahaja.

Kali ini saya betul-betul letih dan tidak bermaya.
Namun, dia betul-betul sedang 'parking' di tepi jalan.

"hai..kamu...belajar dimana?". Hah. Dia masih mengenali saya.

Saya masih ingat. Cikgu ini. Mengajar semasa saya di sekolah rendah.
Mungkin 10 tahun yang lalu.

"cikgu kenal saya?.". Saya sengaja mencipta ayat.

"ishh...cikgu kenal..selalu juga nampak kamu..". Dia masih seperti dulu.Masih ada rupa. Cuma kedutnya bertambah.

"hahahah..cikgu masih ingat saya..". Entah bagaimana kekuatan muncul. Kami bercerita sedikit.

......................

"cikgu ingat kamu..masa mengamuk tidak pass lompat palang tu..". Hah! sebab tu.

saya sudah lupa. Kisah lompat tinggi. Terima kasih cikgu. Kerana memaksa saya memandang dan bercerita masa lalu.



.....................................

Rasulullah melarang memandang masa lalu, melainkan untuk mengambil ikhtibar.


..........

"terimass.."





12 November 2009

Ayam Jantan

seekor ayam selalu berkokok.
bersahut-sahutan sesama 'mereka'.

"ibu...jangan dipotong ayam jantan saya..nanti 'dia' tidak berkokok lagi..".
Si Anak berbicara.

"..nanti malam tiada siang..". Tuturnya. Mulut yang mungil mengatur bicara.

Si Ibu mengangguk. Setuju.


................................

"kenapa ayam saya tidak lagi berkokok..". Si Anak bertanya.

"...ayam sakit.. atau sudah dipotong..?".

Si Ibu senyum sedikit.

"...tapi siang tetap ada.. kan..".

Si Anak memandang luar. Menghadap pokok-pokok yang menghijau.
Kepalanya di anggukan.

........................................................

kur.kur.kur.

Si Anak memanggil manja. Ayam jantanya tidak muncul-muncul.

"ibuuuu...mana ayam saya..?"
Dia menjerit pilu.

"dia sakit..sebelum mati alangkah baik..dagingnya dirasa olehmu..".
Kepala Si Anak digosok lembut.

"...kenapa ayam saya sakit...?"

"..dia penat selalu berkokok...diintai musang..."

Si Anak mengangguk lagi. Pilunya terubat perlahan.


......................................

"...ibuuuu....hari sudah subuh..saya dengar ayam jantan berkokok lagi...". Si Anak menggerakkan Si Ibu.

"...iya..kerana 'dia' tidak pandai menjerit..".

Si Ibu bergegas bangun.
Merenung anaknya yang semakin bijaksana.







Wahai anak,


Cepat-cepatlah membesar,
ibu letih menjawab soalanmu,




11 November 2009

sang kekuatan

Saya sedang mencari kekuatan saya.
Saya sudah menembak kelemahan saya.
Walau tembakan saya selalu tersasar. Saya terus menembak.
Kelemahan inilah yang membuatkan saya kehilangan kekuatan.

Saya selalu meronta dengan kelemahan yang membelit-belit diri.

Tolonglah. Saya sedang mencari kekuatan saya. Di manakah dia?.

Saya selalu bertemunya. Kemudian dia menghilangkan diri.
Kenapa dia datang bertemu sekejap?.
Kenapa tidak seperti kelemahan. Yang datang selalu. Sehingga saya menjadi biasa.

Kemana kau kekuatan. Kenapa pergi begitu sahaja.
Kau biarkan kelemahan membelit-belit.
Tidak ini suatu yang kejam?.

Saya ada kuasa sebagai ibu.
Saya ada kuasa sebagai ayah.
Kuasa sebagai kakak.
Sebagai abang.

Cuma kuasa sebagai adik. Saya gagal mendapatkannya. Kerana kekuatan selalu melibasnya.

Saya bukan tidak pernah. Meredakan tangisan adik-adik saya.
Mengusung mereka. Dengan penuh kasih sebagai ibu.
Mempertahankan mereka sebagai wira seorang ayah.

Kemana kau wahai kekuatan?.

Saya bukan tidak dilatih menjadi kebal.
Seorang kakak yang prihatin.
Memeluk adik-adik disaat mereka ketakutan.

Semangat abang telah lama wujud.
Semenjak menyaksikan kelahiran adik-adik saya
yang comel dan manja.

Kami sama bermain-main di pentas sawah yang becak.
Dikebun tua yang bernyamuk dan berduri.

Diwaktu sawah menjadi laut.
Kami sama bermain rakit.
Ke hulur dan kehilir.
Hujan rahmat yang membelah suasana.
Menyaksikan kami kesejukan bersama.

Melihat ibu meleteri kami.
Melihat walid merotan pedih.

Berbalam-balam dan hampir luka.
melahirkan kami dengan semangat.

Kenapa kekuatan melupakannya?

Ketika rumah bergegar oleh angin kuat.
Kami sama-sama melaungkan azan dan iqmah.

kekuatan...kenapa biarkan kelemahan mengcengkam saya?

Ketika hati berdenyut riang.
kekuatan melenyapkan dengan amaran.
Amanah belum sempurna.

Cinta manusia itu selalu menipu.

Wahai kekuatan..
kembalilah..

Rayuan ini..berbunyi simpati..

Bergema-gema disetiap alam..

sepuitis bahasa si pesalah

Mereka berbicara. Sambil berbisik-bisik. Merenung-renung.
Lalu akal bertindak.
"ini mesti mengumpat.."
Sang Ratu. Dia. Senyap.

Memandang manusia, adalah memandang diri sendiri.
Daif. Naif.
Dua ayat untuk dirinya.

Mengagahi melangkah. Membiarkan mata-mata sekeliling.

"janji...hantar esok...ini dah berapa kali esokkk?". Amarah di dalam diri terdahulu menerjah telinga.

"maafkan saya..saya masih belum berjaya mengotakan janji..". Ting!. Terdetik rasa bersalah yang teramat. Amanah semudah itu, dia masih lambat menyempurnakan.

Sang Ratu. Bertafakur. Merenung dinding. Menerobos masa hadapan.
"orang mukmin itu...tidak akan mengulangi kesilapan lalu...".
Dia tunduk.
Sungguh daif ketika itu.

Melawan emosi. Melawan gerakan minda.
"Fokuskan ujian dahulu..selepas ini usahakan sebaiknya...". Akalnya membantu. Yang salah tetap salah. Cuma perlu diperbetulkan.

Sang Ratu masih membatu. Persediaan emosi yang belum pun sempurna.

"maafkan saya..maafkan saya...maafkan saya..". Dia masih merenung dinding.

10 November 2009

a.k.a MUDA

salam.

Untuk jiwa-jiwa kelayuan.
Diri ini sudah semakin layu.
Sudah hilang idea untuk menulis.
kelayuan VS kelajuan.
inilah bahasa sepuitis yang dicuba.

Diri ini pernah berkata. Perlunya keterlibatan dalam dunia penulisan. Sama ada berasbabkan suka ataupun yang paling cantik berasabkan alternatif. Banyak buku di pasaran ini tidak mampu menusuk jiwa2 yang layu..yang jauh dari kehidupan muslim yang sejati..?.
paling kurang, menerobos masa-masa muda yang hanya sebentar.



"..sila lampirkan sinopsis..bab 1 dan bab 2..kami akan cuba menilai..". 1 janji daripada pemilik syarikat buku. Setahun yang lalu. Jawapan yang positif ini, hanya dipandang bisu.

Salahkah mencuba?..


"wahai Allah..pemilik segala kuasa..


gambar hiasan semata-mata . by:Twins2



Hujan - Jiwa Kelajuan

1,2,3 lets go
Kucaraku dengan sepi
Kencang sangat kata hati
Yang tinggi semua ku junjung
Insan lama tak terkunjung


Definisi ku tetap sama dengan kelajuan
Tidak ku kentar kerna bagiku ini masa depan
Tiada penghalang bagiku dan matlamat ku hanya satu
Sentiasa bersedia kemenangan pasti milik kita

Jelmaan kabus disambut
Sorak semuaku kagum
Jangan rebah saat ia mundur
Teruskan langkah mara kedepan lalu ku rempuh


Definisi ku tetap sama dengan kelajuan
Tidak ku kentar kerna bagiku ini masa depan
Tiada penghalang bagiku dan matlamat ku hanya satu
Sentiasa bersedia kemenangan pasti milik kita

Definisi ku tetap sama dengan kelajuan
Tidak ku kentar kerna bagiku ini masa depan
Tiada penghalang bagiku dan matlamat ku hanya satu
Sentiasa bersedia.



M
asa Untuk Dakwah.

09 November 2009

Ketika saya menghubungi.
Dia sedang memandu.

Saya menghentikan panggilan. Dengan harapan fokusnya lebih dengan pemanduan.
Juga, dia selamat sampai ke destinasi.
Dia enggan sebenarnya.
Katanya, masih banyak perkara perlu dibincangkan.

Saya membiarkan.
Memikirkan halnya ibarat sengaja mencipta penyakit.

Saya juga buntu berfikir.
Ini bukan masalah duit tambang balik tidak cukup.
Bukan juga masalah kmotor dah berminggu tidak berbasuh.

Saya sengaja membina provok. Menghendakkan pemikirannya lebih terganggu.

Dia bukan kanak-kanak lagi.
Fikirlah yang terbaik untuk hidupnya.

Memilih pasangan hidup, bukan seperti memilih kain baju raya.

Secara tidak langsung, dia menggamit otakku berfikir sama.
Bersediakah berfikir untuk hal-hal sebegini..?
Trouble beb!

07 November 2009

Software

Saya sudah lupa.
Malah hampir tidak tahu.

Bagaimana menggunakan Adobe Photoshop.
Yang mampu mencipta pelbagai rupa dan bentuk.
Sekarang ini, sudah canggih. Bertambah ke 0.9. Sedangkan dulu hanya 0.6.

Saya sudah lupa bagaimana menggunakan Micromedia Dreamweaver.
menggunakannya untuk mempublish bahan-bahan masuk ke dalam internet.


Paling seronok menggunakan Micromedia Director untuk gambar statik. Kemudiannya membuatkan ia bergerak.

Bergerak ke zaman maju ini. Saya tidak teruja melihat pembuatan kartun Upin &Ipin.
Saya dapat tahu, software yang mereka gunakan. Mahal dan canggih.
Bukan lagi 3D seperti dulu. Yang memaksa otak berpeluh-peluh membina pergerakan tangan.

Saya juga terus lupa. Bagaimana memanfaatkan Flash. Yang dapat membina pelbagai gerakan objek.

Terlalu banyak perisian yang semakin saya lupa. Sayangnya nilai ilmu ini.

Tiba-tiba berasa kosong kembali.

Ilmu yang tidak dimanfaatkan,ibarat pohon yang tidak berbuah..cantik perumpamaan. Menyindir saya bertalu-talu.

06 November 2009

anak kecil


Menjeling anak kecil itu. Saya sudah terbayang. Keadaan saya semasa kecil.
Semasa saya selalu menangis. Agaknya.
Saya selalu menganggu tidur kedua orang tua saya.
Menganggu masa rehat mereka.

Saya juga tidak kurang telah membuatkan ibu bapa saya menderita.
Atau membuat mereka berasa bahagia dengan kehadiran saya.

Saya merenung botol susu yang diajukan oleh ibu anak kecil itu.

Mujur, ibu saya bukan begitu.

"berapa umur kak..". Sejak tadi saya tidak tenteram. Mendengar tangisan anak kecil itu. Saya berharap. Apabila berada di dalam air bus ini saya harus melelapkan mata. Memberikan mata saya rehat yang cukup.

"baru 6 bulan...". Ibu muda itu menjawab. Walau sibuk menggosok belakang anak kecil itu. Dia masih menjawab dengan senyuman.

"agaknya..first time naik kot..". Saya mula seronok berbual.

"a'ah dik...mahu melawat ayahnya di sana...". Ibu muda masih tersenyum. Si anak kecil sudah memperlahankan suaranya. Mungkin mendengar perbualan kami mengata tentangnya.

Perbualan kami agak panjang.
Kemudian, dimatikan dengan arahan daripada driver. Mengatakan cuaca tidak baik. Bergegar rasanya. Seperti berada di jalan kampung saya.

Saya memandang ibu muda tadi. Anak kecilnya sudah lentok dibahunya. Dia memeluk erat anak itu. Mungkin risau melihat keadaan yang bergegar itu.

Mulutnya berkumat-kamit. Mungkin berdoa agar dapat berjumpa suaminya. Dengan anaknya yang kecil itu. Atau berdoa supaya, gegaran itu tidak menganggu tidur anaknya.

Masya Allah..mungkin ibu saya juga selalu begitu.

Lebih banyak cerita hebat ibu-ibu diluar sana.

Saya memerhati keluar. Melihat awan putih berlapis gelap.
Cuaca yang kurang baik!.





suara yang hanya dikerongkong

bersuaralah. Dari sudut mana suaramu timbul.
Saya berpesan kepada diri.
Pada waktu nilai2 iman masih ada bersisa.

Saya pernah bersuara. Tapi yang muncul bukan benda yang saya ingin katakan.
saya berasa sangat malu.
namun..
saya lawan rasa malu itu.
Saya bersuara lagi. Bukan di dewan seminar. Tapi di satu perhimpunan.
akibatnya bukan sahaja malu. Tapi hampir menitis air mata.
Kenapa lain yang saya fikir, lain yang keluar??

Saya memarahi diri sendiri.
Pelbagai makian saya lontar dalam diri.

Akibatnya saya, memilih untuk berdiam diri.
akibatnya terlalu banyak menelan rasa. Malu dan malu. Saya menjadi penakut untuk bersuara.
Apabila berada di kelompok budak-budak baik. Saya lagi rasa malu. Segan.

Saya pernah mencuba. Membawa fikiran 'kawan' saya. Mengenai Battle Of The Band.
Di hadapan saya pada masa itu, terdiri daripada orang-orang baik.
Lalu soalan saya dijawab sinis.
Saya dikatakan seolah-olah menyokong aktiviti itu.

Betul. Saya malu. Namun, entah bagaimana, saya masih seolah-olah sudah kebal.
Saya masih boleh duduk bertahan.

Saya tidak salahkan jawapan sinis itu. Saya salahkan diri saya. Saya tidak mempunyai umph untuk bersuara.

Namun, ini bukan halangan saya untuk bersuara.

Saya suarakan. Walau bukan dari isi hati saya. Namun, saya rasa lega.
Saya sudah mula belajar untuk berani.
Menyuarkan suara.

Saya masih belajar.
Saya akan cuba belajar.
Sehinggalah, saya bergelar arwah.


Bersuaralah. Itu juga nikmat yang akan disoal nanti. Semasa sesi penaksiran di hadapan Khaliq.
saya malu menulis. saya tunggu rasa itu 'betapuk' dulu.
saya mahu lepak sini. orang sound macam2. tiba2 rasa lain. ishhh..

05 November 2009

Sesekali matahari tegak di kepala.

"puhh..panas gilae.."

tekak terasa kering. Peluh merembus laju. Mata hampir berpinar...

dan terlihat..

"air bandung!!!".

Nikmat tidak terperi.



Betapa manisnya..disaat2 kita bingung dan kosong.
di kala buntu dan butuh
Dia ada membawa isi dan makna.

"jom..baca Quran".

"bacalah dengan nama TuhanMu..yang menciptakan dan mematikan.."

04 November 2009

cigu saya

saya bukan genius. Saya bukan bijak. Saya bukan baik. Saya bukan pintar.
Saya bukan lawa. Saya bukan cantik.


Saya bukan siapa-siapa.

Hari ini. Saya cuba ingat nama cikgu2 saya masa sekolah.
Sebab diorang semualah ni ajar saya.
Supaya saya boleh jadi genius. Boleh jdi bijak. Boleh jadi baik. Boleh jadi pintar.
boleh jadi lawa. Boleh jadi cantik.

Walau saya bukan siapa-siapa.

Darjah 1
Cikgu Normina Gagoh Guru kelas saya- Seorang yang manis/berambut pendek/
Cikgu Saumi-cikgu ni yang selalu saya jumpa /kalau saya salam tangan dia..dia peluk saya( Masya Allah saya terharu sangat)
Cikgu Malolo- Ni guru Pelatih Maktab/ Bujang lagi masa ni
Ustazah Norlaila- Manis/ada tahi lalat di muka/ suaranya merdu
Cikgu Asmat- kurus2/ tinggi/
Cikgu Ramlan- saya lupa2 ingat cikgu ni/

Darjah 2
Cikgu Saumi
Cikgu Normina Gagoh
Cikgu Asmat

(saya langsung x ingat siapa cikgu saya masa ini)

Darjah 3
Cikgu Daryati - cantik/ putih/ masa ni bujang lagi-sekarang dah 4 orang anak rasanya
Ustaz Halim- Orang Kelantan rasanya/ Garang weii...tapi dialah yang mengajar Iqamat
Cikgu Noraini- Cantik/ putih/ nyaring suaranya/ hehe...bulu matanya..
Teacher Latifah- kurus/ isteri Cikgu Arif
Ustaz Fauzi- Orang Ganu
(ada lagi..saya lupa2 ingat)

Darjah 4
Cikgu?..lupalah- muka macam Sani/putih/ tegas suaranya
Cikgu Arif- Terror main muzik/ sekarang pun masih main muzik
Ustaz Rosli- Ini pun orang Kelantan/ p sekolah jalan kaki jak..mana naik motor/ dia ni yang masukkan sayapertandingan hafazan

(ada lagi rasanya..)

Darjah 5
1. Cikgu Ismail- cikgu ni macam Mat Rempit/ Baik/ Dia guru muzik& lukisan..masa saya nyanyi Iman Mutiara depan kelas dia menitiskan air mata..(mungkin terharu dengar suara saya)/ rumah dia dalam kawasan sekolah.

2. Ustaz Zaizul Kamal- Orang Pahang/ Tinggi/ Pernah baling Pembaris panjang kepada saya..sebab saya kata dia bawa ajaran baru...(jahilnya saya).

(ada lagi..saya pun lupa)

Darjah 6
1. Sir Alfred - Putih/ Tinggi/ Guru kelas
2. Cikgu K..- ajar KH..
3. Cikgu Noranizah- Cikgu ni cantik/ manis/ baik/ajar BM
4. Cikgu Amir Shah- Ish cikgu ni..jarang masuk kelas (alamak..komen)

(payah ingat nama-muka jak kenal)

Ting 1
1. Cikgu Salamah- ajar BM/ warden asrama/ seganlah dengan dia
2. Cikgu Juriah- comel/ baik/ Ajar Sejarah/ Suka cikgu ini
3. Cikgu Khamsah- kurus/ sekarang masih mengajar SMKBG lagi
4. Cikgu Armain- kurus/putih/ muka dia masa ni budak2 kata macam Along New Boyz
5. Ustaz?
6. CikguKhatib- ajar Geo

(sorang lagi..siapa ya..?)

Ting 2
1. Cikgu Juriah
2. Sir John- penganut Kristian yang taat/suka guna huruf jawi kalau marah
3. Cikgu Jaim-lemah lembut cikgu ini
4. Cikgu Noraidah -Sains
5. Cikgu Jovinia- baik cikgu ini
6. Cikgu Haslizah- kecil/comel/ suaranya..masya Allah..nyaring

(3 orang lagi...

Ting 3
1. Ustaz Bakri- guru kelas/ suka buat provokasi/ selalu juga buat lawak/ jumpa di Pusanika- Master
2. Cikgu Hamree- penari/ sangat berbakat dalam melukis/ ajar Sains
3. Puan Varna Dewi Velu- Masya Allah.. lemah lembut puan ni/ dialah yang menarik hati saya untuk lulu BI
4. Puan Sunaidah- Cikgu baru lagi masa ni/orang Bugis juga
5. Cikgu Nizam- amik kos bahasa-ajar Matematik/ cikgu ni banyak formula- ramai orang suka math
6. Cikgu Abby- Ajar KH/ wei...cikgu ni memang protokol
7. Cikgu Zamzuri- ajar Geo/ Orang Kelantan
8. Cikgu Suparman- Guru ganti sekejap/ bekas pelajar di SMKBG gak

Ting4
1. Cikgu Rudina Hayati- guru kelas yang comel & cool/ Add Math/ sangat kecil dan baikkk
2. Cikgu Abby- Sejarah/ tetap protokol- dia ni ajar kami membentang/ dia hanya tengok
3. Cikgu Dolly- manis/cantik/lawa/tapi..kalau mendenda...huhu..
4. Cikgu Khairul- Fizik/ Math/ Brutal cikgu ni/ Bekas engeneer
5. Ustaz Zaidi- Asal Kelantan/ masuk kelas-kami dengar ceramah/ bekas pimpinan pelajar UM/ni yang ajak minda kami lebih terbuka luas..kami kenal serba sedikit dunia politik..masya Allah..
6. Cikgu Aznita- guru fevret/ manis/ jelita/ Kimia-huh!
7. Cikgu Yatim- Fizik/ lemah lembut/ diapun suka ceramah/ suami cikgu Jovinia
8. Teacher Kartyani- Gerun/ denda macam boleh jadi gila...takut sangat/ jumpa kat pesbuk..minggu lepas../x berani borak..x terror BI/ manis cikgu ni
9. Cikgu Jah- huh! semua orang takut gan cikgu ni/ komitmen tinggi/ Produksi Multimedia/ Warden yang disegani
10. Cikgu...- ajar Bio/ lemah lembut..pas tu..ada kes dia terus jadi

Ting 5
1. Cikgu Abdul Wahab ( Abby)- Guru kelas/ huh..panjang cerita pasal ni
2. Cikgu Rudina Hayati
3. Cikgu Rahimah- Kelantan juga/ ajar BM/ lemah lembut
4. Ustaz Zaidi- ajar kami macamana wat program/ masa ni kelas kami memang orang kenal sangat2/
5. Cikgu Khairul
6. Cikgu...bt Muharam- Math/ dia ni yang buat kami kena pandai Math/ tegas/ lembut-tapi kadang ayat makan dalam
7. Cikgu Mardiah- Segan saya.../tup2 jumpa di UKM../baik/ lemah lembut/ kaedahnya think2!/ ajar BM
8. Cikgu Jah
9. Teacher Karty- Sinilh belajar buat esei BI/ya Allah..



Ting 6 Bawah
1. Cikgu H...- P.Am/ lemah lembut/kecil/comel/ayu/ suaranya..mahu dengar..kena duduk depan atau kelas kena diam
2. Cikgu Norli- P. Am 1/ guru kelas/ baik
3. Cikgu..( x ingat)..- Sej II/ Baik juga/ Saya suka buat latihan dia
4. Ustaz Zaidi- Sej Islam
5. Cikgu Aniswandi- tinggi/ haha..lawak/ Eko 1
6. Cikgu Norhayati- payah juga orang Akaun ajar Eko( dia kata)/ manis/ anak mami/ Kadang penat dia ajar kami-tapi masih tak faham..(susahnya mengajar)


Ting 6 Atas
1. Cikgu A.Dollyana- P.Am II
2. Cikgu Hamsiah- P.Am I/manis/lemah lembut/ baik/sedap suaranya
3. Cikgu N...- Sej I/ comel/ baik/ lemah lembut
4. Cikgu Abby- Sej II/ ..memang power..bentang guna slaid../ kena bentang/ esei tiap2 hari
5. Sir Amy- haha..the unic style/ ajar lagu Unbreak My heart/
6. Madam Sunaidah- MUET
7. Cikgu Noraidah- cikgu comel/ Eko I
8. Cikgu Arizan- suami cikgu Rudina-abi Sumayyah/ EkoII


Thank You...All...
moga ilmu yang dicurahkan membawa makna dalam hidup












saya mahu kata



saya mahu kata
saya sedang pening dengan
masalah orang

saya mahu kata
saya benci dengan
masalah orang

saya mahu kata
saya tidak suka dengan
masalah orang

saya mahu kata
saya mahu kata
saya mahu kata apa saja

tapi..saya tidak sanggup orang akan kata saya begitu.

jadi..saya pun tahan. saya kena ingat
saya juga seorang manusia biasa,

ya..saya juga manusia biasa..ala bisa, tegal biasa..


Hari itu. Saya betul terasa hati.
Entah kenapa. Saya rasa mahu menangis.
Lalu saya cuba menahan untuk tidak menangis.
Tapi saya tewas. Saya menangis. Saya pasang lagu kuat-kuat. Saya menangis juga sunguh-sunguh.

Lepas tu. Saya diam. Saya ambil kertas. Saya conteng-conteng.
Saya tulis macam-macam. Macam-macam benda yang saya rasa dalam hati. Saya tulis dan tulis.
kertas tu saya letak dalam laci.

Lepas tu. Saya cuci muka. Dan saya terus pi tidur. Saya paksa mata saya tidur.
Dan saya dapat tidur.

Bangun sahaja. Tiba-tiba hati saya tergerak untuk ke sana..
ya ke sana..
tempat kawan saya terlantar.
tiba-tiba rasa bersalah..
di kampung kami boleh ketawa sama-sama. Jalan sama-sama.Tapi bila dia terlantar saya boleh lawan rasa hati saya.

Saya terus kemas-kemas.

Saya tidak peduli. Tahu atau tidak jalan ke sana, saya mesti pigi!

Lama-lama saya rasa takut.

"perempuan keluar rumah mesti berteman atau bersama mahram..".

Ah. Saya peduli apa. Siapa mahu teman saya jalan tempat yang saya sendiri tidak tahu.

Sebelum keluar. Saya cuba dan cuba. Istighfar banyak-banyak. Saya tidak mahu fikir lagi.

"hanya tempatMu aku bertawakkal.".

Saya bergerak. Kebetulan masa itu, saya masih mempunyai mask. Saya guna sepanjang jalan.
sehinggalah saya memasuki perkarangan Hospital Teluk Intan pukul 9 malam.

saya berbuka di R&R. dan saya lawan otak saya berfikir akan tindakan saya.
kemudian..saya sms waris saya. Saya katakan saya sedang on the way lawat sahabat saya.

saya tahu. tindakan saya bukan betul.

.............................................

saya nampak sahabat saya.
saya baru berfikir dan terfikir.
Allah kalau mahu ambil balik hak Dia. Dia ambil. 'Kun Faya Kun'.

Saya tengok sahabat saya.
Ya..saya menahan air mata.
Mudah sungguh hati perempuan tersentuh.
saya lawan mata saya.
saya lawan sungguh-sungguh.

Sehinggalah. Saya tidak dapat menahan.
Saya menangis di tepi hospital.

saya katakan pada diri saya. Saya menangis bukan kerana dia sakit. Bukan kerana saya duduk hospital 3 hari. Tapi..saya menangis 'melihat diri saya'.

Melihat x-ray. Besi bersilang-silang di bahu dia. besi berkepit di lututnya.

terima kasih Dr. yang brutal. Baru tahu bukan semua Dr. lemah lembut..hahaha

....................


Dia ialah sempadan. Berjuta hikmah untuk dirinya.Untuk semua
Berjuta rahmat sedang menunggu.
Hanya orang yang terpilih diberi ujian itu.


kini dia sudah dapat bangun dan berdiri dari pembaringan.
sedikit gurauan untuk dirinya.

"selalu bersenam..belajar-belajarlah kawad kaki.."


Hari ni hari Rabu.
Pas tu nampak member makan nasi kerabu,
saja nak tulis2 lah labu,
janganlah mata naik kelabu


saya sangat suka. Er mungkin mesti suka. Naik bas..
pas tu duduk berdua. Sebab kerusi bas dibuat berpasangan.
cehh..bes duduk berdua ni!.

wah..wah...
nampak sepasang orang. Lelaki dan perempuan.
bercerita pasal ekzem yang dorang alami.
berabis menyalahkan diri.
yang banyak cakap tentu si perempuan.
si lelaki hanya angguk-anguk. Dorongan minima untuk si perempuan terus bercakap.

erk...
kan bes duduk berpasangan..
ada kawan luah rasa geram dengan paper yang kita dah conteng2 dalam ekzem.

sebab pasangan tu duduk belakang saya. Jadi, jelaslah suara si perempuan tadi.
baiknya pasangan itu.
orang Indonesia kot. Gaya tudung. Beg. Pakaian. Konfom!

Tengok usia??
wee..mungkin 40 an dah..si lelaki dah beruban..
si perempuan pun dah ada kedut2 di mata. Mungkin belum guna Olay Total White kot..ceh..

Solut!..semangat sungguh orang ni belajar walau dah berusia..


erk...
pasangan sebelah saya?
saya dah lupa tegur..
ish inilah masalah umat..
macamana nak pupuk ukhwah Islamiyyah..

Saya jeling2 sebeleh..macam sebaya pasangan tadi jak..bertudung merun. Berbaju kurung.

"ehem...Cik...nak gi..".
Dia terus jawab. Dan kami pun sembang-sembang sikit.

kan baik berpasangan..
Banyak benda boleh citer2.
Paling baiknya..
ukhwah sedang dibina..



soriii...


orang sebelah pun buat tidak nampak..ish..




.........................................
nota I:
mulakan dengan senyum..insyaAllah dia pun senyum...

02 November 2009

kelonsong Peluru

"weiii..dengar lagu apa tu...". Si Mona S ni selalu sahaja menyibuk. Dentuman dari earfonku pun masih jelas ditelinganya.

"lagu HUJAN..kenapa?". Ku lihat Mona S mencebikkan bibir. Dia asyik dengan buku-bukunya.

"ingatkan lagu UNIC..". Dia masih mencebik. Buruk sekali bentuk cebikan yang dibuat.

"suka akulah..telinga aku...". Aku tahu. Waktu malam begini. Dia lebih suka mendengar lagu2 nasid. Dan ayat ini adalah 'ganas' untuk dia.

"ehhh..Bila Aku Sudah Tiada...atau Aku Skandal...atau..mencari konklusi". Cun!. Aku memang solut Mona S. Lagu HUJAN dia boleh ingat.

"tidak...KELONSOR PELURU...versi Rap...nak dengar....???". Aku pasang kuat sikit lagu tu. Biar Mona layan.

"ehhhh..lagu ni...tak pernah dengar pun..". Dia terus sambung baca buku.




Lagha?. Aku suka lirik lagu ini.



Kelonsong Peluru
Noh (HUJAN)-masa rap dulu2


jelas di depan mata namun masih berpeluk tubuh tak berbuat apa,
saudara Muslim ku diseluruh dunia adayang teraniaya,
komplot bantuan dari Amerika negara durjana ZIONIS,
membunuh dan juga memperkosa memakan 50 tahun untuk menhancurkan masjid Al Aqsa [Palestin],
perjanjian bertukar tukar tak guna,
dimana tanggung jawab kita semua palestin sudah lama menderita,
bunyian ngeri tangisan anak kecil masjid surau rumah semuanya dibedil,
namun tiada tindakan yang diambil hanya jadi perbualan dunia,
seribu satu pelbagai jenis cerita melihat gelagat kejam anak Adam dan juga anak Hawa,
MAJLIS BANGSA BANGSA BERSATU! dimana kamu,
hanya perpeluk tubuh terdiam membisu . .



KELONSONG PELURU,

MEMBANJIRI JALAN DAN JUGA LAMAN RUMAH KU TUHAN KU YANG SATU TURUNKAN KEAJAIBAN AGAR KAMI BERSATU KELONSONG PELURU, MEMBANJIRI JALAN DAN JUGA LAMAN RUMAH KU TUHAN KU YANG SATU, TUHAN KU YANG SATU . . .[ALLAH]



Mujahidin berjuang dan jangan ada yang lepas tangan,
dimanakah demokrasi keamanan yang dijanjikan,
ini soal politik dunia krisis ekonomi dan agama,
kenapa asyik² Islam yang kena THAILAND FILIPINA UK sama sahaja,
ZIONIS latnatullah takkan kemana-mana macam tentera bergajah mati dibaling batu berapi dari neraka,
hasutan syaitan makin ketara,
makin berapi dendam lama membara yahudi tak mengenang budi,
memang CELAKA!
lain pula cerita IRAQ dibantai amerika,
mahu membela nasib orang ARAB katanya,
kau siksa mereka yang didalam tahanan,

Insyallah ALLAH turunkan bala kita lihat boleh kah kau bertahan, sampai bila? bicara? yang pasti akhirat masanya



.................
n
ota I:
-Konsert Muslim belum ada lagi..setakat jemput artis nasyid bawa lagu dakwah...dah banyak berlaku
jemputlah kumpulan2 kegilaan remaja..baru betul2 tranfomasi. ishh..bila lah berlaku..?? kesian remaja kita.

~terus boikot barangan Yahudi!!

sesuka ati

"tengok muslimat tu...aktif..sebijik macam hyperactif..senyum sana sini..semua orang dia sapa.."

"sepatutnya muslimat ni, kena jaga ikhtilat...sejak tadi..ana nampak senyum..ana taulah sikap enti ni peramah..kita kena lemah lembut..jaga sikit..enti bukannya muslimin..semua orang enti nak senyum..."

Seorang lelaki menegur. Lembut dalam tegas. Terkebil-kebil dan tersipu malu si muslimat. Rona mukanya semakin merah. Hatinya sakit. Jiwanya tidak senang.

Dia tidak lagi boleh menggunakan bahasa hariannya di rumah dan bahasa orang sekelilingnya setiap harinya.

"ahhh..aku apa peduli..."

"suka akulah...sebok jak"


"wei...ko jangan nak cari nahas.."


"hampeh ko!!!.."


"ada..ada aku kisah..".


Semua ini hilang. Dia semakin keliru. Disekelilingnya adalah manusia yang biasa menggunakan bahasa sebegitu. Namun, apabila dia ke 'kelompok' sana. Dia harus BERLEMAH LEMBUT, SERIUS, malah lebih banyak diam. Dia bingung dengan dunia barunya. Teman-teman lamanya mula menjauhkan diri. Ayat-ayat lamanya sudah hampir terhapus. Dia terasing dalam dunianya. kepetahannya semakin tenggelam. Dia tidak lagi berminat dengan dunia lamanya. Dia kalut berdepan dengan teman lamanya. Bahasany tidak sama. Dia mula kehilangan kata untuk berbicara dengan orang luar'.

Lalu dia merintih..

"perlukah saya menjauhkan diri dengan kawan-kawan saya...saya sunyi tanpa kawan....". Dia merintih pada seorang 'kakak'.

"dik...inilah dugaan dalam perjuangan...setakat kawan lari...apalah sangat dugaan itu...lihat bagaimana Rasulullah dahulu...keluarga baginda sendiri yang memulaunya...".

Terlalu panjang lebar 'kakak' itu menerangkan. Dia menjadi malu. Terbayang bagaimana situasinya sendiri di rumah. Mujur ibu ayahnya masih memahami. Namun, sanak saudaranya?...semua takut dan segan mendekati. Ataupun dia tidak lagi berani untuk 'berbicara' seperti dulu.


...................................

Mujur ada teman bernama Iman.

"kenapa perlu kau menjauhi mereka...itulah mad'u mu...kau tahu...kau mesti berubah ke arah yang lebih baik...tapi apa perlu kau menjauhi mereka...sepatutnya merekalah yang menerima tempias dakwahmu......"

"jadilah seperti dahulu...tapi bukan bermakna hilang nilai-nilai muslimah yang WAJIB kau pelihara....kau dan 'mereka' tidak sama...kau tetap kau...kemana pun kau pergi kau tetap membawa sikap yang mu yang dulu...tetapi tugas dakwahmu bukan boleh berhenti...."

"coz...Allah will ask...what U doing when U youth...". Iman berlalu dalam senyum. Meninggalkan sebaris bahasa Inggeris yang berterabur.

01 November 2009

komen

Semasa makan di tepi jalan Kuala Lumpur.
Sebijik kereta BMW lalu.
Betul-betul dibelakang saya.

Terkejut orang disebelah.
Hampir terbang ayam goreng yang dipegangnya.

"masuk makan sini...". Dia memberi arahan. Jelas dia lebih terkejut daripada saya.

Saya tidak rasa. Jalan itu Jalan Utama.
Namun, kelajuannya sengguh membuat selera makan terus matik.

"besa tu dek...orang-orang kaya kan...".
Jawapan ringkas si penggerai.
Mungkin sedar reaksi saya.

"apa...di sini tiada lesen berjualan..". Entah loghat apa yang keluar. Yang pasti saya masih terkejut dengan deruman kereta tadi.


"takkanlah tiada lesen...itu...opisnya..orang Melayu juga dek..selalu juga lalu lalang di sini...orang Melayu..mana ada opis sini..dia jak....mungkin ada masalah jiwa...kan orang muda". Panjang lebar jawapan. Penggerai yang sibuk mengelap meja.

Opis yang dimaksudkan hanya 30 langkah untuk sampai. Sungguh dekat.
Melayu?. Sudah pasti Islam. Islam itu sahaja yang belum pasti Melayu.

Kasihan.
Kalaulah saya menjadi mangsa derumannya?. Atau yang duduk di situ adalah orang tua. Orang perempuan yang mengandung, atau orang yang berpenyakit jantung?.

Hilang rasa hormat.


Mujur ayat penggerai itu membawa rasa kasihan.

"...mungkin ada masalah jiwa...kan orang muda.."


........................................


Imam Al-Ghazali menyatakan: “Perasaan ujub adalah kecintaan seseorang kepada suatu kurnia dan berasa memilikinya sendiri, tanpa mengembalikan keutamaannya kepada Allah.”

MASTER Pendidikan Awal Kanak-Kanak

salam. ramai tanya, camana eh nak sambung belajar dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak? soalan kan, nampak mudah. ok, saya share pengalam...