02 November 2009

sesuka ati

"tengok muslimat tu...aktif..sebijik macam hyperactif..senyum sana sini..semua orang dia sapa.."

"sepatutnya muslimat ni, kena jaga ikhtilat...sejak tadi..ana nampak senyum..ana taulah sikap enti ni peramah..kita kena lemah lembut..jaga sikit..enti bukannya muslimin..semua orang enti nak senyum..."

Seorang lelaki menegur. Lembut dalam tegas. Terkebil-kebil dan tersipu malu si muslimat. Rona mukanya semakin merah. Hatinya sakit. Jiwanya tidak senang.

Dia tidak lagi boleh menggunakan bahasa hariannya di rumah dan bahasa orang sekelilingnya setiap harinya.

"ahhh..aku apa peduli..."

"suka akulah...sebok jak"


"wei...ko jangan nak cari nahas.."


"hampeh ko!!!.."


"ada..ada aku kisah..".


Semua ini hilang. Dia semakin keliru. Disekelilingnya adalah manusia yang biasa menggunakan bahasa sebegitu. Namun, apabila dia ke 'kelompok' sana. Dia harus BERLEMAH LEMBUT, SERIUS, malah lebih banyak diam. Dia bingung dengan dunia barunya. Teman-teman lamanya mula menjauhkan diri. Ayat-ayat lamanya sudah hampir terhapus. Dia terasing dalam dunianya. kepetahannya semakin tenggelam. Dia tidak lagi berminat dengan dunia lamanya. Dia kalut berdepan dengan teman lamanya. Bahasany tidak sama. Dia mula kehilangan kata untuk berbicara dengan orang luar'.

Lalu dia merintih..

"perlukah saya menjauhkan diri dengan kawan-kawan saya...saya sunyi tanpa kawan....". Dia merintih pada seorang 'kakak'.

"dik...inilah dugaan dalam perjuangan...setakat kawan lari...apalah sangat dugaan itu...lihat bagaimana Rasulullah dahulu...keluarga baginda sendiri yang memulaunya...".

Terlalu panjang lebar 'kakak' itu menerangkan. Dia menjadi malu. Terbayang bagaimana situasinya sendiri di rumah. Mujur ibu ayahnya masih memahami. Namun, sanak saudaranya?...semua takut dan segan mendekati. Ataupun dia tidak lagi berani untuk 'berbicara' seperti dulu.


...................................

Mujur ada teman bernama Iman.

"kenapa perlu kau menjauhi mereka...itulah mad'u mu...kau tahu...kau mesti berubah ke arah yang lebih baik...tapi apa perlu kau menjauhi mereka...sepatutnya merekalah yang menerima tempias dakwahmu......"

"jadilah seperti dahulu...tapi bukan bermakna hilang nilai-nilai muslimah yang WAJIB kau pelihara....kau dan 'mereka' tidak sama...kau tetap kau...kemana pun kau pergi kau tetap membawa sikap yang mu yang dulu...tetapi tugas dakwahmu bukan boleh berhenti...."

"coz...Allah will ask...what U doing when U youth...". Iman berlalu dalam senyum. Meninggalkan sebaris bahasa Inggeris yang berterabur.