31 October 2013

lori bas

Tadi gi UPSI untuk minta sign tajuk dan hantar borang sign tu.

sekali sampai DR tiada.Pejabat terima borang tu,tapi kena tunggu seminggu untuk proses seterusnya.
so, tiada kepastian tajuk diterima atau tidak.
tapi, aku kena anggap diterima! (untuk senangkan hati yee)

huahua.

Petang Sabtu baru ni pi, tapi tengah jalan mesej kak Yati, dia kata Dr tu kelas diawalkan.So petang tiada. Itu yang pigi hari Rabu.Zauji fonteng kelas kat KL (mentang-mentang tadak exam).

Sabtu tu nampak lori..Fath cakap "oyiiii".
nampak bas. "bah!".
Ulang dua perkataan tula.
ada bas disebut lori. Kamilah betulkan balik.
ini rutin sejak Fath kenal lori dan bas. Sejak Wafa lahirlah tu Fath start sebut dua benda tu.

Tadi jalan ke upsi Fath kata "Oiiii!".
apa pula yang anak aku oi kan ni

lamak..lupa
"Oyiiii".
Lorii.


ok. Fath awak dah maju.

27 October 2013

Mina dan idea telekung

masa asramau dulu, aku jadi pegawai BADAR. sebab aku ni disangka budak baik.
ya.aku memang baik dulu.*buek*
sebab tu aku malas kawan orang.
sampai sekarang terbawa itu penyakit.

abis asrama, aku pun keluarlah asrama.Sebab SPM sudah abis.
jadi aku duduklah di rumah sewa sebab duduk asrama teruks angkat air.

hah-hah-hah

sebenarnya, aku mau cerita pasal kawanku sorang ni. Aku gelar dia Mina. Mina tu nama tempat di Arab Saudi. Tempat rukun para haji untuk bermalam.

Satu hari kami solat di surau sekolah yang buruk tu.
amboii...hina surau nampak...

Mina ni dengan penuh serius ajak kami bawa telekung-telekung di surau itu balik untuk di CUCI!
sebab kalau dihidu ya..boleh pingsan!

aku yang pernah jadi BADAR pernahlah buat itu..salah..suruh budak-budak asrama buat.Pegawai kannn..
tapi bila keluar asrama ni.hilang sudah kemahiran itu.

Kami bawalah balik,cuci dan kasi wangi-wangi.

ya tulah kisah Mina prihatin.

nota: sebenarnya aku lupa ingat kisah ni berlaku masa aku duduk asrama atau masa aku duduk rumah sewa.

26 October 2013

Kelantan lenyek ATM

malam ni kan Kelantan VS ATM.

ooh.isu ini keluar, ketika aku sedang enak menghirup sup tulang. Pedas ya..(bagus sekali untuk ibu yang berpantang).

aku ask zauji "eh Kelantan lawan ATM balik, bila?".

Terus mata zauji kembang setaman.

"malam ni". (dari riak muka nampak sangat tetiba ingat)

Niat aku tanya sebab tadi ternampak di berita TV7 tu katanya kecoh di kaunter tiket. Tapi nampak sikit jakpun yang membeli tiket tu.

tapi..

habis makan terus zauji pasanglah kan TV 1 yang siaran bukan saja hitam putih,tapi kabur lagi.

padahal dia kan ada meeting.Itu fokusnya.Sekali sebut pasal bola..terus terganggu ya..

Fath pulak berlumuran yogurt dengan nasi, sebab minta isi nasi dalam bekas yogurt tu.Bijak betul Fath memikirkan bagaimana bermain dengan nasi, tanpa dihalang umy..

bila nampak anak gitu, zauji terhegeh-hegeh mau mandikan. Tengah di bilik air,tanya gol tak..

Lepas tu..bercinta depan TV tu..bila aku panggil nak air ke tak..memang tiada respon..padahal aku rasa mental jak tengok tv kecik tu.

bila meeting, sms,miskol tanya berapa dah skor. Aku mana tengok pun..bukan sebab tak suka.Sebab kurang minat. Baik tengok cerita orang cina jalan-jalan cari makan tu..eiii bebas mereka cerita pasal makanan mereka.Ini memang kelemahan TV7 tu kadang rancangan dia terlalu open..

bila zauji sms..cepat tukar cenel.
tengok..sampai akupun tak nampak skor yang tulis di bahagian atas tu. Rumah aku ni TV1,TV9,TV 3 memang becintalah kalau mau tengok.

tu lan kan, zauji tu sejak Pahang masuk separuh akhir Piala Malaysia ni..semangat betul, tetiba kePahangan sungguh. Doa supaya Kelantan kalah malam ni, sebab Kelantan kuat..nanti Pahang susah mau lawan..

"itu namanya takut persaingan". aku komen saja.

aku tau walaupun banyak otai dalam ATM tu,tapi mereka kurang hebat berbanding Kelantan..lagi Kelantan punya peminat berlambak.

apapun,
1.dah kita hidup dengan peminat bola, dulu aktif berbola..
2.lepas ni haraplah boleh aktif balik berbola,supaya badan sihat.Kurus kalau tak aktif kurang macho

akhirnya, keajaiban juga. Seri 2-2. haih.


............................................
masa aku berolahraga dulu, ada janji jurulatih dapat emas akan dapat duit RM50 kot..kalau Perak,Gangsa sikit..tapi kalau bola, semua kena dapat lah kan..bukan yang skor saja..

25 October 2013

Jangan gila belajar



kalau belajar di peringkat orang-orang 'senior'..ini selalu bikin gila untuk dibayangkan.

lagi kalau suami isteri belajaq

memang mencabar sebab ada anak kecil.

yoo..

anak kurang 4 tahun. Apa yang boleh kita jangkakan?.
tiada.

dia tolong amik barang yang kita suruh sudah satu pencapaian menarik.
dia tolong tidur time dia ngantuk.sudah sangat bagus.

tapi..
itu namanya, hang yang nak..hang pandailah urus!.

ya. di usia muda ni.otak masih bergeliga (ya..bergeliga la sangat kan).

masa abis digree,aku ni fikir nak sambung, bila dah ada duit jak. Tak fikir pun pasal anak ni. Maklumla..otak sempit sikit masa tu..
zauji tu dia memang sambung masa Fath dalam rahim lagi. Dengan perut muncit ni lah kita teman abi ke UTM tiap bulan.

iyalah..dalam fikir pasal diri,fikir juga pasal ummat. Perlu belajar..perlu selagi nyawa dikandung badan..

Kisah Fath tu,
sampai pokcik mokcik hotel tu kenal kita. Tiap bulan mai bawa beg macam orang homeless.
dari dua orang ke tiga orang.
dari budak tenit ke budak lasak.

hai..sebab tu kita amik nama Abdulloh Muhaymen. Hamba Allah yang menguasai. Sebab memang banyak benda kena kuasai ni..

Bila turn Wafa, lagilah..
hehe. Bawa ke UPSI dan UTM. masa dalam rahimlah.
kejap singgah tepi jalan.nak muntah.
kejap tak perlu singgah. Tahan muntah dengan paksa mata tidur.

ada anak baru dua ni dah kecoh. Sebab tu kita main beg bagasi besar tu terus. hah nak kemana sumbat dalam tu. (ek ele..Baru sekali jak pun cuba, masa balik raya haji tu)


meememem.
Sebenarnya nak tulis pasal laptop yang mati segan,hidup macam tak mau tu.
Tak pasal-pasal tunggu zauji selesai guna laptop baru boleh meleptop.
ehh..

sebenarnya, masa Wafa tidur. baru boleh ..err masa Fath tido sekali. Kalau tidak minta dukung.Lepas tu tekan keybord macam rancak menaip. Mana nak umy dia menaip.
(macamlah umy taip benda-benda penting pun kannn).

ehe.
anak ni kadang memang menganggu. Tapi kalau rasa begitu kita mesti ajak otak positif..ya positif.

misalnya,
Ada waktu tu, masa aku exam, masa pregnen Wafa. zauji rancak dengan laptop..buat lukis-lukis. Aku sibuk baca note. (Sebab memang aku ni bukan jenis pandai..baca sekali. 2 minit kemudian boleh tidak ingat.)
lepas tu Fath buat hal nak kacau abi..
abi pula,kalau dah buat kerja, suara anak boleh tahan (kadang jak boleh tahan). Tapi kalau sampai bab tekan-tekan keybord sekali..

tak pasal-pasal.. umy abi main mata main cakap.
lagi..kalau abi tengah nak hantar report atau apa-apa yang sangat penting.
memang boleh gila yaa.

hee

Apapun
1.Jangan takut mengejar peluang
2.Amanah dan tugas-tugas adalah halangan,jika kita menganggapnya halangan
3.ya.Semua orang punya pelbagai cabaran.Kena pasak dalam diri..Allah akan membantu kita sentiasa, asal selalu meminta denganNya.
4.Ilmu boleh dicari oleh semua. Tapi bagaimana dengan hasilnya... (kena belajar bagaimana mengongsikan ilmu)


23 October 2013

Pengurus Rumah Tangga

Jurulatih MU dulu nama dia Sir Forguson (aku belasah eja) kan. Macam Dato' lah kan.

Pengurus MU aku taktau menau.

Tapi bukan Sir tulah..kan

gila jadi jurulatih jadi pengurus..silap hari bulan, boleh mental

tapi aku sebagai mak yang baik telah rasmi menjadi jurulatih dan pengurus rumah tangga yooo!

pengurus yang bercita-cita nak kurus..konon, entah pernah atau tidak aku ni mengurus. Menggemuk pernahlah..huaahuaa.

Sebagai pengurus rumah tangga yang konon sedang bajet mau menjadi orang yang berilmu. Waktu tidurku adalah diantar waktu anak sedang tidur. Walaupun ada pepatah baru mengatakan:

"masa anak jaga, ibu jaga,
 masa anak tidur, ibu jaga".

Ya. Ini selalu berlakuuu..

dan sebab itulah aku rasa, aku tidak perlu risau bab gemuk. Kerana faktor gemuk yang kuat untuk orang macam aku ialah 'tidurrr', selain makan tidak ingat dunia.

Pengurus rumah tangga juga, mempunyai banyak risiko:
1. cepat marah, melenting
 yang ni aku dah rasa, masa bujangan dulu..aku marah apabila orang marah aku..aku melenting apabila kena lenting..(iyolaaa)

2. Kurang bijak berkomunikasi
Berlaku semasa emosi tengah hangat, aku rasa aku sedang meluahkan amarah..bukan menjadi jurulatih terhebat kepada otak anak.
Jadi apabila aku bengang dengan tingkah laku Fath yang macho tu..aku abaikan dia dengan cara biarkan menangis..membongkar..menghambur. Dan aku layan feeling sendiri.

3. Asyik rasa nak makan sedap-sedap kat luar
Entah apa penyakit, akan terbayang makanan yang sedap-sedap diluar sana..macam kue-kue, kek-kek dan paling mental makan di UKM..apadaaa

ini boleh mengurangkan nilai duit gaji encik abi


bab kebaikan itu, biarlah dulu..mana ada benda yang baik-baik hanya mengundang risiko. Sudah pasti Allah janjikan banyak hikmah dan nilai baik. Asal kita usaha buat benda baik dan sentiasa yakin Allah bersama kita.

22 October 2013

orang kicap

Raya Haji baru ni. Aku balik kampung sebelah zauji. (cehh..aku nak nulis sebelah lahkik..tapi cam kuong enak).

Padahal ikut percaturan dan tahalufnya, raya haji tahun ini, patot balik kampong aku nun di sanaaa.

tapi disebabkan hal-hal yang sangat menghalkan. Maka aku redha (bukan pasrah yaaa).Redha ni sebab kau faham kemudian kau tidak kisah, pasrah ni sebab kau terpaksa

ok.Aku taknak cerita pasal raya yang aku curi-curi makan ketupat palas tu (orang dalam pantang mana boleh makan benda-benda santan dan kelapa ni).
Lagi aku langsung tidak keluar dari rumah. Hatta untuk mengintai pokok rambutan dan durian di belakang rumah...(tak sedihhh dan pih luuu punn).

ok.
aku mau ceritakan hal zauji aku yang omey ni. Dia adalah orang kicap.
Dan mereka gamaknya keluarga kicap. (auuuummm ).
Dan di rumah mereka mesti ada kicap.

KICAP.

Kicap yang enak, tentulah kicap cap KIPAS.

Dan kicap itu mak aiii..dah naik harga. Botol besar tu RM10. Tambah RM1 boleh beli majalah SOLUSI!.

Aku pun orang kicap. Tapi kalau makan telur goreng, sup , dan mee goreng.

Ini perbezaan yang perlu di urus dengan bijak!!.

Kalau makan nasi dengan daging masak kicap pun zauji akan cicah kicap dokat nasik!. Kalau makan pinggan masing-masing, apaku kesaaahhh. Ni makan setalam!. So letak kicap kat nasi yang you makanlah yee...

haip..

Di Sabah aku selalu nampak di rumah kicap cap AYAM. Kicap itu masin..tapi sehjak kawin, mungkin baru 2-3 kali beli kicap masin. !



nota bawah:
1.beli lah kicap Jalen. Murah dan halal.
2.haruslah faham, lain orang lain sukanya
3.tidak semua perbezaan mengundang masalah, boleh jadi ia adalah hiburan!
4.menurut kajian perubatan, kicap adalah bersumberkan soya,macam tempe..susu soya..apabila dimakan bersama nasi dan lauk pauk, ia menghalang badan menyerap zat!. (aku tak buat kajian mendalam lagi).


20 October 2013

Fath 1y8m

semenjak Fath melepasi umur 1 Tahun 8 bulan. makin banyak boleh di ajar. (iyolaaa).

macam petang begini. Abi bawa keluar, tutup pagar supaya Fath tidak terlepas ke jalan raya.
Fath akan 'mem beh bel', bajet macam dia sedang bercerita dengan abi gitu. Meriahlah kan dengan suaranya. Aku rasa banyak isu dia cerita. Mungkin pasal pemilihan UMNO 2013 sampai pasal umy masak lambat hari ini. Kot la

dah boleh sebut ayam,arnab,air,licin,adik,handset,kue,kucing,nenek,kakak..dalam bahasa dia la. Kalau aku dengar, conform faham. Tapi orang lain, tidaklah dipastikan.

kerap sangat tarik tangan, mintak ajak dan cakap "yom" (jom).

kalau kita tidur, dia tepuk-tepuk suruh bangun.
contoh susu dia dah habis, dan kita membuta penuh nikmat. Fath tepuk-tepuk kaki kah tangan ka..sampai aku bangun dan terus buatkan susu.
hu.

lagi satu, ada lagu PASTI pasal huruf vokal AEIOU. lagu ni ada gaya.
jadi kadang dia letak tangan di ketiak dan sebut "O U" .maksudnya dia sedang mmenyebut lagu tu laaa

19 October 2013

kalsium itu penting

masa mengandungkan Wafa 8 bulan begitu, aku pernah terkejang kaki. Woii sakit lah punya tahap gaban..
tengah tidur, nak pusing kaki tak dapat dan sakit. Rupanya itulah namanya kejang.

Sekolah dulu-dulu,sepanjang aku ikut sukan lari 3000M itu, 1500 M apa ntah latihan yang menyakitkan kaki dan seluruh anggota badan, tidaklah aku merasa erti kejang itu.

Zauji bagi amaran, kata beliau bahaya kalau bersalin dan kaki kejang.
aku dah gerun membayangkan.

jadi aku usahakan mendapat kalsium.
1.susu+coco crunch+corn flakes+ (bulan bintang).. yang ini boleh telan dengan aman, tapi kalau selalu buat, muak

2. makan yogourt. Ok. sedap. Tapi jarang beli, sebab jarang keluar

3. Makan Calcium...yang ni tak sempat,sebab selalu terlupa beli kalau ke kaddai

4. minum susu segar (susu kotak). Susu putih pun boleh habis. Aku sukaaa. Tapi lagi enak kalau yang perisa kopi..yang coklat tu pun ok juga..tapi yang straberi tu kureng sikit,

5. buat aiskrim susu+nestum. Ni aku buat 1 jug. Ok habis. Tapi memang muak juga, lagi tekak macam kembang kempis kalau sudah minum.

ok tu saja.

04 October 2013

IV dan Kuning Wafa

hari ini zauji interview untuk Ir. semalam niatnya dia mau tidur awal. Tapi tetap pukul 12 lebih baru ble tido. Lagi-lagi semalam bawa Fath chek klinik.
betul, beliau HFNM. Dekat kaki ada tanda.
Doc kata selagi makan ok. Aktif. InsyaAllah.

moga begitulah.

balik dari klinik dalam pukul 10 begitu, ada pula kocing. Mau-mau zauji tidur, Fath tarik jari teman dia borak dengan kucing tu.
akhirnya umy kesiankan,layan Fath dan suruh abi sambung tidur.

kata mau jam 6 pagi keluar, tengok 7.30 pagi juga baru keluar.

WAFA

dah pukul 4, baru pi klinik. Harap boleh lagi. Dan memang rezeki klinik dan makmal masih buka. Lepas ambil darah di kaki Wafa. Terus gi makmal. Tunggu sekejap. Dapat result 168.++..alahai turun juga. Tapi sikit. Alhamdulillah.

Selasa kena datang lagi..Wafa kena minum banyak, buang air banyak-banyak.

02 October 2013

Wafa 11 hari ya

bismillah.

Bawa Wafa ke Klinik petang,selepas 3 pm. Selepas zauji balik dari kelas. Selepas menghantar indo ke KLIA.

waa...

patutlah abi asyik berzikir "letih..letih..letih".

heee. Umy pun mahu berzikir sama. Tapi masih larat juga.

Semalam Fath rewet. Nangis..tido..nangis..tidoo..nangis..tido. Susu pun tidak mau. Mungkin sebab badan kurang selesa. Akibatnya abi tido pukul 3am kot. Bangun sebelum pukul 6am untuk hantar nenek ke KLIA.

Hari ini Wafa chek kuning.Alhamdulillah bacaan 170++. Kira berjaga juga. Turun 100. Sabtu lepas 270++. Doc just sign dan minta datang jumaat ini. Harap abi satte interview cepat, supaya zikir "letih..letih..letih" dapat ditenggelamkan. aminnn

MASTER Pendidikan Awal Kanak-Kanak

salam. ramai tanya, camana eh nak sambung belajar dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak? soalan kan, nampak mudah. ok, saya share pengalam...