02 January 2010

seteguh karang

"bagaimana ya..hari-hari saya lihat dia solat..dia mengaji..dia...ahh..macam-macam yang baik dia buat..tapi ada masanya dia tetap membuat salah-silap..". Ade melontarkan kehairanannya.

Bibie mengangguk.
"...ya..saya pun hairan...saya tahulah iman bagaikan air laut..tapi..takkan sampai begitu teruk akhlaknya dilihat oleh orang-orang sekeliling..."

Akhirnya, mereka berenam mengangguk. Pelbagai kes yang berlaku dewasa ini, dilakukan oleh golongan-golongan yang sangat hebat dalam hal-hal agama.

..............................

"adik-adikku untuk menjawab persoalan ini...saya tidak mampu...namun, cukuplah jika saya mengandaikan seperti kisah ini...".

"....kita menyaksikan perlawanan bola sepak..Piala Dunia misalnya...pemain-pemain hebat seperti Ronaldho..Ronaldinho...ah..banyak lagi yang hebat-hebat dalam pasukan masing-masing..."

"...namun, sesekali mereka diberi amaran...dilayangkan kad kuning...dilayangkan kad merah..mungkin dibuang padang...dan macam-mcam lagi..."

"...adakah ini menunjukkan mereka tidak mahir dalam bermain bola...?ataupun tidak memahami undang-undang bola sepak...?".

*pemain bola- ibarat golongan yang memahami agama/mahir dalam hukum agama