11 February 2010

sewat

Aku akan bercita-cita.
Walaupun Aku hanya berimpian.

Aku akan berkata-kata.
Walupun Aku cuma meluah pandang.

Kamu.
Tolong.
Duduk di sisiku.
Dengar aku menyanyi dan berharap.

Satu lagu yang bercerita tentang satu impian.
Si anak desa di tengah bendang.



Yang berimpian seperti Hikayat Sejarah.
Sejarah Paremeswara membuka Melaka.

Atau jauh lebih maju.
Kisah kehebatan Al-Fateh memeras ingatan.
Bersemangat waja.
memikirkan kaedah gila untuk menembusi lautan yang terkawal.



Ketika mentari mula muncul,
kita harus bangkit,
memulakan hari yang penuh curiga,

Aku akan berkata,
Hari ini akan menjadi lebih baik dari semalam,

Dan Awan akan sama putihnya seperti
impian hati kita,

Kita berasa sanga teruji,
melihat burung-burung degil menelan rezeki kita,

Emosi tertembak,
Burung-burung dihalau,
sekuat tenaga,

Kerja kita,
hasil kita,
Kita harus bertahan,

Walau mentari mengigit kulit,
walau perut memulas resah,
Walau peluh resah bertenggek.

Hari akan petang,
malam akan menanti,
menuggu burung kembali ke sarang,

Walau burung sering mengugah rasa,
kita bahagia melihatnya bebas,
kibasan sayapnya bagai satu irama,


Kita masih berfikir,
bagaimana hari untuk esok.