04 February 2010

berani disitu

itu pasal.
ini sebab.
Itu punca.
Ini masalah.

Aku mengoyak-ngoyak sel-sel mati di dalam diri.
mencari ayat yang paling terbaik.
Menunjukkan langkah yang harus diambil.

"..kau tahu makna tohmahan?".

Aku melihat.
Dia menguis-nguis rumput.

"kau tahu..aku bersungguh-sungguh..mahu kau selamat..kau tidak akan malu..".
Masa itu gelap.
Walaupun jaminanku itu ragu.
Namun,
aku benar-benar buntu.
itu hakikatnya.

Dia masih menguis-nguis.

"memang berat mengaku salah..sangat berat...sangat payah..ini bukan soal berapa nilai RM50 itu..soalnya duit itu harus dipulangkan kepada tuannya"
Aku menilai sendiri nilai duit itu. Besar.
mencari-cari ayat-ayat untuk dia.
Sesuai untuk jiwanya yang sangat terancam itu.

Penat berhujah,bercerita dan merawang.

Akhirnya,

"ya..aku yang curi duit itu..aku simpan dibawah celahan pintu itu". Akhirnya, dia tunduk.

Tangannya semakin ligat menguis.
Aku dapat menilai. Dia mencari kekuatan dengan kuisan pada tanah lecak itu.

"ok..sekarang kita balik..balik ke bilik belajar..buat muka biasa..muka selamba". Aku pantas memberikan arahan kepada mereka berlima. Rakan sebilik yang ada waktunya tidak sehaluan.


Aku melihat dia. Melalui celahan anak mata.
Dia terus ke bilik air.
Mungkin memaki diri sendiri.
Mungkin juga mencari kekuatan dari jirusan air.

Yang penting. Dia masih mahu bersemuka. Masih berbahasa-basi dengan aku.
Masih bergurau senda dengan rakan sebiliknya.

Paling penting.
Dia sedar aku tidak pernah membenci dia.
Cuma, aku berdetak geram dengan pendek akalnya.
"mencuri kerana mahu duit, bukan terpaksa".



..............................
nota I:
nilai tidak diukur pada jumlah.