17 October 2014

perjalanan ke ZToyohashi Zoo & Botanical Park Non Hoi ParkToyohashi bahagin 1

BISMILLAH..

gambar masuk draf lama...
baru hari ini (10/01/2015) dapat tulis dan ingat balik. Fuh..

OK.
selepas balik dari OSAKA..kerana kehabisan hotel..fuh gilal bebeng punya
penuh tu..

sini.

Besoknya..Sabtu..kami pi tempat lain.
kalau nampak peta tu..
dekat saja pon dengan Sanbongi-Cho..tempat aku tinggal.

cicittt.

tapi..malam tu duduk Hotel Associa..iaitu hotel terbaik di Toyohashi..juga berada di bangunan pusat keretapi..macam KL Sentral..

maka..terasa jauh jugalah..lagi naik keretapi jenis lamboyot..local tren.

masa aku di Park ni..aku perasan ada bunyi keretapi..so sahihlah memang dekat pun dengan Sanbongi-Cho nun..

balik kepada tajuk.

malam tu..sangatlah kebuluran kan.
jadi..SS memang membeli makanan di Lawson eh..apa kah nama kedai dekat bawah hotel tu.
dan lagi pula..aku ada bawa megi kan..konon mau makan di Osaka..hahaha tapi bukan rezeki la..siapa suruh ndak book awal-awal hotel.

tapi..sebenarnya..syukur sangatlah ndak juga stay sana.. ndak terbayang betapa ramainya manusia bercuti di sana kan..sampai hotel penuh..
kalau pun dapat jenjalan..mesti kurang selesa la sebab ramai macam semut orangnya.

ok. Mungkin sebab ramai orang dah berjalan ke ke Kota Besar.
keretapi kami naik agak lenggang.






abi suruh Fath buat peace..

ni tudung semalam...lalala

sejuk la..depa dua ni mandi awal..air panas juga pon..

hah..ni Fath carii pasai dengan Waafa kot..terus kena bagi hadiah..pek tangan tu!

dalam 15 minit sampai.
ada 1 -2 jak singgah.

sampai-sampai terus ditiup angin..
OMG sejukkkkkk.
memang aku rasa, sengsaranya kalau ada salji.
sejukkkk..
tahap subuh di Malaysia pun ndak terlawan.

aku mati hidup ingatkan kita mahu melawat kawasan hutan berbukit nun...
rupanya..kita melawat haiwan-haiwan liar yang dikurung (zoo).
tapi bukan sebarang zoo..
ada botanical...ada park (fun fair)..ada menara macam dalam gambar bawah ni

sumber


sebab aku ndak tahu kan..dan kecewa sebab bukan ke hutan tu..
me suka mau nengok hutan real..bukan pokok ditanam..
barulah terasa realitinya.

lepas turun stesen..
 jalan sikit nampak ada jalan raya..

kami naik jejantas untuk ke seberang..
SS la tukang tanya orang..
aku biarkan jak..
sambil tahan sejuk pagi..dan sejuk musim luruh kan..

selepas menyeberang..dan sempat ambil gambar..


bawah ni  jalan raya pun lah  




turun naik guna lift juga pun..selamat kaki ku.
semalaman di Osaka..berjalan jak kan..
penantlah juga ini kakinya..hehe




turun lif nampak haiwan ni


nampak-nampaklah ni..
kawasan perumahan jak pun



batu-batu ni banyak ditepi jalan..kira penghadang jalan..jadi kasi peluang ini budak layan 


sepanjang jalan dari jejantas ke zoo tu.. adalah tugu haiwan-haiwan ni..

eh ini selepas jejantas..kawasan letak basikal..kami ingatkan boleh sewa basikal coi!

yang haiwan dikenali Fath kami kasi peluang dia berkenalan dan bermesraan

hutan belakang tu lah yang ada kawasan untuk pelancong pencinta alam cam aku ni..tapi sebab akupun ndak tau camana mau kesana..maka kita ikut rancangan bos!


jarak dari stesen keretapi..Futugawa kot nama stesen tu..dalam 20 minit perjalanan.
haha..
tapi kan sejuk..
jadi memang kuranglah berpeluh



nampak ada rumah tu jual macam ubi ..tapi aku  malas ambik gambar..ni ikan kot dipeliharanya..mungkin juga dijual

jalan depan tu..hah rumah sewa bujang..aku agak sebab kurang besar..macam saiz rumah sewa si Muizz jak

akhirnya...sampaiiii..semputtt..SS suruh posing..penat kepala fikir posing paling realiti...LOL

sebagai balasan..kita suruh dia posing muka hepi..sebab tidak terbuang duit di Osaka!

posing tambahan..Fath laju sana depan..macam tau-tau jak budak ni mana pintu masuk..

masuk pintu..ada penjaga..tanya mana beli tiket..terus ditunjuknya cara beli tiket guna mesin..ndak payah guna kaunter. Bagus..marketing sekali teknologi kamu ya..bijak..bijakk

No comments:

MASTER Pendidikan Awal Kanak-Kanak

salam. ramai tanya, camana eh nak sambung belajar dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak? soalan kan, nampak mudah. ok, saya share pengalam...