17 October 2014

jalan kaki dan jalan-jalan di Osaka City dan cerita cari penginapan

oleh kerana SS ada cuti..Sabtu-Isnin.
maka SS berbesar hati yang amat bawa kami jalan-jalan.

aku ni pulak tengah emo. Tidak mau ke bandar besar. osaka tu bandar setelit. sudah pasti besarlah..

tapi..bila fikir dah orang ajak. Jangan buat perangai lah.

bila google..semua lebih kepada shooping segalanya, Makanya lagi makin tidak berkenan. Cuma tang hutan bambu tu..aku berminat lah.

lepas terfikir..jarak dari Toyohashi ke Osaka..mesti jauh. Takkan naik bas. naik bas kena sambung. naik tren pun. Tapi tulah aku lupa chek. Toyohashi ni pusat pengankutan gak..
jadi segala macam tren akan lalu sini.

maksudku lalu dikawasan Toyohashi Station. Macam ala-ala KL Sentral. Segala pusat disitu.

SS pula duduk di Associa Hotel.Bangunan dalam Toyohashi Station tu juga. Untunglah...memang bagus hotel tu..

jadi. SS datang dari hotel...patut terus gerak. Tapi aku lagi baru mau tidur dengan nyaman.

huh.

tiadanya mahu sarapan, kemas-kemas..mandi 3 orang ni. Semua tu amik masa. Dah pukul 11 baru jalan kaki ke jalan besar.

Padahal belakang rumah pun jalan bas. Cuma lupa plak..
ngam betul.

jadi bejalan kakilah kita ya..dalam 100 meter kot..atau kurang..jauh juga lah..ehe..

ni bejalan kaki tengahari memang ngam. Rezekinya duduk negara sejuk..ada angin sejuk..jadi kurang terasa panas pon.

ni belum setting kecerahan hp..jadi si abam kelihatan kegelapan yang amat bangat

monopod tiada..tangan pod pun jadilah labu...
luas lorong pejalan kaki/basikal..sebesarlaluan jalan kenderaan 2 hala tu.
belakang tu tempat tunggu bas..tiada pondok ya..kalau hujan..emm..diorang guna payung kali. Sikap diorang ni..berbaris tunggu..padahal bas belum pun sampainya lah..
SS tu tengah kira bajet,,atau kira setting masa perjalanan??
naik bas, dapat kerusi untuk 'orang-orang yang diutamakan'..hai..Topi Waaf a ni jatuh masa jenjalan gi taman dekat-dekat rumah. Ada juga hartamu jadi kenang-kenangan di sana cik Waafa :)

dalam 10 minit..sampailah kami ke stesen Toyohashi...abam ni jakun naik bas..teriak-teriak jakun dia. Padahal umy pon la juga..cuma bas itu tidak mesra kamera..jadi ndaklah umy amik gambar naik bas tu.
Dalam stesen Toyohashi  tu semuaada..kedai..kedai..termasuklah hotel SS menginap. Aku tengok sign pun dah cukup..kesiannn
eh ni gambar sepatutnya sebelum atas ni,,haha..susah mau kasi ubah..
kami tunggu bas berlindung di bayang papan tanda perniagaan tu..sambil tengok orang buat kerja. Bagus, Semua pekerja berdarah Jepun. Jadi kerjanya secara langsung berkualiti. Kalau orang luar..mungkin buat sambil lewa...rasanya diorang betulkan papip bawah tanah..

sebab jarak Osaka ke Toyohashi dalam 200KM kot..atau bih..memang ndak sempat aku servay semua tu, JR ni Jepun Railway..macam kita Keretapi Tanah Melayu - KTM la.

sebab kurang faham guna mesin ticket..haruslah ke kaunter beli. Dan memang diorang mana tahu english sebutan kita. Kita pun tidak tahu..tapi fahamlah juga orang lain apa yang kita cakap. Diorang english slang diorang lah

takdir Allah..ada penumpang perempuan ni fahamlah english kami kan..terus tanya dikaunter dia jadi translate..
ada dua tiket shinkansen ni..1 book tempat duduk*reserved..1 lagi tidak. Macam naik flight Air asia..kalau booking tempat..bayar sikit..dalam 500 yen..gitu. Jadi kami beli ynag tidak lah..selamat 1000 yen. Fath dan Waafa selamat dari ticket. Pasal ticket Shinkansen ni..boleh semak di blog lain. Blog ini tiaa infonya ..hihi

Sudah beli..masuklah no yang ditulis di ticket. Sebab SS ni mahu sahih..gi tanya orang yang lalu situ juga..ni ke Osaka-Shin eh *shin ni maksudnya-central

abam takut pulak naik escolator ni..padahal..sebelum ni..pantang tengok

Bila tengok depan mata dan rasa sendiri angin kelajuan kerata api laju ni...Fath lah paling terujaaa. Waah laju..lajuuu

Salah tempat..patut ke balakang sana Platform..sebab bahagian depan untuk orang yang reserved tempat duduk..pew...haruslah cepat-cepat sebab ke sana,,tren mau sampai dan berhenti pun sekejap jak kan..berlari-larilah kami macam apa

mau naik pun..aku snap juga..ndak payah posing kira 123 ya
main snap-snap jak
bila dah duduk..aduh lega...cuma dalam ni ndak sejuk..kami pula pakai jacket kan..hih

ada meja boleh adjust..kerusi pun boleh kasi rendah belakang untuk tidur.. tapi tengok juga ada orang belakang kah tiada,,,masa ni ada orang belakang..keluarga juga..jadi ndak dapatlah

Fath ni sedang perhatikan budak belakang tu..adalah diorang borak sikit..bahasa budak-budak ni..kadang akupun tidak dapat teka

fath masih khusyuk
masa masih cergas..mari kita snap..snap..guna hp juju abi

baru dia pandang

sebab Waaf a enak tidur..kita senang juga lah hati amik gambar

keluar airpot..baru rasa perut lapar..fath siap nangis lagi kesian..duduklah dikawasan orang tunggu teksi..sebenarnya mahu ke Toyo Hotel ataupun Diamond hotel..tapi ndak tahu dimana letaknya. baru rasa nyesal..kenapalah aku ndak study semalam..huhu

sambil tengok orang-orang bandarmerokok dan buang rokok situ jak..ada orang rambut panjang dan kasut tinggi ni lalu..aku rasa artis..lah kot

terfikir camana mau keluar dari stetsen Osaka-Shin yang besar. Rupanya kena laluan lain. Dan bermulalah pengembaraan kami dengan beg belakang dan sedikit stress

sambil jalan cari hotel yang ndak ditahu..jumpa hasil kerja ni

penat round..ndak jumpa pun. tanya orang pun ndak tau. Yang klu aku tau..dekat stetsen jak..
dan di Osaka-Shin ndakda wire less kan. Camana lah mau cari tempat tu..hah..duduk mana-mana jaklah..tapi ingat poket kita bukan tebal ya..jalan-jalan situ..rasa biasa jak pun kawasan Osaka Shin punya bandar tu..adalah banyak hotel..tapi dalam 7000 yen punya..kira mahal juga untuk kami. Sedangkan Toyohashi tu dalam 350 yen..cuma kongsi bilik air saja.Kita bukan mahu senang-senang. Kita mahu mengembara/

Duduk depan pintu hotel ni..dapatlah tumpang tenet..bolehlah rujuk dimana Toyo atau diamnond hotel. baca-baca dalam blog orang..Hotel Toyo tu dekat stetsen lain..bukan stesen sini. mau tanya orang, Tapi tiada bantuan untuk lebih faham. mau sewa basikal terus..tapi masalah besarnya kami ndak tau stesen tu letak mana..makanya

jadi bejalan kaki balik semula ke Osaka-Shin Stesen yang besar gedabak kalah KL Sentral kita..huhu.
sambil balik ke stesen itu..akulah paling nyesal..kami buang masa jalan kaki dalam 2 jam dengan anak yang kecil kesian tu..nilah akibat ndak study. SS pula ndak booking hotel tu. katanya ndak payah booking..kawan dia kata boleh jak terus duduk.

Hp sim Jepun beliau pula hang-hang. Jadi memang tiada alat bantuan dah kami..kecuali Allah. Aku doa Rabbi Yassir sajalah.

jalan balik pun jauh juga, tapi secara tidak langsung kami dapat nampak kawasan situlah. Ada tanya orang..tapi seperti biasa..diorang bantu..tapi kami tidak faham bahasa jepun..dan diorang pun..setakat tangjkap muat apa yang dia bayang pakai tangan sambil tunjuk-tunjuk dan sebut stesen tu..stesen yang dekat hotel tu lah

makanya..SS pun makin kalut..hari pun mau malam. SS tanya siapa ntah..rupanya stensen yang kami cari tu..kena naik tren dan tukar tren untuk sampai.

maka kami pun ikutlah..

sesak..sebab mau malam..orang balik kerja.. jumpa lagi orang untuk SS tanya sebagai pengesahan mau ke Stesen tu. Dan

bila naik keretapi lain. Akulah panas hati. Tengok aku bawa anak ni..diorang mana ada mau offer duduk. Haha..sama jak pun perangai orang kita di sini.

tanya penumpang sebelah..syukur sangat budak tu kata dia pun mau turun stetsen yang kami mahu turun.

sebab dia ada GPS..dia offer diri bantu sampai kami jumpa hotel tu..sebelum sampai hotel tu..banyak juga hotel lain yang harga tidaklah sampai 7000 yen. Dah kata mahu ke Toyo..jadi SS bilang..kita carilah dulu Toyo tu..

Stesen Imamiya lah yang kami cari tuuuu

jauh berjalan kaki..sampailah juga kami. Budak ni student..jadi oklah juga english beliau. Dia faham SS cakap..dan kami pun faham apa dia cakap.
sebelum apa-apa dia pun minta diri. faham juga lah kan..masing-masing ada urusan

sampai pun. Walaupun GPS beliau ndak ditect tempat ni..berkat budak tu tanya hotel tu..dapatlah kami sampai..masuklah tanya kaunter.
cehhhhh..PENUH!

aku chek semalam..ndak pun..hemmm

hotel Toyo tu sebelah ini jak pun..Razin ni besar gedabak.
bila tanya pun penuhhhhhh.

hoiii

aku dah naik minyak. Jalan-jalan tanya semua penuh.
aku saspek ada yang menipu..sebab mungkin kami macam palauk kan gayanya..aku lah tu..muka tensi lagi.

bila dah round dan tanya..maka kami dah fed-up. ditambah dengan suasan kawasan Imamiya yang kotor dan ramai orang. Bertambah-tambah aku stress. Dan paling tidka boleh bla..tensi. sebab tenet tiada. Susahnya..mau minta tolong orang lain yang duduk OSaka pun susah.

SS lagi lah..bila aku stress dia cuba coolkan. Tapi akulah lambatnya cool.

maka kami sepakat cari penginapan tempat lain. kena naik tren balik. Dan syukurlah..dapat solat maghrib jamak di paltform yang sesak tu. huh.

Ya Allah mudahkan jangan susahkan.
mudahkan tu maksudnya, nampak susah..tapi kita boleh lalui.

aku ingat mau turun di Nakaba..tapi SS kata ndakpalah..kita balik ke tempat pertukaran tresn bandar tadi.

turun tren..kami nampak ada hotel tepi tu..
jadi kunun stay lah situ.

jadi SS pigilah hotel tu..
dan kami 3 ketul tunggu di kawasan lobby stesen apa ntah di tengah bandar ni.

sambil tunggu SS pigi chek hotel tu..aku duduk di kerusi kawasan tu. abam yang tidur..memudahkankerja juga. Yodo ni macam SOGO gitu..tempat membeli belah dalam list peminat yang tegar shooping tulah. aku tengok..rasa ada haraoan beli kamera ni nanti

Waafa ni asyik berdukung kan..jadi kasi peluang sama dia lah..

lama pula SS ni pigi servay hotel..malam sudah..angin pun kuat..sejukk. Pegang tangan Waafa macam ais sudah..kasi paksa dia pakai hood tu. suruh duduk janganlah jalan-jalan

buka jacket..bagi bungkus badan abam yang nyeyak tidur. Tadi dalanm tren teriak-teriak mau roti. lapar la  tu.sama penat.
Time ni aku penat sudah..tertidur-tidur.

rasa eh..aku ke sini mahu ke bamboo forest saja

iyalah..dalam senaari tempat wajib lawat..ni jak aku berkenan..SS pula konon mahu berbasikal saja..selain kami mahu tengok tempat orang

tunggu lama. Otakku pun terfikir..camana kalau ada orang buat something dekat SS. huh. Istighfar terus.

lama-lama SS muncul dan..

PENUH!.

sedih pun ada juga.

Tapi SS tidak patah semangat ..pigi cari kaunter untuk tanya tempat untuk menginap malam ni.

dan..rupanya ramai juga mencari penginapan. Pelancong luarlah tu..

punya lama aku tunggu. sampai abam bangun makan dan minum air yang kami beli di kawasan situ juga. kan tadi fath mau roti..tapi belum makan..dia terlelap sudah kesiann.

dalam sejam SS cari info di dalam stesen besar tu..datang balik gitau. malam ni Osaka sesak. Ramai kan orang bercuti..kan 3 hari cutinya. Pulak kawasan OSaka ni sorga membeli-belah dan fesyen.

akhirnya kami cadang naik tren balik ke OSaka=Shin.
manatau ada hotel boleh stay sana.

iya.
tapi SS fikir..kalau aku tunggu di stesen  yang akan tutu pukul 9 tu..jadinya, SS suruh tunggu dikawasan yang tidak akan dikunci.

dalam perjalanan sebelum ke Osaka-Shin tu.SS kata kita tidur jak di stesen la,

aku pun..fikir ok jaklah..

tapi..

ntah rasa mau cuba juga dapatken penginapan yang lebi h selesa.

mesra OKU..untuk yang masalah penglihatan pun sesuai

sampai Osaka Shin..masuk toilet..SS dah berkira mau bergelap cari hotel atau camana..kami menunggu di kawasan parking teksi. Pukul 9 nanti ada kawasan dalam Osaka-Shin akan ditutup.

SS tanya pacik driver teksi. tapi tiada penyelesaian. Akhirnya aku kata..jom balik nagoya..tidur sana jaklah. Tapi..kalau turun nagoya dah 9 malam lebih..dalam pukul 10 malam waktu negara kita. Lepas tu..alau ada hotel..bolehlah..kalau tiada??..akhirnya kita balik Toyohashi jaklah.
SS ke kaunter informasi..dan fikir mau tidur alhamdulillah tidak jadi. sebab kata yang infomasi tu..Polis akan halau orang yang tidur di sini.

sambil tunggu ni..lalu Polis dalam 4orang dengan seorang lelaki..aku saspek penjenayah..SS pun fikir begitu. Ada juga dalan kumpulan polis lalu lalang. Diorang kan..malam minggu lagi..arak lah tu yang bikin takut. Orang mabok mana center otaknya.

Budak 2 orang ni..mana-mana pun main, abam pula..tetiba boleh slap Waafa..ada lah drama disitu. aku plak penat.silap-silap ada juga kena slap balik ni

setelah fikir panjang..baliklah kami ke Toyohashi..dan alhamdulillah ada tresn last!

sementara SS beli tiket..mari kiat sandar dinding dulu sambil snap..tenangkan hati..takpa..Osaka bukan best pun..pujuk hati

dan naiklah kita Shinkansen balik. kali ini lebih aman damai. SS kata kawan di di Kyobe pun pening lalat.Sesak..
muka dah aman damai..tetiba cium bau..eh Waafa berr ka..takpa dalam shinkansen ada toilet yang mesra baby. Takdir Allah..duduk dalam tren yang dekat toilet..patut ramai orang lalu lalang.. ke tolet dan gi singki depan tu..

lepas tukar pampers..baru fkir..stengah hari diorang ni tiada yang berr tadi. syukurlah..kalau tidak..ada yang pengsan sebab stress cari hotel sambil kena cuci bun-bun anak ni.

Eh Waafa tidak beer la..kasi tukar jak. abam rupanya..jadi SS punya turnlah.

tenang lah hati..balik ke Toyohashi..kena tukar tren di nagoya Station.

petugas Shinkansen ni SS tanya ..fahamlah sikit..kami kena ke platform 2 untuk ke Toyohashi

walaupun kena cepat..sebab tren ke Toyohashi dah sampai..harus tunjuk kemahiran tanganpod..dapatlah masuk muka comel tu..

mau ke Platform tu..naik tangga ni lagi. abam dah kurang takut..siap mahu naik pegang sendiri. Bila berjaya cakap "abam pegang"..kita pun puji.."pandailah abam..pandai pegang sendiri"

inilah trennya..aku tau..sebab baca depan tu..
"cepatlah"

tren mau gerak..boleh aku mau snap lagi. Dahlah tren last tu.

masuk..terus dapat tempat duduk.ooohhh..syukur..legaa.

ramai berdiri..ada bawa beg kertas besar..shooping la tu kan..takut gak..kalau ada yang mabuk.
laju juga tren ni.. tapi singgah-singgah kan..dalam kurang sejam..sampailah kami.

menumpanglah kita di hotel tu SS kta..rugi tambang..tapi untung sebab ndak payah duduk hotel di Osaka. InsyaAllaha da hikmah kita ndak berjaya jenjalan sangat di Osaka tu..