19 August 2014

RAYA -syawal ketiga bersama sohabat

 Raya ketiga..kepala ting tong sekejap..sebabnya malam sebelum beraya di estet..rumah kaum kerabat sebelah makcik,sebelah mamaqku. Fuh..
aku bab kaum kerabat ni, malas mau chek sejarah keturunan..sama saja, dia baik dengan kami...baguslah hubungan.
kalau hubungan tidak jauh, tapi jarang buat baik..maka kirim salam lah..hihi.

Raya ketiga, kami menghantam bersantai..tetiba si lago..adikku yang lelaki itu, bilang kawannya mau datang beraya dan minta mamaku buat buras. Canteknya mukamu lago..
..dan mamaqku dengan semangat kesukanan terus bersemangat.."eh mau buat  5kilo kah atau berapa ni ya"...

aku malas mau campur. Aku jadi pengarah saja, sebab aku tau mamaqku ni bersemangat memang hebat, nanti kalau stress sebab penat dan tiada orang bantu..habis segala bahasa keluar. Yang itu sudah ku hafal. Sebab tu kalau mamaqku tanya, "mau bawa buras??"
aku awal-awal tolak. Bukan bajet retis, tapi aku malaslah dengan drama sebab buat buras tu.
tau lah kan...rumitnya juga buat buras ni..haha

tapi, sebab adikku tu rajin juga...jadi aku arah main-main mata saja.
"pai...ambik daun lah..". Padahal adikku baru berehat dari memesin rumput. (lepas raya baru dia mesin rumput..bagusnya)
mamaqku menyampuk : "jangan..nanti rosak pokok pisang kalau dia ambik..biar bapamu ambik".
sudah..
bapaku sedang berkerja menanam pokok serai, balik mau ambik daun pula?..

aku ulang bagi arahan..
Adikku pun jenis dengar kata. Bagus.

Tapiiiiiiiiiiiiii..
dia ambik daun banyak-banyak-banyakkkkkkkkkkkkkkk gila.

apa lagi...kena sound dia oleh mamaqku..haha.
dan cara ambik daun pun kurang tepat. Merosakkan kesuburan pokok pisang.
mihmih.

kebetulan pisang masak setandan..(mamaqku semangat mau jemur buat pisang salai tu. Dan aku tau, pisang salai, tiada siapa suka makan, kecuali mamaqku!.)

mih..mih..aku bodek "mak..buatlah kue berongko...senang jak kan tu".
macikku yang kebetulan sampai kelmarin setuju.
Daun banyak lagi..sisa buat buras.

maka.......sepanjang raya ni memang suaraku agak power. Hahahahah.
sebabnya,aku kan guru disiplin.
SS pun mungkin naik muak dengar suaraku..haha.
.
............................................................................................................
Hari ini kenduri akikah anak Aminah..
Dan semalam, aku sms Aniq. Tanpa tunggu balasan.
aku dah cakap dengan SS "esok kawan I ambik, I bawa anak-anak ye".
SS iya-iya saja. Sebab dia kata, dia join ustaz ke kenduri akikah tu.
Takkan aku join sekali kan..peliklah pulak kan.Siap bawa anak pulak..hissshh.

Sekali..SS sms ustaz, ustaz lambat balas. Hp aku pula, sejak semalam aku tidaklah memeriksanya..
rupanya hp ku habis bateri. Sekali chek sudah tengahari..ada lambakan sms dari Aniq.
muahaha.
aku tengah sibuk bantu buat buras, lepas tu anak menangis minta kita layan..sibuk mau bungkus berongko....mana sempat fikir bab hp sudah..

akhirnya, belum sempat solat Zuhur..Aniq dah sampai. Dengan Nurin, class mate tingkatan 4-5.
aku hidang air dan suruh makan kerepek. bagus layananku..layanan kelas pertamaaa!.Lepas tu baru aku solat, bersiap dan jalannn.

cantek...akhirnya SS pun join sekali. 
malu-malu si kawan, sebab mau atau tidak join kami..
takkan SS tinggal, kami anak beranak beraya..
heeeeeee.

Nah ..SS lah yang memandunya..si abam pula, mau juga duduk depan.sebelah abi. Sebab aku kan duduk depan. Biasa duduk belakang. Abam mana biasa duduk dengan orang lain.
nah bertiga kami duduk di depan..aku pangku Waafa, siap bf sekali. sesaknya nafas.
dalam hati, mau suruh SS stop..suruh Aniq bawa, kami duduk belakang. Tapi...mustahil lah kan..
mau ada drama..tiba-tiba suruh stop pulak. Lagipun rumah Mina bukan jauh sangat..dalam setengah jam kot begitu dari simpang kampungku.

Dengan kereta itu kami merayau ke tiga rumah semua kawan-kawanku.hihi

1. Rumah Keluarga Aminah (SS pandu)
Aminah kan buat akikah anak sulongnya yang comel itu. 
Sampai-sampai rumah Mina, nampak si Tamam, husband Mina sedang tido di ayunan (buaian) dibawa kolong.. haha. Sempat si Aniq begurau..
"amik gambar, nanti kita tag dia".
gila. Mustahil lah kalau si Aniq kan..
kalau aku masih bujang, mungkinlah aku akan saiko si Aniq supaya ambik.

utamakan tujuan ke sini ya ibu-ibu..bapa-bapa.
mau jumpa ZIYAD, anak Mina dan Tamam!.
Dan kebetulan..aku memang kebulur juga...haha. Sebab makan sikit saja tadi di rumah.
SS pula, mesti kebulur nasi, sebab sepanjang raya mana ada nasi kan..makan buras jak. 
Lagi ada kambing.........



Bagus wartawanku ni, ambik gambar . Ni baru sampai..apa ntah aku tengok tu. Tapi bila naik rumah ni..lupa sudah aku bab makanan ya.. sebab gembira jumpa diorang. Tadi di rumah ndak sempat beramah-ramah kan...

lepas makan kuih batang buruk versi asli (guna kacang hijau) kami makan nasi.

lepas tu..enak kami santai..
abam pula terberrr...ngam. Terus pinjam toilet. Bagus kamu abam. Rumah orang juga kamu berr, SS pula sedang borak dengan Tamam...jadi akulah kena layan anak abi seorang ni.

lepas cuci...dia boleh lari bogel ke ruang tamu...bagusnya abam..buat wayang free.

lepas tu barulah sedar diri, perlu balik..
comel Ziyad ..tido gitu jak.
Selepas makan kuih dengan bersungguh-sungguh dan nasi sambil kepedasan padan muka siapa suruh amik lada kami pun bergambar.


tengoklah..
kalau hp ku ada charge...2 juta gambar aku ambik, mujur juga ada hp besar si Aniq..maka adalah kenang-kenangan.
dengan ihsan Aniq la..siap send bagi gambar ni.

Lepas rumah Mina, kami balik bersalaman. SS takda gambar. Sebab kamera kami tiada. hi.

Aniq pandu, sempatlah sms Wataq..kalau ada, kami singgah..sebab Wataq pun otw balik dari Ranau..tengok Wataq belum sampai..cancel lah.
kalau ikut hatiku..pigi saja..aku kena gak mak bapanya. Tapi..sedarlah jam berapa sudah kan....
lagi tumpang kereta Aniq, kesianlah pula si Aniq kena balik rumahnya lagi..

2. Rumah Keluarga Diot

Aniq sms Diot, hah..comel nama kawan-kawanku ni..
Diot ada..dan sampai rumahnya aku tercium bau durian. Telan liurrrr
Sampai-sampai, abam buat rumah keluarga Diot macam rumahnya...kasi turun kusyen...siap anak Diot yang sebaya abam pun join.

Diot ada anak sedara baru, anak abangnya. Aku kenal sikit-sikit juga, sebab senior kan. 

ntah ada atau tidak gambar dengan Diot, akupun tidak pasti. Makin berisi Diot ni..maklumlah dah jadi geng ibu mithali kan.

balik tu, Diot bagi durian..haha.
Penuh bonet kot..Aniq yang dapat. Aku lupa minta seulas...heee. Akukan hantu durian.

3. Rumah Keluarga Icha

Lepas rumah Diot, Aniq tanya mau ke rumah Icha kah tidak..aku memang mau...tapi kesian pula si Ichah kan...pagi tadi majlisnya, mesti tuan rumah mau rehat cukup-cukup..
tapi fikirkan besok mau balik KL sudah....

Niat hati, sampai, peluk cium gitu, blah lah..

tapi..
sampai makan kuih lagi..tengoklah gambar ni..siap pegang bekas kue.

Ichah dah pesan, jangan tag gambar ya..aha..sorilah Chah,,ni jak gambar aku ada...hehehehe
Lagi...terus balik. Fikir driver tu satu hal, belum solat Asar satu hal..
Rumah Aniq juga yang tidak dapat beraya, sebab jauh dan kami tiada kenderaan. Takkan pula, Aniq hantar balik..canteknya muka..

Terima kasih berjuta untuk Aniq, Nurin, Mina, Diot dan Ichah.
Ichah..moga dipermudahkan urusan majlisnya.aminnnn.
Tunangan orang sudah kawanku ini.

InsyaAllah next time, balik Sabah kena ada kenderaan. :)