24 July 2012

positf! (misi Ramadhan )

Misi Ramadhan kami mencari masjid yang child-friendly.
Selapas seorang jemaah masjid minta saya solat di rumah,sebab dengar Fath menangis masa solat.
(hari itu kebetulan,Fath menangis kuat,tetapi sekejap).

Mula dicakap begitu.Rasa nak duduk sambil menangis.Mau cakap sama orang tu dia tu tidak pernah kecil,ataupun masa dia kecil dia tidak menangis untuk mengekspresi perasaan?.
Malah ramai saja budak-budak yang borak di belakang.Berlari-lari di masjid.

Namun..setelah difikir situasi dan kondisi orang lain.Kami positif.
Dia tidak mengerti.
Dia mahu solat lebih khusyuk.(tapi,sedih sekali,bila katanya,akibat tangisan Fath itu dia tiada pahala solat.Kalau katanya terganggu.Pasti saya angguk setuju.)

Ya.Disini bukan kawasan orang yang memahami Islam dengan penuh.Masih banyak lompang yang perlu diberi pencerahan.
Saya pun dulu begitu juga,tidak senang kalau tengah solat ada budak nangis.
Tapi,tidak sampai membenci ibu-bapa yang bawa anak ke masjid.Walaupun anak mereka buat masjid macam taman permainan,tempat berkaraoke.Mungkin kerana saya ada pengatahuan tentang itu.

Allah.Maafkan saya.Ampunkan dia.

InsyaAllah this year,the best Ramadhan! (^__^)