26 December 2013

kerjaku dulu

2007
aku habis stpm.
duduk rumah sekejap.
mamaku suruh kerja.
dia gitau ada kedai tu cari pekerja.
gaji ok juga.

aku memang berniat mau kerja.tapi masa tu ndak terfikir pun mau cari duit.

tapi mamaku selalu ulang;
"siapa mau bagi duit .dua ringgit pun"

wa.
tambahnya;
"sekurang-kurangnya ada duit untuk beli ini beli tiu yang kau mau".

akupun mintlah mamaku pigi risik kerja tu, tambang disediakan kah,ada makankah.
masa tu mamakukerjanya masih jual sayur.betapa mongonya aku.Sampai cari duit sendiri pun macam lagsung ndak terfikir.

balik dari menjual.mamaku gitau lengkap.katanya kalau setuju besokpun boleh pi kerja sudah.

gaji dalam RM280. makan free.Tambang free.Tambang RM1 jak pun pergi balik.Masa tu lah.sekarang ni. ndak jumpa sudah tambang serendah itu!

akupun memulakan kerja. Kedai runcit kecil jak pun. Milik seorang india Muslim. Ndak sempat aku bertanya siapa bosku tu.

yang aku ingat-ingat, masa solat, aku kena jaan kaki ke masjid.jauh jugalah.
sebenarnya boleh jak solat dibilik bos tu.bilik tu rasanya dia share dengan kawan.Tapi aiii seram aku nak pijak bilik orang.lagi lelaki kan.

aku kerja seminggu jak kot.

walaupun makan boleh mabil dekat kedai tu.atau makan yang dia masak.atau beli dekat kedai sebelah.kedai tu dekat dengan sekolahku kan.jadi banyaklah disitu penjual makanan.

aku makan beli jak kot.pagi tengahari.

tapi aku ambil keputusan berhenti;
1.sebab utamanya, kedai tu jual rokok batang-batang dekat pelajar sekolah aku dulu.choiii. aku macam rasa berdosa yang amat.

2. penat juga ulang alik gi masjid untuk solat

3.bau kedai tu.biasalah kan bangsa India ni, diorang ada macam apa ntah namanya tu yang dibakar.kemenyankah apa ntah. tiap hari aku ciumlah bau tu.takkan aku pakai mask pulak.

4.kawan-kawanku dapat kerja yang bagus-bagus.diorang ndak terfikir pun mau ajak aku.time tu rasa macam"aku ni siapalah". terasa hati juga. tapi aku terasa sekejap hari jak.lepas tu cool balik. ceh

4.aku malau sikitlah, terutama dekat budak-budak yang kenal aku.macam rasa hinanya diri.Vongoknya la juga

aku takut gitau mamaku.tapi aku cepat-cepat cari kerja lain yang jauh, iaitu di Tawau. Aku memang mau lari kononlah.biarlah tiada siapa yang tau.
sampai sana, kerja yang baik-baik, menurut anak sepupuku telah diisi orang.aku lambat!

jadi aku cari kerja lain lah.
kata anak sepupuku yang lebih tua dari aku."kau ada ic senang cari kerja!".

penat ya cari kerja. ada siap interview. Kerja Singer la. ni aku mau sudah. sekali tengok rakan sekerja banyak bangsa lelaki yang macam tidak pernah tengok perempuan.aku batalkan niat.
cari lah kerja macam pengemis juga ya mencari kerja ni.

terjumpalah kerja di sebuah butik.jadi budak milo.gaji RM230 yaa..kerja 6 hari, ahad separuh hari.

No comments:

MASTER Pendidikan Awal Kanak-Kanak

salam. ramai tanya, camana eh nak sambung belajar dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak? soalan kan, nampak mudah. ok, saya share pengalam...