11 October 2010

jatuh-bangun

aku suka.
suka sekali.
sekali suka.

bila aku datang ke sekolah.
aku dapat sesuatu.
aku tidak peduli kawan kata apa.
sebab aku bukan suka itu.
rupanya, aku memang rajin ke sekolah.

aku suka.
suka sekali.
sekali suka.

bila aku pesan donat.
dorang angguk.
'nanti bayar'.
aku tunggu dan aku dapat 15 minit kemudian.
rupanya, kawan aku ada begini.

aku suka.
suka sekali.
sekali suka.

bila aku baca.
aku sedang khusyuk.
aku lupa kiri kanan sedang bertanya macam.
lepas itu.
cikgu akan kata.
"kamu tidooo jak kejanya".
kemudian aku diam.
lalu senyum.
mataku selalu menipu orang kadangnya.
rupanya, aku dijangka sedang tidur.

aku suka.
suka sekali.
sekali suka.

bila aku sakit badan.
sakit tangan.
sakit mata.
sampai aku tengok kelender.
"eh..dah hari isninlah".
rupanya,aku lupa banyak benda.

aku suka.
suka sekali.
sekali suka.

bila orang,
lupa aku,
aku masih relaks-relaks.
sebab aku tiada apa-apa untuk orang.
kemudian, orang cakap.
"kamu kenapa tidak hadir lagi?".
rupanya aku perlu bagitau,aku malas.


aku suka.
suka sekali.
sekali suka.

baca buku,
kemudian terbang.
kemudia mencipta plot-plot baru.
kemudian,
"kamu baca bukan baca buku pelajaran kan.."
rupanya, ada orang tau.


aku suka.
suka sekali.
sekali suka.

beli ini, beli itu.
lepas itu aku ingat.
duit dalam poket ada syiling-syilang jak.
kemudian,
"eh..ini beli kah tidak?".
rupanya, aku selalu berfikir-fikir dompetku jarang kosong.


akusuka.
sukasekali.
sekalisuka.

aku sudah bermotivasi untuk bermula sekali lagi. Setelah jatuh terduduk-duduk,sambil tercium lantai.

"ahhhh..aku bukan manusia sempurna..selalu juga tersasar miring".