01 April 2011

susahnya (**___**) & senang

dulu tahun 2006 kebawah.

Dengan RM50 sudah cukup untuk bajet dapur.minyak,ikan,bawang,tepung,kopi,gula + jajan. Masa tu, yuran sekolah masih berbayar,adikberadik semua skul belako,hari2 dpt duit poket,Pendapat bulanan pun masih rm100 perkapita..(teori belasah)<<<---- yang ni saya hafal sebab selalu jadi tukang beli.

but, now, dengan situasi yang berbeza yuran skul FREE,pdpatn naik sikit,yg skul tgl 2 ketul,ekonomi negara mningkat..tapi situasi menghampiri INFLASI!

::bukan siapa memerintah..tapi bagaimana dia mentdbir::

sekarang, dengan RM10, bagaimana mahu mentadbir hidup?. Cukupkah sabar sebagai perisai?. Sangatlah cukup!. Kerana sabar itu separuh dari Iman.

tetapi, perlukah kita bersabar dengan orang-orang yang sengaja mencipta INFLASI demi kepentingan dirinya semata?.

sori.

saya ambik misalan. Saya seorang penternak lembu.

maka saya akan menghasilkan produk seperti baja, daging, susu segar, kulit haiwan, dan tentunya saya juga menawarkan pekerjaan!

oleh kerana saya perlu memikirkan soal keuntungan, soal kebahagiaan saya, siapa yang hidup bersama saya..dan reputasi saya, saya sudah semestinya akan memastikan MODAL yang saya keluarkan adalah rendah! dan biarlah akan menghasilkan keuntungan berbaloi-baloi-baloi.

bagaimana?

sudah tentu pelanggan mahukan produk yang terbaik daripada saya.Atau saya perlu mencari pelanggan yang 'hantam sajalah' untuk memastikan produk saya LAKU.

dan untuk menjaga imej&hubungan saya dan konco-konco saya,

saya harus memastikan konco2 saya adalah penerima sebahagian modal saya...kan. Bagi konco untuk buat apa? saya yang susah payah!...lagipun ini satu cara untuk saya memartabatkan konco2 saya dalam bidang saya!

jadi,

saya dapat memastikan untung selalu. Malah saya juga berkerja bersama2 konco saya!

apa isu disebalik semua ini?

produk2 saya akan sampai kepada pelanggan2 melalui konco2 saya, mungkin juga melalui konco kepada konco kawan saya, ataupun konco kepada konco kepada konco saya ataupun lebih panjang daripada ini...he

maka, terhasil lah;( Teori Maje,2011)

1. Produk yang mahal, kerana setiap konco memerlukan MODAL & UNTUNG

2. Produk yang hampeh..mungkin juga bagus..ataupun yang berkaitan.

3. Orang yang bijak berniaga,tetapi bukan konco..peluang untuk menawarkan perkhidmatan&produk yang lebih baik..KURANG peluang untuk masuk dalam 'bisnis' saya!

4. Saya perlu menjaga hubungan baik dengan konco2..dan juga konco kepada konco saya..konco punya konco kepada konco, konco2 saya- saya kena 'baik'..kalau permintaan diorang merapuh2..saya kena layan..walaupun saya terpaksa memberikan perkhidmatan yang kurang baik.

5. saya sudah tidak mengambil berat soal siapa yang memakan@menggunakan produk saya!

maka,

saya merayu disini. Jika saya seorang yang beriman, sudah tentu isu2 diatasa mampu diatasi, kerana orang beriman tidak akan menggadaikan KEBENARAN dan pastinya akan memikirkan hasil di AKHIRAT nanti.

saya tidak memaksa sesiapa mempercayai teori ini, kerana buku2 EKONOMI ASAS tingkatan 4&5 ataupan EKONOMI tingkatan 6 langsung tidak menjadi rujukan dalam penulisan ini, melainkan 'reasional'.

sekian.11.21 pm (1/4/2011)