10 March 2011

pilihan, makanan dan pilihanraya




salahkah?
bila orang Kelantan tidak boleh telan budu?
rasa tekak kembang kempis..



salahkah?
bila orang Perak, tempoyak tidak boleh tembus tekak?
rasa pelik jak dengan durian yang diperam tu..

tapi tidak salahkan..
kalau orang Sabah boleh jak menyantap budu sambil buat muka toyeee..
(tapi ini bukan saya lah).
makan tempoyak..dengan nasik kosong panas pun cukup. Ini memang sayalah!.

tiap tempat ada ceritanya..ada sejarahnya..ada keburukannya..ada macam-macamnya.

Saya rasa begitu,
sebab..bila saya datang ke tempat orang lain..
saya jumpa macam-macam benda baru..
tapi..saya tidak jumpa pun benda yang sama ditempat asal saya.

sebab tulah..bermusafir mampu menambah pengatahuan..
jauh berjalan..luas pandangan.

jadi..bila ada tiket2 murah (murahlah jika banding harga minyak RON95 yang asyik naik sajja).
jom jalan-jalan ke negeri Sabah.
Sabah negeri di bawah bayu,
negeri tercorot dalam arus modenisasi,
ada macam-macam yang segar-segar dari sana..
ada seafood yang murah-murah (bagi saya tetap mahal..sebab tulah jarang makan).
ada kuih muih yang enak-enak.
ada macam-macam lagi.

apa yang menarik ini.
tidak dapat ditontoni di media massa..
percayalah.

tapi..saya percaya bangat..
kalau Pakatan Rakyat memerintah Sabah.
HARI-HARI MESTI MASUK TV.

saya malas bercerita tantang hal ini..sebab mengundang geram kepada PEMERINTAH.
kadang terfikir kedangkalan PEMERINTAH Sabah yang masih terhegeh-hegeh ikut arahan KERAJAAN PUSAT..sehinggalah segala hasil mahsul negeri tidak dapat SAYA NIKMATI!

Saya berharap sangat,dapatlah menikmati mee goreng cap udang..sambil tengokk-tengok kereta lalu depan rumah tanpa habuk..

tapi..
saya tidak dapat nampak semua itu sehingga tahun 2011 ini.

saya buat porst-mortem,
kenapa di semananjung,kampung kecil,jalan kecil..berturap?.

saya malas cerita dah...
ada time turunlah ke Sabah..sambil cari-cari makanan murah-murah,
jenguklah tahap kemiskinan yang disembunyikan oleh KERAJAAN.

apa-apapun...betullah..kemiskinan bukan menghalang kepada kejayaan, tetapi selalu menjadi menghalang kepada PERUBAHAN.

jom!...UBAH pilihan dalam PILIHAN RAYA