01 November 2010

betul-betul.
saya rindukan situasi itu.
dimana saya tidak perlu lagi berasa lemah.

ketika saya perlu membayar bil elektrik rumah saya sebanyak RM46.40.
saya diberikan RM50 untuk ke pejabat pos.
habis waktu persekolahan,
selepas makan tengahari dan bersiap-siap.
saya siap untuk bergerak.
saya mencicip duit kertas RM50 di kantung beg sekolah.
kosong!.

saya membongkar keseluruhan isi beg.
dan memang.
duit itu tiada!.

aneh.
saya setia berjalan kaki ke sekolah untuk memeriksa meja,
tanpa menyumpah seranah!.

saya betul-betul pingin seperti dulu.
ketika teman-teman berebut-rebut memilih pakaian pemberian guru.
saya hanya melihat.
jauh dari sudut hati ingin sama-sama memilih yang terbaik.
tetapi..saya tidak memerlukan sebenarnya.
walaupun di akhirnya..
"nah..". temanku memberikan jubah yang tidak berbutang. Santung.
tetapi..
bahagianya..saya menerima dengan redha.tanpa mempersoalkan bentuk fizikal barangan itu.



rindu ini hampir-hampir mencekik,
terhadap kekuatan diri yang pernah dilakar..
ketika ada mulut-mulut membicarakn kekurangan akan diri saya.
saya masih mampu senyum.
malah tidak segan sama-sama bergelak dengan pemilik mulut-mulut itu.


saya rindukan amar maaruf,
yang pernah menghiasi kamar hati ini,
ketika, mata masih telus memandang hikmah di sebalik segalanya.
biarlah mulut-mulut itu mahir berbicara-cara,
ketika pandangan mata manusia tajam bagaikan pedang mahaguru,
biarlah,
ketika hati ini enak dilunyai-lunyai perbuatan manusia..
saya masih mampu melihat keluasan hikmah yang tersembunyi..

saya bukanlah insan yang statik di jalan KEBAIKAN,
mungkin sesekali dua kali, saya tersasar berjalan di jalan longkang penuh busuk..
siapalah akan membantu saya kembali ke jalan itu,
jika saya JEMU berbuat baik.


ahh..
terlalu mudah mentaksir sebuah derita disebabkan orang lain,
tetapi untuk melihat kelemahan diri,
kadang kala terlalu payah,
sehingga gagal mengaku,
saya tidak harus kalah pada kelemahan diri.

mungkin saya jatuh tergolek hari ini,
tetapi ada MATA masih sudi memandang kasih.

mungkin saya luka berdarah dalam,
tetapi ada BAHU sudi menyandarkan.

apalah makna KESENANGAN,jika saya masih kaku,
tanpa bergerak seinci dua.

terima kasih yang sudi menegur dengan penuh HIKMAH disaat,
emosi seperti layang-layang putus talinya.