03 November 2010

cergas-cerdas

hari itu,
seorang pelajar dari Timur Tengah,
mengetuk pintu kelas untuk kali yang kedua,
memohon simpati.kelihatan ada.
"dia perlukan ramai sampel untuk PhDnya".
pensyarah kami menerangkan.

dia berbicara dalam tersekat broken english.
"saya perlukan dalam 900 sampel, tetapi yang datang hanya 100 lebih".
tidak kurang begitu.
kekadang ada seperti merayu.
kajianya tentang tahap kecerdasan pelajar di sini.

ada nada simpati.
saya terus menulis nama.
membuat temu janji.
untuk keesokan harinya.
sesekali menolong orang.
bukan sesuatu yang payah pun.




esoknya,
selepas tamat kelas,
saya berlari-lari ke pusat Gym.
opss..
saya berbaju kurung.

"ehh..kamu yang nak test tahap kecerdasan?".
pelajar timur tengah yang hampir botak kepalanya bertanya.
saya mengangguk.
tahu.
dia tentu aneh.
dengan pakaian begitu,

seorang pembantu perempuan,
mendekati,
"tidak mengapa, ujiannya tidak terlalu payah".
saya hanya menurut.
pelbagai tahap kecerdasan di uji.
darilah tahap lemak sehingga ke tahap kelajuan!.
wow..

setelah berpeluh-peluh.
result keluar!.
tahap kecergasan saya ditahap baik..

ngeh..ngeh..
banyak nasihat tentang kesihatan diberikan.
terima kasih.
sekurang-kurangya saya tahu,
saya sangat perlu menjaga kesihatan.!

bayangkan,
hampir-hampir tertiarap,
dengan kecergasan anggota tubuh badan,
kita mampu mengimbangi badan,
dapat mengurangkan risiko kesakitan paling tidak.

ya bersenam,
ada bermacam-macam cara,
jika setiap hari kita selalu berjalan kaki,
sambil berjalan, selain berzikir,
kita boleh menggerakkan tangan,
atau mempercepatkan langkah,
ini juga sunnah sebenarnya,

Ketika baginda berjalan tubuhnya bergoyang seperti sedang menuruni anak bukit. Saya belum pernah melihat seorang pun yang sama dengan beliau baik sebelum ini mahupun selepas beliau wafat.

Dikeluarkan oleh At-Tarmizi dan Hakim (sahih).

sedang kita berjalan,
siapa tahu,
ada orang cuba berbuat sesuatu yang tidak diingini,
mungkin tubuh kita secara langsung,
bertindak!

apa-apapun,
harga sebuah kesihatan terlalu mahal sebenarnya..