01 August 2010

keroncong hilang

Saya telah hilang.
hilang dalam dunia saya.
saya mencari jalan keluar.
mahu mencari semula pintu yang pernah saya lalui.

saya telah hilang!!!!
saya menjerit sepuasnya.
namun, halkum saya memberontak.
kotak suara saya merajuk.
suara saya tersekat di celah-celah rongga leher.

Saya menangis.
bodoh!.
saya memarahi air mata yang tidak tahu mengontrol.
keluar tanpa di suruh.




Saya masih berjalan-jalan.
kalau-kalau bertemu pintu yang mampu membawa saya ke dunia luar.
saya..saya..
ah..
kaki saya disekat.
perut saya sedang berpesta.
pesat berbunyi-bunyi.
sesak.
gastrik datang bertandang.
maafkan saya perut.
saya terlupa di mana kedai.

kedai?.
kenapa perlu mengaitkan lapar dengan kedai?.
saya memarahi diri saya.
saya mencari kotak2 simpanan makanan.
kalau-kalau ada makanan untuk perut saya yang rancak berbunyi.

alhamdulillah.
ada 200g beras.
ada 20 g udang kering.
ada sedikit garam.
saya..


kan saya sudah hilang..
tapi..
saya menjumpai beras dan semua itu..
bermakna telah menjumpai sesuatu.

telefon saya bergetar hebat.
wahhhhhh..
ada 3 mesej peringatan.
"kamu telah hilang...!kenapa kamu hilang hah?".
wow garang seh..
saya ingin membalasnya begini;
"bagusnya kamu...tahu saya hilang...kamu tahu..saya tidak mahu hilang..tetapi saya sudah hilang..saya mencari jalan keluar..tetapi yang saya temui ialah beras,udang kering,sedikit garam..".
saya hampir menekan butang send.
tetapi...
saya jangka.
itu tidak akan menjawab soalan.

ah..
saya berehat sebentar.
kemudia otak saya berada di luar sini.
Entah kemana dia merayau.
saya tiada tenaga untuk menghalang.

ohh..
otak saya ke rumah saya.
membelek-belek penghuni rumah saya.
membelek-belek segala macam-macam.
kenapa rumah saya suram?.
mana semua orang?.

ehh..
saya kan sedang hilang..
kenapa saya menjumpai rumah saya pula??.
saya memicit-micit kepala saya.
tetiba ada rasa sakit di urat-urat kepala.

hp saya bergetar lagi.
"woiiii..kenapa kamu menghilangkan diri??..kamu tahu...banyak kerja kamu yang kamu biarakn terbungkang??.
saya membaca berkali-kali.
oooohh..
rupanya kehilangan saya menyusahkan orang lain.
kerana saya membiarkan kerja-kerja terbungkang.
maafkan saya.
saya ingin membalas;
"saya sedang berjumpa dengan rumah saya...saya sedang hilang..saya mencari jalan keluar..tetapi otak saya merewang hingga ke rumah saya".
Ahhh..
saya melarang diri saya menekan butang send.

jawapan itu tidak akan memuaskan hati sesiapa.Walaupun saya sendiri.

saya sedang hilang.
ya...
saya sedang hilang.

saya berjalan-jalan lagi.
kenapa saya hilang???.
apa yang saya temui semasa saya hilang???.
siapa yang mencari kehilangan saya??
kenapa mereka mencari saya???.

ah..
saya mencari internet.
hah!
saya menjumpai
Facebook.
saya menaip.
"saya hilang".
ada ramai yang menyukai kehilangan saya.
wah..
nampaknya kehilangan saya mendatangkna 'suka' orang lain.

saya sedang hilang.
saya mencari clue kepada kehilangan saya.

"saya hilang..dan saya ke mana?"
"saya hilang..tetapi kenapa saya menemui sesuatu?"

ohhh..
walaupun saya hilang.
saya menemui bermacam-macam.
biarkanlah saya hilang lagi.
mana tahu saya akan bertemu banyak lagi.