21 April 2010

"bukan birthday saya!". Dia membentak. Stearing kereta bagai berputar-putar sengit.

"you all tau...birtday setiap 1 Syawal ma..". Dia akhirnya menutup persoalan hari lahirnya.

Ah. Siapa dia untuk dikisahkan.

Hadiah cantik ku peluk erat. Ah. Hadiah itu di kaku di dalam beg.


.............................................................

Ah sedang ligat melayan nada kerasnya. Hujan mencurah-curah di ladang hati. Juga di jalan raya.

"KL ini kotor,udaranya hancur,patut berterima kasih dengan hujan RahmatNya..kalau tidak mimpi nak hirup udara bersih..".

Sambil menunggu giliran Lampu Traffic. Dia berceloteh. Menenggelamkan alunan suara radio.
Aku membiarkan dia. Memerhati titisan air hujan yang semakin ligat.

Kami berdua diam. Membiarkan dia dengan sejuta ideanya mengenai sekeliling.

"hah....kalau orang nak hidup aman...jangan naik keta...naik basikal..nak mencilok senang!". Aku cuba mencari perkaitan hidup aman dengan basikal melalui aliran anak mata yang coklat kehitaman.

Oh dia sedang memerhatikan seorang pemandu perempuan yang memukul-mukul stering. Betul-betul disebelah kanannya.

"kot..kot dia dengar lagu tu..". Aku bersuara. El di belakang mengangguk.

"a'ahlah..kena bersangka baik lah.."

"yup El..husnuzon". Gerakan titisan hujan makin ganas.

Hujan di dalam jiwa pula yang reda lebih awal. Bahagia melihat hujan dan sejumlah kereta yang ligat menunggu MERAH ke HIJAU.

Bahagia.
Subhanallah.


"bersangka baiklah ni...tapi cuba betul-betul tengok..sekarHuruf condongang 'dia' dah menangis...atau mungkin sedang menjerit tu..".
Lampu sudah HIJAU.
Wanita tadi memang sedang menunjukkan riak muka yang kencang.
woo..tidak mustahil.


El ketawa perlahan.

"ko ni boleh jadi pakar psikologilah...".

Dia hanya diam. Memandu dengan kelajaun 60KM/j. Sesuatu yang masih tidak sesuai untuk jalan yang licin dan berasap.


....................................................................................................


"Nak nasi beriani....nasi lebih sikit..". Dia perlahan meminta. Terkumat kamit tukang tulis Restoran Melayu ala Mamak itu.

"teh arik paling sihat...kurangkan krim..". Dia menambah.

Ah. Kalau dia bukan darah dagingku. Sudah lama ku lempar menu-menu itu untuk dibacanya. Macam-macam feel pulak.


"carrot susu, kurang ais...". Aku betul-betul mati selera.


.................................................................

"sori bro...tunggu lama...sesak tadi...ada excident...keta depan.". King!.


Rancak King berbual dengannya. Melihat bagai aku tidak wujud.
Sesekali El mengenggam tanganku. Memang sejuk. Bagai lepas bermain-main dengan hujan asid di kota penuh derita dan cerita ini.


"El..aku nak gi toilet jap". Aku berdiri pantas.
Rakus hujan jiwa kembali. Sudah lama reda. Sejak di simpang empat lampu traffic tadi.

El yang sedang meratah kentang goreng mengangguk.
Mata 'biru'nya seperti memaksa aku untuk menjadi kuat.


................................................................................................

Toilet sesak. Ah perlu menunggu.

"Qi..aku pulang..memenuhi hasratku..".

"Qi..tinggal Selangor lagi aku tak round..sibuk Selangor ya...election kat Hulu Selangor..aku nak jadi tukang sibuk". Tergiang-ngiang ayatnya di ruangan Chat beberapa hari lalu.

"same yang macam tidak kena dengan warga sini...politic is not about party...but of course PARTI is Politic..".

Gila. Aku bagai pengingat bunyi-bunyi ayatnya. Namun, sekarang dia bagai tidak melihat aku sedang wujud. Duduk bagai cacing kepanasan di hadapannya.

"cik...?". Seorang wanita berambut perang memegang bahuku.

Oh. Aku sebenarnya tidak memerlukan toilet.

Aku menggeleng. Dia tersenyum.




...............................................................................................................................

"awat lama sangat...?". Belum sempat aku duduk. El sudah bertanya.

"jammed..". Aku duduk. Terus menghirup carrot susu yang semakin mencair.

King?. Teh O limau sudah kering. Gelasnya kosong.
Kerusinya juga kosong.

"depa out sat tadi...".

Dia juga hillang. Tinggal teh tarik yang masih berbuih lebih.

"Qi...ko mesti strong ok..". El memusing kerusinya. Menghadap ke arahku. Kentang goreng sudah hampir licin.


Aku senyum. Kenapa perlu El menduga.
Dia hanya mengenalku sedikit.


"aku taulah Qi...jiwamu terkejut...give his time ok..".Huruf condong
Dia menghabiskan sisa kentang.


..............................................................................