11 Ogos 2014

SEMBANG KAWEN,


[ ...dan sedikit nota ringkas untuk bakal penganten;) ]

semasa kami mau buat majlis walimah di Sabah..
macam-macam ditanya;
1. Kek ndak mau tempah?
2. Kamera& Video?..sekali set mekap,peralatan lain..hitung-hitung save juga.
3. Pakaian pengantin nak sewa berapa psg
4. Kompang mau kah?
5. kawen kat Dewan ..lagi mudah..kos pun save
6. macam-macam.

|| ALASAN menolak ||
1. kek,kamera,video,pakaian semua tu makan ongkos
-duit hantaran kan boleh cover.

2. Kompang?
- ni bukan budaya Bugisian. Tapi bagus juga untuk memeriahkan suasana
- yang ni, beta sangatlah menyesal, sebab tidak istiharah dulu, main tolak saja. Hanya RM150 sahaja masa tu.

2. Dewan, nanti tiada 'kenangan Indah'.
Walimah depan rumah, kawan-kawan jauh boleh tau mana rumah beliau beta. Alhamdulillah kak Dayah Fpend..dan beberapa kawan yang tidak pernah datang rumah, pun nampak sudah rumah. Lepas ni bolehlah bersilaturahim.

- mereka bilang, penat..kena pasang khemah (sarapo)..lepas tu kena buka esoknya. Betul juga..

Alasan paling kuat @ chekmate!
-sebenarnya, selain jimat. Fikir ramai lagi orang-orang lain yang mau kawen, sekurang-kurangnya diorang boleh amik contoh dari walimah ini. Tidak perlu KELUAR ongkos sangat. Cukup untuk meraihkan tetamu yang datang. Meraihkan cara paling sederhana, meriah dalam keadaan MAMPU.

lalu, mereka pun tidak bertanya lagi. (mereka mengumpat? itu diluar kuasa beta).

|| PENGAJARAN ||
1. Pengantin harus berani dan cari geng untuk tukang support- geng support beta ialah geng muslimat Kinabatangan . geng perlu Dikenali dan dihormati oleh keluarga kita sendiri.

2. Profesional tahap NERD
- jika ada kes pinjam barang sama ada berbayar atau tidak, pastikan ada resit atau senarai. Pastikan resit @ senarai itu disetujui bersama si peminjam dan si pemunya.
- kes beta, kami tidak menyewa kuali berdiameter XYZ (harga bawah RM30)..hanya barang-barang lain, apabila dipulangkan..si tuan punya, kata "mana kuali XYZ aku??". Bila dikata tiada dipinjam. Tuan punya berkeras. Maka dengan penuh dermawan, mamaq beta pun infaq kuali baru beli beliau *setahun masih diceritanya-

Lalu kami menasihati.."RM30..jual 30 ikat pakis, boleh beli baru mak" (ayat auta).

3. Buat senarai ongkos (belanjawan) sasaran termasuk rencam
- ini penting, untuk kita melihat kemana duit mengalir
- kes beta, hasil mahsul orang lain pegang, so gua hanya boleh buat senarai, orang lain pun buat senarai dia..jadi tiada titik temu. HAHA
- kesimpulannya rencam makan banyak ongkos
(rencam ni termasuk belikan JWATANKUASA toup -guna call ini itu,
terbeli barang borong, padahal mau guna sebungkus dua saja dll. Siir Hazar beb (kerahsiaan katanyerrr).

4. MAKAN VITAMIN!
-kepada ibu bapa, adik beradik dan pengantin..sebab memang penat dan letih. Bayangkan kawan datang jauh, muka pengantin dah macam sotong..kesiannya kan kawan itu.

5. Sekian..mohon ada manfaat.

gambar hiasang: saspek untuk akikah abam Fath
Gambar: [SEMBANG KAWEN, dan sedikit nota ringkas untuk bakal penganten;) ]

semasa kami mau buat majlis walimah di Sabah..
macam-macam ditanya;
1. Kek ndak mau tempah?
2. Kamera& Video?..sekali set mekap,peralatan lain..hitung-hitung save juga.
3. Pakaian pengantin nak sewa berapa psg
4. Kompang mau kah?
5. kawen kat Dewan ..lagi mudah..kos pun save
6. macam-macam.

|| ALASAN menolak ||
1. kek,kamera,video,pakaian semua tu makan ongkos
-duit hantaran kan boleh cover.

2. Kompang?
- ni bukan budaya Bugisian. Tapi bagus juga untuk memeriahkan suasana
- yang ni, beta sangatlah menyesal, sebab tidak istiharah dulu, main tolak saja. Hanya RM150 sahaja masa tu.

2. Dewan, nanti tiada 'kenangan Indah'. 
Walimah depan rumah, kawan-kawan jauh boleh tau mana rumah beliau beta. Alhamdulillah kak Dayah Fpend..dan beberapa kawan yang tidak pernah datang rumah, pun nampak sudah rumah. Lepas ni bolehlah bersilaturahim.

- mereka bilang, penat..kena pasang khemah (sarapo)..lepas tu kena buka esoknya. Betul juga..

Alasan paling kuat @ chekmate!
-sebenarnya, selain jimat. Fikir ramai lagi orang-orang lain yang mau kawen, sekurang-kurangnya diorang boleh amik contoh dari walimah ini. Tidak perlu KELUAR ongkos sangat. Cukup untuk meraihkan tetamu yang datang. Meraihkan cara paling sederhana, meriah dalam keadaan MAMPU.

lalu, mereka pun tidak bertanya lagi. (mereka mengumpat? itu diluar kuasa beta).

|| PENGAJARAN ||
1. Pengantin harus berani dan cari geng untuk tukang support- geng support beta ialah geng muslimat Kinabatangan :). geng perlu Dikenali dan dihormati oleh keluarga kita sendiri.

2. Profesional tahap NERD
- jika ada kes pinjam barang sama ada berbayar atau tidak, pastikan ada resit atau senarai. Pastikan resit @ senarai itu disetujui bersama si peminjam dan si pemunya.
- kes beta, kami tidak menyewa kuali berdiameter XYZ (harga bawah RM30)..hanya barang-barang lain, apabila dipulangkan..si tuan punya, kata "mana kuali XYZ aku??". Bila dikata tiada dipinjam. Tuan punya berkeras. Maka dengan penuh dermawan, mamaq beta pun infaq kuali baru beli beliau *setahun masih diceritanya- 

Lalu kami menasihati.."RM30..jual 30 ikat pakis, boleh beli baru mak" (ayat auta).

3. Buat senarai ongkos (belanjawan) sasaran termasuk rencam
- ini penting, untuk kita melihat kemana duit mengalir
- kes beta, hasil mahsul orang lain pegang, so gua hanya boleh buat senarai, orang lain pun buat senarai dia..jadi tiada titik temu. HAHA
- kesimpulannya rencam makan banyak ongkos
(rencam ni termasuk belikan JWATANKUASA toup -guna call ini itu, 
terbeli barang borong, padahal mau guna sebungkus dua saja dll. Siir Hazar beb (kerahsiaan katanyerrr).

4. MAKAN VITAMIN!
-kepada ibu bapa, adik beradik dan pengantin..sebab memang penat dan letih. Bayangkan kawan datang jauh, muka pengantin dah macam sotong..kesiannya kan kawan itu.

5. Sekian..mohon ada manfaat.

gambar hiasang: saspek untuk akikah abam Fath

Tiada ulasan:

Quotes

sebaiknya apa-apa yang dikutip,biarlah dengan memberikan sumber. Apa yang kita buat, nanti di akhirat akan kita tengok balik bersama semua makhluk.

seorang anak

produk Kampung Kembara Jaya, Bukit Garam.

masih/pernah bergelumang tanah hanyir,rumput gatal, mentari terik, berkaki ayam, menangis keanak-anakan, bermonolog, berbicara laju, berambut keras/berselipar jepun.


bersekolah dulu di Sk Kota,
SMK Bukit Garam,

Masih berkelana dibumi luar,
mencari & menjejak potensi& spirit diri

~kita tidak sama,posisi kita berbeza,matlamat kita sama..mencari mardhatillah

"sebaik-baik muslim yang bermanfaat kepada orang lain"

*harusnya hari-hari yang dijejak sentiasa memberi kredit2 kepada memaknakan HIDUP