02 April 2010

satu masa

Masa itu kan..tidak pernah statik. Terus berjalan.
Masa itu kan...tidak pernah kasihan. Dia pergi dan tiada masa untuk menunggu.


Kalau suatu masa nanti,
kita akan mengenang hari ini.
Kita mungkin akan ketuk dahi.
Kita mungkin menangis keharuan.


hari ini, hanya sekali.
Hari ini tidak sama esok.
Tiada istilah sama-sama punya.


Suatu masa,
aku kan...aku akan menjadi seperti yang aku harapkan hari ini.
dan..kamu kan...akan begitu juga..mungkin..

Suatu masa kan,
kita akan pandang masa-masa sebelum ini..

kita akan sedar,
banyak yang tidak sempat dibuat..
kita sedar banyak benda yang kita baru perasaan hari ini...

Hari ini,
setelah lama hidup..
baru saya sedar..
banyak benda yang saya tiada di masa lalu..

Saya tidak nikmati,
pelukan mak,
bila saya sedang gembira,







Saya dapat bila saya sudah tahu,
makna pelukan mak,
mak akan peluk saya,
bila tahu saya mahu peluk dia,

Saya tidak pernah menerima ciuman mak,
tapi saya dapat bila saya tahu kenapa saya perlukan itu,
mak peluk saya dan cium ubun-ubun saya bila saya tahu maknanya,


Saya tidak pernah menerima hadiah daripada mak,
biarpun saya dapat nombor satu,
biarpun saya menang di padang,
biarpun saya dapat result baik,
biarpun saya menang di pentas,
biarpun saya sedang menyambut pertambahan usia saya.
walaupun 'mereke' dapat..

Sekarang baru saya sedar..
Dulu..saya tidak perlukan itu semua..

saya dapat bila saya perlu.
Sebab Allah tidak bagi apa yang kita tidak perlu..
begitulah Hebatnya Allah...tiada kompromi untuk merasakan kehebatanNya

"“ Sesungguhnya Allah mencintai orang yang bertakwa, orang yang kaya, dan orang yang tidak pamer.” (HR. Muslim)



aku ingin mencintaiMu
by Edcoustic

Tuhan betapa aku malu
Atas semua yang Kau beri
Padahal diriku terlalu sering membuat-MU kecewa


Entah mungkin karna ku terlena
Sementara Engkau beri aku kesempatan berulang kali agar aku kembali

Dalam fitrahku sebagai manusia untuk menghamba pada-MU

betapa tak ada apa-apanya
aku dihadapan-MU


Aku ingin mencintai-MU setulusnya sebenar-benar aku cinta
dalam doa
dalam ucapan
dalam setiap langkahku

aku ingin mendekati-MU
selamanya
sehina apapun diriku
kuberharap
untuk bertemu dengan-MU Ya Rabbi.