06 January 2015

suami isteri belajar

MyBrain khabranya akan dihentikan.
sayang.
inilah antara peluang baik.
kepada rakan-rakan yang ingin sambung belajar.
jomlah..
kami suami isteri pun belajar.
saling support.
saling tegur dan menyindir.
saling belasah-mengutuk,
saling berkongsi dan menjadi sifu jalanan.
saling hentam-menghentam..
kalau hilang semangat..carilah semangat.*
suami saya semester 6. Febuari ini sem 7. Moga Allah permudahkan, supaya beliau cepat habis.
saya dalam semester 4. Ramai member dah konvo pun..nampaknya saya tertinggal kapal..
tapi..no pain no gain..kapal masih ada untuk saya tumpang.
Terima Kasih MyBrain.
anda telah bantu kami..
semoga kerajaan terus membuat inisiatif untuk menjadikan kita 'cepat merebut peluang'.


AL Mujadalah:
"ALLah meninggikan baeberapa darjat (tingkatan) orang-orang yang berirman diantara kamu dan orang-orang yang berilmu (diberi ilmu pengetahuan).dan ALLAH maha mengetahui apa yang kamu kerjakan"
“Perumpamaan orang yang mempelajari ilmu kemudian tidak menceritakannya (tidak mendakwahkannya), seperti orang yang menyimpan perbendaharaan lalu tidak menginfakkannya.”
Hadits hasan: Diriwayatkan oleh ath-Thabrani dalam al-Ausath (no. 693), dari Shahabt Abu Hurairah radhiyallaahu ‘anhu. Lihat Silsilah al-Ahaadiits ash-Shahiihah (no. 3479).



Al-Hasan berkata kepada Mutharrif bin ‘Abdillah :
“Nasihatilah shahabatmu”. Ia (Mutharrif) menjawab : “Sesungguhnya aku takut mengatakan apa yang tidak aku perbuat”. Al-Hasan berkata : “Semoga Allah merahmatimu. Dan siapakah di antara kita yang mampu melakukan semua yang dikatakannya ?. Setan sangatlah ingin mendapatkan keinginannya melalui perkataan ini, hingga tidak ada seorang pun yang menyuruh berbuat kebaikan dan mencegah kemunkaran”.


Dan apa saja kebajikan yang mereka kerjakan, maka sekali-kali mereka tidak dihalangi (menerima pahala) nya; dan Allah Maha Mengetahui orang-orang yang bertakwa” [QS. Aali ‘Imraan : 115]
gambar: muhasabah diri&kutip semangat kamikaze di Uni Nagoya