05 Januari 2015

jalan kaki naik motor naik bas naik keretapi naik kereta- PENGANKUTAN AWAM





BISMILLAH.

JUMAAT baru ni SS ambil cuti, sebabnya mau join sukarelawan ke Kelantan..

jadi kami ditinggalin.
ada 3 biji rumah disini yang senasiblah dengan kami.

heee.

fikirin mau ke Rumah macik Santi di Serdang
macik ati pula mau datang Sabtu,
lalu diminta macik ke Serdang la..kalau ke rumah,ku hanya jumpa aku dan anak-anak, lagi SS tiada..siapa mau urus ambil hantar macik nanti...

fikir dah janji dengan macik ati..
hailah..

jumaat tu SS rushing beli khemah.
balik solat Jumaat, makan, ke masjid untuk kumpul..

jadi..memang tidaklah berkesempatan mau hantar kami ke stesen bas jumaat tu..

Sabtu pagi...ikut hati..malas mau pi ..
rumah pun berselerak..hasil kerja Fath dan Wafa..dan umy yang rajin juga mengemas.
dah tahu rajin, pi biar depa buat kerja..pasaipa kan...

lalalalla.

lama-lama dah tengahari cuci CD, sapu rumah, mop, kemas pakaian, jemur CD kemas ini itu..
aww dah pukul 3.30..

masih panas...pukul 4.30 kot..barulah tergerak jalan kaki keluar rumah.
terasa panas, patahlah balik ambilkan topi Fath..

sekali pakainya sekejap sahaja...


berpeluh juga jalannya..
ada 20 minit kot atau kurang..
ada adik 26tahun cekeding naik motor..singgah
mungkin nampak pelik kali orang jalan kaki sambil bawa anak..
maka offer kami naik motor...

mula kata takpa..
tapi tengok cuaca mau hujan..

naik..kata adik tu..jaga-jaga juga kawasan sini..
terus gerun juga rasa//
walaupun banyak jak lalu-lalang kereta.

adik tu bawa dompet untuk mak dia di kedai...
, mak tertinggal dompet..
memang rezeki kami.
ada doa...ya Allah mudahkan perjalanan ke stesen bas.
risau kalau orang kena SS tengok, kang fikir macam-macam pulak depa kat SS.


sampai jak stesen...
.. bas tiada lagi.
Fath tanya mana bas..
ulangan berapa kali juga.

jawablah bas belum sampai. lambat sikit.



Waafa ni kena ikat rambut, kang disaspek lelaki pakai baju robot :)

Naik bas...Fath Waafa penat main sebelum keluar rumah tadi..jadinya gaya mengantuk haruslah ada



Naik bas, duduk depan..pemandu tu suruh.. sebelah sana ada 2 perempuan India lengkap pakai baju formal India..kira belakang ramai lelaki asing lah..
oklah..laju juga bawa bas, hujan pula..Fath terkagumlah tengok viper bas tu lain dari kereta abi.

lepas tu adalah beberapa orang naik, tiket tiada.. bayar tapinya
hemmm 'tidak jujur'..
lepas tu bas tu boleh masuk kawasan kilang..
macam pemandu tu ada bagitau..tapi aku dengar jak..katanya kurang penumpang, kena cari penumpang dikawasan kilang..
setidaknya masuk juga aku kawasan kilang tu..tau jugalah aku ada kilang begitu di situ.


sampai sahaja..kami naik tangga untuk ke seberang..padahal ada jak lif. turun barulah naik lif..:)

kagum sungguh Waafa. fath fikir cam kat Jepun la ni..tersengih dia.."keretapiiii!"

tunggu keretapi...ada 15 minit juga..masa sampai ada keretapi..cuma tidaklah larat mau lari kejar

murahlah..lagi naik yang koc baru...memang ala macam Jepun suasana


Sebab Sabtu..kira ramai juga..tapi koc ladies..lengang dan luas..ada dalam 5 koc kot semuanya.. 3 untuk ladies..

memang puas hati naik. (^_^)

thumbs up KTM!

tapi..ada kata koc ini 2hand..ntahlah..belum ku siasat

pilih di tempat ada tingkap luas


mula-mula jakun..lalu KL Sentral..mula dah ek ek..mau susu lah tu..ngantuk kan Waafa ni.

kita snap dulu..lalu terowong yanng gelaplah.. ada bawa biskut..makanlah..ramai orang naik..Fath dan Waafa semakin buang perangai bosan..flash kad bawa pun ..tapi terkawal

sepanjang jalan sms SS..wassap grup adik beradik..dah sampai Sobirin amik

Sampai jak...dua ni mau melekat saja. Rumah Santi kan ramai orang..ada macik Siti, Nenek ati, pacik pai, macik Santi..jadi kejutan sikit.

lepas tu..macik ati mau masak daging...
oklah..
tengok jaklah..

mau bantu apa..masak daging jak kan..

makan..Fath makan macam-macam..minum susu kotak 2..makan Apollo..hailah jajan!.

pukul 10..baru dapat tahu Ahad Sobirin kerja..

maka marilah kita berhuha keluar..kot Giant buka lagi..

pi dah tutup..

masuk kedai arab, belilah kapet idaman berbulan-bulan.
Sobirin pun termakan beli juga.

mau ke Jusco..amik duit..aku berani tiga kali cuba..password..aakhirnya kena block..

huh.

Besok pagi Ahad, maugoreng pisang, minta tolong Pai belikan..tapinya..habis..orang dah borong.
takpalah pukul 11 lebih mesti ada..


akhirnya!..cuma bukan pisang Sabah..jadi rasa lain sikit
..macik ati cari sayur..aku google..pasar pagi..depa pi..
rupanya pasar Cina..ada juala khinzir bagai..

ahaha.

pi Pasar lain..

aku masak sayur dan Udang masak tomato....

lepas makan..solat.

pukul 2.30 jalan ke bus stop hujung..padahal ada yang dekat..
tidak tahu sangat..

ada BAS RAPID..ingat sat kat UKM masa dulu-dulu..
dulu tiket laku seharian..
sekarang sehala jak..
tapi still murah..cuma amik masa banyak jaklah.

naik KTM..
usung kapet sekali. Nasiblah..
Pai jugalah hero..

Rasanya di Tasik Selatan..ada sorang lelaki masuk koc perempuan sekali..
aku tengok mukanya, aku teringat yang pencopet 2011 tidak silap..pencopet masuk koc perempuan..nanti pintu mau tutup..cepat keluar..ingat lagi mas atu duit perempuan baya mak-mak, tersepah dibawah..
mas atu 2 orang konon si kawan duit jatuh, jadi si kawan 1 ni tunduk..bila tunduk..pungut duit dan kejar mau bagi kawan tadi yang dah keluar..

rupanya..duit tu dicopet dari bag penumpang situ..
fahamlah kan time sesak macam sardin..

kali ini aku nampak..melilau mata orang tu..
aku cakap bugis sama macik ati..tapi macik ati macam ndak faham..atau ndak dengar.

bila orang tu pindah koc..baru aku cerita dekat macik Ati..
barulah macik ati merespon.



..macik Ati tukar di KL Sentral..

sampai Sungai Buloh...
naik jejantas..bawa kapet sekali..hahah

alhamdulillah ada bas..sebab bas tengah tunggu someone..ntah sapa..kata kakak sebelah dah lama tunggu bas tidak gerak...

pangku..2 orang sekali
bila kakak sebelah turun..barulah nyaman..bayangkanlah semua orang luar dalam bas ni..ada gaklah macik bertudung seebelah mau dukung Fath..tapi Fath ni kan penakut orang

aunty cina/nepal belakang tu bangun untuk bagi kami duduk tadi..bila kakak sebelh turun..budak ni bagilah jajan Apollo yang macik Ati belikan..


sampai stesen..aku nak turun bas..bas nak jalan..hai..terjerit satu bas suruh stop..
hahah.

bahaaya.
aku turun..tapi Fath..

Allah bagi aku naikkan kaki sebelah dan berdiri tahan badan.
Fath pun ok jak..

hailah anak..ni yang malas pegang tangan anak ni..
kasihan dan bahaya juga dalam hal tadi.


baru ingat nak naik basikal..fikir nak lawat baby..
Fath Waafa ni sukalah jenjalan ada air lopak..


hadiakan baby towel sahaja..dan duit sikit
untuk pelawat depa sediakan air cup tu..bagus idea tu

ini percubaan melompat di air tulah..

Waafa pun mau juga...

inilah hasil kerja anak sepanjang abi ke Kelantan..comelllll!

pengajaran/hikmah
1. kita tahu..banyak lagi orang lebih teruk
2. kita rasa..kehidupan sebagai manusia terpaksa naik kenderaan awam
3. kita dapat tengok suasana dari persfektif bas dan orang lain
4. banyak berdoa

Tiada ulasan:

Quotes

sebaiknya apa-apa yang dikutip,biarlah dengan memberikan sumber. Apa yang kita buat, nanti di akhirat akan kita tengok balik bersama semua makhluk.

seorang anak

produk Kampung Kembara Jaya, Bukit Garam.

masih/pernah bergelumang tanah hanyir,rumput gatal, mentari terik, berkaki ayam, menangis keanak-anakan, bermonolog, berbicara laju, berambut keras/berselipar jepun.


bersekolah dulu di Sk Kota,
SMK Bukit Garam,

Masih berkelana dibumi luar,
mencari & menjejak potensi& spirit diri

~kita tidak sama,posisi kita berbeza,matlamat kita sama..mencari mardhatillah

"sebaik-baik muslim yang bermanfaat kepada orang lain"

*harusnya hari-hari yang dijejak sentiasa memberi kredit2 kepada memaknakan HIDUP