11 December 2014

ajar anak bercakap walau masa itu 2 minit




aku kasi tanya
"Waafa nak ni?..Waafa nak mandi?..Waafa nak cebok??.. jom gi cebok....Waafa tak nak kucing??..mana kucing?..Waafa mana?..Waafa dimana..Waafa dimana".
dan
suatu masa, aku lagi kerja tekan-tekan mouse. Terus Waafa pegang tangan aku. Aku turuti..
dan..dan dibawanya aku gi tandas.
sebab dia membuang air besar..jadi "jom cebok".
atau..bila nampak cawan.
"nakkkk..nakk".
sambil letak cawan di tanganku.
pengajaran
1. cara berkualiti ajar anak bercakap bawa 4tahun, ialah gunakan Bahasa Melayu Tinggi..(elakk guna dwibahasa-ortu guna tarak hal, malah lagi bagus..telinga anak-anak akan biasa).
2. masa berkualiti ajar bercakap..ialah time yang kita betul-betul pandang biji mata mereka, dengar mereka..misalnya, time pakaikan baju, time pakaikan pampers, time suap, time mandikan..
walaupun aku 24/7 duduk bersama mereka..aku jujur dan SERIUS bilang..masa berkualiti ialah masa yang BETUL-BETUL tepat timingnya..bukan jumlaaaaaahnya.
3. ini bukan aku yang gatai tulis..ini hasil apa aku belajaq bersama sensei dan buku. Juga aku eksperimen dengan 2 bahan lab ni..kah kah..kah.
semoga bermunafaat.
*ortu= orang tua= parents