10 Oktober 2014

buang sampah

Di rumah..sudah terbiasa..sisa makanan buang dekat tanah. Atau gali dan timbus.paling malas letak disekeliling pokok lada.

Dulu aku asing botol dan tin-tin semua. Sampai penuh bawa singki. Sampai ada rajinnya si SS ..bila kemas rumah dan nampak..aku juga yang kena ceramah.

Lama-lama aku gabung sahaja semua sampah tu.

Hemm.
Tapi dalam hati tetap risau dan kesian dekat pusat pengumpulan sampah *mulianya  hati puih.

Datang sini..hari pertama..huda dah gitau..kena asing. OK

Hari Rabu wassap SS. Buang sampah kat mana. Dia pula tanya tuan rumah , Muiz.

Jadual:
selasa & khamis- sampah boleh bakar
Jumaat - tidak

Pagi ni buang sampah lah.. Sebelum tu jemur kain dulu. Lepas tu pi buanglah...


Bawa abam...sebab mamat ni bangun awal..jadi sila posing..

Aku nampak sampah ni sejak hari pertama sampai..aku anggap ni sampah muiz...tapi pagi ni aku juga saspek ni sampah orang tingkat atas*
 Haha...

Gini..aku teringat dulu duduk rumah kakak bising ni..anak dia wanita sekolah rendah. Pakaian kemas.tapinya anak dia tiap hari buang sampah ke bawah rumah..dan kawasn yang sewa bawah rumah..tiap hari sapu n bakar. Sambil tu mata naik hantu. Umpat tu..sudah pasti.

Ko bukan main kemas. Mulut ini itu. Tapi ko biarkan anak tu buang sampah gitu. Haruslah kan kena maki.

Tapi...kalau aku yang kena..aku rasa aku tidak akan bazir tenaga bersihkan. Sekali dua bolehlah aku ikhlas. Lama-lama aku malas...dan akhirnya akupun stress..kemudian.. distress

Tapi...aku buang jugalah..bukan susah..ambik plastik dan sumbat. Kotak Uniqlo...hemmm pakaian berjenama tu..

Ni segala pampers...busuklah harus. Pampers diorang muaz dan umair hari ahad lagi...abam dan Waafa. Ni yang ku malas pakai pampers ni. Cepat banyak sampah..dan aroma pun boleh tahan. Ditambah dengan sisa makanan...

Sebelum keluar..kita suruh dua ni tidurlah...

Beli bas...dalam RM3.30 sebiji tu. Nasiblah buatan Jepun. Kalau China...berkira aku

Semalam ke sini jalan kaki...bagus-bagus

Semua 100 yen..dalam RM3.30... Tapi tidak pasti sekali cukai kah atau bagaimana...
Eh macam sekali..

Sebelum masuk..minta SS ambilkan gambar. Alasannya lampu belakang tu...sentap ya.

Aku ambik candid ok jak pun. Hemmm...ni kena beli monopod ni

Beaan kaki..suruhlah Fath lompat...lompat..nyayi..nyanyi..dah kat rumah hanya bokwh jadi patung dan diam. Hihi. Kesian Fath..kena kawal..takut jiran-jiran marah.

Nj lah hari Rabu..lepas muiz mesej SS terus pi chek dimana mau buang sampah..selang 3 rumah jak pun. Dokek saja ya jang..

Sekianlah ..cerita sampah dan jalan-jalan kaki hari ini dan semalan.

Tiada ulasan:

Quotes

sebaiknya apa-apa yang dikutip,biarlah dengan memberikan sumber. Apa yang kita buat, nanti di akhirat akan kita tengok balik bersama semua makhluk.

seorang anak

produk Kampung Kembara Jaya, Bukit Garam.

masih/pernah bergelumang tanah hanyir,rumput gatal, mentari terik, berkaki ayam, menangis keanak-anakan, bermonolog, berbicara laju, berambut keras/berselipar jepun.


bersekolah dulu di Sk Kota,
SMK Bukit Garam,

Masih berkelana dibumi luar,
mencari & menjejak potensi& spirit diri

~kita tidak sama,posisi kita berbeza,matlamat kita sama..mencari mardhatillah

"sebaik-baik muslim yang bermanfaat kepada orang lain"

*harusnya hari-hari yang dijejak sentiasa memberi kredit2 kepada memaknakan HIDUP