22 March 2014

wow Matematik kita

salam.

seperti biasa, semalam kecoh kan pasal SPM. Katanya meningkat. Ok. Itu berita menggembirakan. Namun..dalam hal yang perlu diutamakan dan difikirkan secara kritikal banyak mata pelajaran kita masih mendukakan. Terutamanya MATEMATIK!.

ini yang cuba saya selitkan dalam penyataan masalah kajian saya. *agak poyo bunyiknya


Sinar Harian yang bertarikh 14 November 2013 menyatakan Ketua Pengarah Pendidikan Tan Sri Abd Ghafar Mahmud keputusan UPSR 2013 adalah yangterbaik dalam tempoh 4 tahun, namun bagi mata pelajaran Matematik, Abd Ghafar berkata ia menurun sebanyak 0.03 mata GPMP berbanding tahun lepas dan peratusan calon mendapat Gred A dan Gred A,B dan C masing-masing menurun sebanyak 1.2 peratus dan 0.08 peratus, Gred D menurun 0.2 peratus dan Gred E meningkat 1.0 peratus.
Dalam test yang melibatkan becrk antarabangsa, Malaysia masih berada jau ketinggalan dengan beberapa negara yang menuju negara maju, ia menjadi suatu yang menghairankan. Walaupun PMR 2013 menyatakan keputusan semakin memberangsangkan  terdapat perbezaan besar pada keputusan ujian PMR di peringkat tempatan berbanding keputusan ujian antarabangsa seperti TIMSS 2011 dan Pisa 2012. Lebih membimbangkan, lebih separuh pelajar Malaysia (51.8 peratus) tidak mencapai tahap keupayaan asas dalam Matematik (iaitu di bahawa Tahap 2). Ini dapat dibaca melalui result yan dikeluarkan oleh TIMSS dan PISA melalui laman web mereka.

Berita Sinar Harian bertarikh 20 Mac 2014, Ketua Pengarah Pendidikan Datuk Dr Khair Mohamad Yusof menyatakan Berdasarkan keputusan SPM 2013, beliau berkata enam daripada tujuh mata pelajaran teras meningkat iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Islam, Pendidikan Moral, Sejarah dan Sains, kecuali Matematik menurun sebanyak 0.08 mata daripada Gred Purata Mata Pelajaran 4.91 mata pada 2012 kepada 4.99 mata pada 2013.
 Walaupun peperiksaan bukan segala-galanya, namun ia adalah kayu ukur untuk melihat sejauh mana bakal-bakal pemimpin yang akan mencorak negara kita terhadap kemampuan dari segi intelek. Oleh itu itu kajian ini secara langsung ingin melihat perkaitan pembelajaran dan kefahaman kanak-kanak ditahap prasekolah, iaitu tahap awal pembelajaran secara formal di negara kita.


contoh guide line yang berguna dan sangat baguih untuk geometri dan spatial.

rujukan:
1. http://www.eduplace.com/math/mw/background/1/08a/te_1_08a_overview.html
2.http://www2.ed.gov/pubs/EarlyMath/whatis.html
http://eworkshop.on.ca/edu/resources/guides/Guide_Math_K_3_GSS.pdf