09 February 2014

Wafa jumpa pakar kanak-kanak


6.04.14
masuk umur 4 bulan haruslah berjumpa pakar kanak-kanak. Sebabnya kan Wafa pernah 'warded' masa umur 2 minggu dulu. Jadi mereka (pihak kesihatan) mau tengoklah perkembangannya..ada effect atau tidak dengan kes dulu.
Alhamdulillah Waafa baik-baik saja.
4 bulan kemudian, perlu datang dan chek lagi.

begitulah kisah gadisku ini.

check berat, ukur lilit kepala, tinggi (ni rutin baby kalu ke  Klinik)-ooh Wafa sedang tidur dengan enak masa ni..bila mau diletak di penimbang terus uwaaaaaa.

camana Doc tu chek..mudah saja (sambil petik jari).
1.Diagnos, dengan tanya camana perkembangan..perkembangan dengan baca dekat Google pun boleh jumpa.Tapi tidak sama bila Doc pakar sendiri yang sah kan. Doc tanya perkembangan fizikal, kognitifnya dan blaaaa..bla
2. Doc chek fizikal dan tengok respon Wafa
3. Hanya 10 minit sahaja ya. Tetapi untuk menunggunya..sampai tertidur-tidur gitu. Inilah kan kehidupan, kita bukan mahukan sangat layanan, kita mahukan perkhidmatan kesihatan.Layanan baik ialah bonus.

kalau dulu mungkin tiada begini.Sebab dulu kajian-kajian masih terhad.

tunggu turn jumpa Doc. Wafa makan dulu. Lepas Wafa tidur..umy keluar dari bilik menyusu..abi dan abam sedang enak main di bilik main.Umy pula tersambung tidur.Mengantuk sebab pagi-pagi dah ke UPSI jumpa SV


jumpa doc..Wafa terpaksa bangun dan uwaaaaaaaa."aku nak tidur lagiiii".

Doc Chinese..abi suruh bye.Sebab masa doc sibuk tanya umu dia pi buka-buka laci dan tong sampah yang tekan kaki..jug ada patung dia mau buat harta
tunggu nurse bagi next appoiment
Fath mau duduk, tapi dia melutut..dan bajet sedang menunggu di kaunter
lama tunggu..dia pi berenang dulu
berenang lagi dan umy sound suruh bangun..
"bestlah berenang sini umy"
SEBELUM chek rutin dekat bilik nurse, eh terjumpa dengan seseorang. Yang bagusnya dia sudi menegur, walaupun otak saya berkerja kerasa untuk mengingat "siapakah dia ini".
Anak kami sebaya, anaknya pun pernah warded sebab 'jaundice' dan kelahiran pra matang. Tapi kali ini kes anaknya ialah..tengkorak kepala belum bercantum, jadi bahagian tengah kepala anaknya lembut gitu. (seram juga nak pegang).  Umur dan 5 bulan, kepala masih lembut?. Itu luar kuasa manusia.

eh. Tu sajalah.









ok, mau balik.abi pi ambik kereta dulu