03 January 2013

cobaan

Bismillah.

Saya ingin ceritakan tentang adik kembar saya.
Dia berkerja sementara cuti sem ni.

Dipendekkan cerita.
Dia telah kehilangan 4 keping Kad ATM.
(banyak atau tidak duit dalam tu.saya pun tidak tahu).
Semasa berkerja.

Sebelum menyedari kehilangan kad beliau. Dia telah beberapa kali ditanya oleh rakan sekerja yang berbangsa cina.Tentang no akaun dan no pin!.
Alasannya munasabah.Tapi nampak sangat ada motif bahaya.
Adik saya memang suspek dia lah pencuri kad ATM itu!!.
Dan daripada jalan cerita beliau. Saya pun boleh agak begitu.

setelah membuat laporan Polis,
adik saya mengalami banyak peristiwa akibat hal kad ATMnya.
lastly, katanya "macam nak tumbuk jak budak cina tuu"!.

saya sebagai kakak menasihati dia. Dan secara langsung untuk diri sendiri;
1. Rilekskan diri dihadapan orang lain.
2. Jangan buat perkara jahat kepada orang begitu.
3. Bagi amaran cukup. Jangan banyak blaa.blaa.blaa. Nanti nampak sangat kita ni emosional.
4. Buat laporan POLIS segera. Soal Polis akan settlekan atau tidak letak belakang.
5. Sabar. Orang jahat memang suka kalau kita (yang teraniya) buat perkara bodoh.
6. Letakkan Allah sebagai penguat semangat kita!