20 Januari 2013

adat tetamu bertamu

bismillah.

Hari sudah pagii.
zauji aku sedang sakit. Sakit orang mengandung.Tido tak selesa, makan seciput dua,kira seleranya sudah hilang.Kepala rasa berangin (camana tuu).Perut rasa ada gelembung-gelembung angin.

Haha..
Aku gelak dalam hati bila dengar teman baik aku ni mengadu sakit tu.

Aku masak dan dia cakap:
"buka tak sedap..tapi selera tiada".
Tak payah cakap pun, ok juga bah.
Saya ngerti dong!.

Ini hari, makcik dan kakak sepupu yang sebaya makcik datang rumah. Diorang memang keturunan rajin. Siap bawa telur, megi sedap perisa soto,roti untuk Fath, gandum, ibu roti, .Katanya mau buat donat.Tapi bahan-bahan macam mau berkhemah sajja.

Saya sedari, itulah cara hidup keluarga sebelah emak saya yang sungguh berbudi gitu. Datang rumah orang mana da tangan kosong.

Kebetulannya, makcik saya gitau pada kul 11 pagi yang dia mau datang rumah.
terus aku terbayang makanan untuk dorang!

Dalam peti ais cukup-cukup untuk tiga kantung perut. Dan saya gitau zauji, dia risau mau sedia apa. Saya masak apa yang disopingkan di pasar malam. Iaitu ketulan-ketulan sayur dan 5 ekor ikan yang sedap tapi mahal..
Rasanya macam, haissh macik ni..datanglah time rumah banyak makanan..

saya tau, zauji saya tu prihatin pasal benda-benda untuk makan,
jadi. saya yakin dan penuh konfiden, pasti dia akan beli juga untuk apa-apa makanan nanti.
jadi, saya cuma fikir apa aku mau masak nanti. Apa aku mau sedia untuk lunch dan makan malam.

Haishh..nilah kalau rumah jarang orang datang. (memang). Aku pula malas berkunjung-kunjung ke ruamah suadara mara. Aku cuma ingat-ingat apa yang indo dengan bapa aku selalu sedia masa orang datang.


lastly.diorang datang dan bawa barang-barang tu.!

mula-mula rasa, besttnya.
lepas tu malu sendiri. Patutnya  tuan rumah lah yang ready...kan
Dan zauji aku memang tuan rumah yang cemerlang. Sebab dia dah ready, esok untuk ke pasar basah.
huh.

aku yang sakit tekak, rasa macam telan bebiji durian setiap kali telan liur kena sedia untuk sarapan. LUNCH sebelum mereka blah balik. Bestnya rasa rumah apabila dikunjungi tetamu yang budiman dan rajin. Lepas ni aku pun kena macam diorang. Jangan malu-malu kutcing. (noted).

Tiada ulasan:

Quotes

sebaiknya apa-apa yang dikutip,biarlah dengan memberikan sumber. Apa yang kita buat, nanti di akhirat akan kita tengok balik bersama semua makhluk.

seorang anak

produk Kampung Kembara Jaya, Bukit Garam.

masih/pernah bergelumang tanah hanyir,rumput gatal, mentari terik, berkaki ayam, menangis keanak-anakan, bermonolog, berbicara laju, berambut keras/berselipar jepun.


bersekolah dulu di Sk Kota,
SMK Bukit Garam,

Masih berkelana dibumi luar,
mencari & menjejak potensi& spirit diri

~kita tidak sama,posisi kita berbeza,matlamat kita sama..mencari mardhatillah

"sebaik-baik muslim yang bermanfaat kepada orang lain"

*harusnya hari-hari yang dijejak sentiasa memberi kredit2 kepada memaknakan HIDUP