31 Disember 2013

Felixia Yeap bertudung

aku tak kenal pun dia.
tapi dari blog beliau, aku nampak beliau memang suka expose diri dan berani.
sudah namanya model kan.

dan akhirnya dia memilih untuk bertudung kerana rasa 'selamat'.
bermakna dia telah merasakans sesuatu sangat.
ya sesuatu la.
macam akulah kan..tidak pernah naik Menara Tokyo.
tetiba aku boleh naik. tentulah rasa sesuatu.begitulah kot perasaan dia.

dan aku yakinlah yang marah-marah sebab dia masih still bergelumang dengan dunia modelling. perlulah kan bersabar.
Jika dia boleh bersabar dengan keegoan 'minat modeling' dengan memilih bertudung,
kenapa nak push sangat lah kan.
ko dah biasa makan 4 pinggan, orang push suruh makan setengah pinggan. mesti akan rasa 'woi agak-agaklah'.
tapi kalau yang push dengan nasihat yang hormat.mesti hati akan terasa terhormat untuk memikirkan tentang nasihat orang.

apapun, tahniah kepada pengetuk hidayah itu.Semoga kita yang Islam makin berbangga dengan agama kita.Dan yang bukan Islam akan lebih mengkaji untuk memasuki agama Islam.aminnn

melukislah anak-anak

sekolah rendah dulu, kita banyak melukis..melukis.

sebenarnya melukis lebih membina kreativiti, motor skill, dan memadankan. Kemahiran menaakul sedang dibina dan dibangunkan

kalau guru-guru banyak ajar mewarna. dan tujuan dia membina kreativiti.itu sesuatu yang tidka tepat.

sejak umur setahun lebih, sudah gatal tangan mau menconteng.mau menulis melukis segala macam yang menyesakkan mata mak bapa yang sukakan kebersihan.


It is unfortunate that the very word "scribble" has
negative connotations for adults.
- Viktor Lowenfeld


30 Disember 2013

Wafa Najla 3 bulan++


Wafa sudah boleh respon klo umy borak dengan dia.
suka pegang tangan dan main tangan dia. Kalau ada sarung tangan, pandai dia cabut yaa




cara Wafa main tangan dia

serius ya..

amboi umy, banyak ambil gambar

terganggu fokus saya ni umu weii..

sudah..sudah lah baaaa..(sambil goyang kaki dan tangan)

aaah..buat ndak perasang jaklah

27 Disember 2013

masih perbincangan draf pon

bismillah.

mungkin apabila sudah punya anak, aku harus banyak mengorbankan waktu tidur untuk kerja-kerja yang memerlukan fokus.

nah..buktinya sudah banyak kali aku terpaksa melawan perasaan mataku dengan menyoronokkan dan memikirkan yang baik-baik terhadap kajian kecilku ini.

seperti biasa, Wafa bersamaku terkebil-kebil sambil fokus menikmati hidangan.
dan aku bajet super,menaip 1 tangan.
hakikatnya, aku mengerti maksud, perngorban.
dan janganlah ada yang terkorban.aminn

Wafa siap ku tidurkan seorangan.
seperti biasa, Fath akan merengek lebih-lebihan bila bersama abi.Hamboii abam..

"Allah, mohon ikhlaskan hatiku.aminnn"

besok aku ingin ketemu lagi dengan Prof Dato' Dr. Moga ada benih bahagia dan curahan smart.aminn.


sollek

mula, shuttle, lepas tu buang guna raket, raket sangku, guna selipar, selipar sangkut..akhirnya goyang pokok, jatuh semua..(kemahiran berfikir perlu selalu diguna)



video
Fath dan Wafa

26 Disember 2013

kerjaku dulu

2007
aku habis stpm.
duduk rumah sekejap.
mamaku suruh kerja.
dia gitau ada kedai tu cari pekerja.
gaji ok juga.

aku memang berniat mau kerja.tapi masa tu ndak terfikir pun mau cari duit.

tapi mamaku selalu ulang;
"siapa mau bagi duit .dua ringgit pun"

wa.
tambahnya;
"sekurang-kurangnya ada duit untuk beli ini beli tiu yang kau mau".

akupun mintlah mamaku pigi risik kerja tu, tambang disediakan kah,ada makankah.
masa tu mamakukerjanya masih jual sayur.betapa mongonya aku.Sampai cari duit sendiri pun macam lagsung ndak terfikir.

balik dari menjual.mamaku gitau lengkap.katanya kalau setuju besokpun boleh pi kerja sudah.

gaji dalam RM280. makan free.Tambang free.Tambang RM1 jak pun pergi balik.Masa tu lah.sekarang ni. ndak jumpa sudah tambang serendah itu!

akupun memulakan kerja. Kedai runcit kecil jak pun. Milik seorang india Muslim. Ndak sempat aku bertanya siapa bosku tu.

yang aku ingat-ingat, masa solat, aku kena jaan kaki ke masjid.jauh jugalah.
sebenarnya boleh jak solat dibilik bos tu.bilik tu rasanya dia share dengan kawan.Tapi aiii seram aku nak pijak bilik orang.lagi lelaki kan.

aku kerja seminggu jak kot.

walaupun makan boleh mabil dekat kedai tu.atau makan yang dia masak.atau beli dekat kedai sebelah.kedai tu dekat dengan sekolahku kan.jadi banyaklah disitu penjual makanan.

aku makan beli jak kot.pagi tengahari.

tapi aku ambil keputusan berhenti;
1.sebab utamanya, kedai tu jual rokok batang-batang dekat pelajar sekolah aku dulu.choiii. aku macam rasa berdosa yang amat.

2. penat juga ulang alik gi masjid untuk solat

3.bau kedai tu.biasalah kan bangsa India ni, diorang ada macam apa ntah namanya tu yang dibakar.kemenyankah apa ntah. tiap hari aku ciumlah bau tu.takkan aku pakai mask pulak.

4.kawan-kawanku dapat kerja yang bagus-bagus.diorang ndak terfikir pun mau ajak aku.time tu rasa macam"aku ni siapalah". terasa hati juga. tapi aku terasa sekejap hari jak.lepas tu cool balik. ceh

4.aku malau sikitlah, terutama dekat budak-budak yang kenal aku.macam rasa hinanya diri.Vongoknya la juga

aku takut gitau mamaku.tapi aku cepat-cepat cari kerja lain yang jauh, iaitu di Tawau. Aku memang mau lari kononlah.biarlah tiada siapa yang tau.
sampai sana, kerja yang baik-baik, menurut anak sepupuku telah diisi orang.aku lambat!

jadi aku cari kerja lain lah.
kata anak sepupuku yang lebih tua dari aku."kau ada ic senang cari kerja!".

penat ya cari kerja. ada siap interview. Kerja Singer la. ni aku mau sudah. sekali tengok rakan sekerja banyak bangsa lelaki yang macam tidak pernah tengok perempuan.aku batalkan niat.
cari lah kerja macam pengemis juga ya mencari kerja ni.

terjumpalah kerja di sebuah butik.jadi budak milo.gaji RM230 yaa..kerja 6 hari, ahad separuh hari.

20 Disember 2013

jumaat ini

kalau belaja
r ada 14 minggu sesi perkuliahan.
semasa belajar juga dalam tempoh itu kita perlu mengambil beberapa subjek yang dibawa sepanjang satu semester itu.

saya bukan nak cerita pun pasal tu.
saya nak gitau kepada seluruh alam, bahawa saya dah melangkah kaki ke arah penyiapan disertasi saya!

huh..aku dah masuk minggu 15 baru jumpa prof untuk bentang proposal.wow..


gambar ini diambil semasa umy sibuk edit tambah proposal.thank anak's!

doa Jumaat

Aku doakan Prof Dato Dr sedia meluangkan masa paling tidak 15 minit nanti untuk aku bentang proposal ini.aminnnn

18 Disember 2013

itu yang sunyi

dia tiada teman,
selama ini dia berperasaan dia punya segala untuk menarik ramai teman,
atau dia bersangka dia tidak perlukan teman..

harinya sunyi dan sendiri
berjalan dengan hanya ditemani bunyi tapak kasut,
atau kadang kala hanya titis hujan penemannya,
itulah kehidupannya,

malamnya berteman kotak kosong yang bersuara,
kadangnya sengaja menidurkan diri dicelah-celah lambakan buku,
supaya terasa hidupnya berteman.

tapi sunyi tetap datang,
dia memilih untuk menerima kesanya sikapnya dengan besunyi-sunyian,
walaupun dia tahu sunyi itu sendiri,
sendiri itu menakutkan,

ramai rakan-rakan membuat status agar yang sunyi mencari Tuhan,
tetapi dia percaya mereka juga sebenarnya sepertinya,sunyi dan sepi.
dia mendakap buku dan cuba ketawa,
tetapi arhh..dia masih sendiri.walaupun sunyi sudah mengurang.

lalu dia bertemu pemilik jiwanya yang sunyi,
dia cuma ingin bertemu, tiada niat untuk menghilangkan sunyi apatah lagi lari dari menyendiri..
tetapi yang ditemuinya bahagia dan mendamaikan.
dia menjadi gembira didalam segan.
rupanya dia tidak perlu berasa sendiri,
kerana setiap masa Tuhan bersamanya,
Mungkar dan Nakir menemannya.

"ketika tiada bahu,dada,pelukan untuk disandarkan, masih ada bumi untuk bersujud"

13 Disember 2013

ehsan

entah.aku harap orang yang baca blog ni kan tau erti EHSAN.iaitu merasa Allah sedang melihat. Macam aku ni la menaip..aku mesti yakin yang Allah sedang melihat .Dan dua malaikat itu pula sedang mencatat apa yang aku buat.

itu point yang selalu kan manusia lupa. atau malas nak layan.

sama ada sebab selama ini hidupnya kurang diberi penekanan makna hdiup bertuhan. atau selama ini asyik kena paksa buat sesuatu.(apa ntah makna ini) 

ok.
aku teringat seorang kawan. o
kawan aku ni kategori baik. cantik pun ada.
malah paling teror diminati ramai.titik.

aku malaslah nak bongkar keburukan. itu its normal untuk setiap manusia.
cer ko gi tanya orang yang selalu ko borak. 1 minit dia boleh keluarkan bertimbun keburukan ko.

hihi.

kawan aku ni kategori bangsa dijaga dengan baik.
mak bapa baik-baik.
maka anaknya dijaga dengan baik juga.
hatta mau pakai seluar panjang pun dilarang.wow. pakai kain dan skirt saja yang boleh. Ndak pun jubah, atau dress.ini aku yang tambah-tambah.

kawan aku ni kan ramai peminat. dan kebetulan jaman itu, orang punyai telefon tangan masih boleh kira dengan jumlah gigi geraham saja.
jadi, dia ni kiranya antara gigi geraham itu la.

biasa la.ada telefon mesti ada kredit kan.
dia punya semua itu.

tetapi amat dukacita, bila dia pun jenis suka berkawan dengan bangsa lelaki.
bagi orang kebanyakan,  itu dikira normal. 
ada juga yang berwasangka itu its gediks.
tapi bagi aku dia adalah wanita yang normal.erkk
.
semua nama dalam list telefon itu adalah jenama-jenama wanita.
HAKIKATnya..bukan.
kerana ibu bapanya tidak mengizinkan anaknya berkawan dengan lelaki, itulah sebabnya.

bagaimana hidupnya sekarang?
dia tetap wanita normal. Ingin disayangi. ingin berfesyen. ingin menjadi cantik.
dan sekarang dia pun telah punya lelaki yang bergelar suami.

pengajaran. Jangan ajar anak takut buat salah. tapi ajarkanlah kenapa salah itu perlu ditakuti.erk..

10 Disember 2013

aku yang dulu

malam sudah larut kan.
baru habis meratap semua ikan-ikan sungai yang di goreng. enak biasa saja rasanya.

mereka kembali meneruskan rutin. duduk sambil bercerita.

kami anak perempuan. mengemas gelas dan piring-piring plastik.
tidak terus mencucinya.kerana air tinggal sedikit.cukup-cukup untuk hajat malam.
esok pagi akan menjunjung bawa ke sungai yang cetek.

aku rasa untung jadi lelaki.siang berkerja. makan semasa masanya.
tunggu anak perempuan membawa makanan dan minuman.
bekasnya cuma besen dan jug.

jeles aku dengan jiran sebelah.ibunya siap kunjungi dengan bekas yang menyelerakan nafsu makan.

tapi itulah kehidupan.kau gembira atau derita tanggung sendiri.

aku jadi bebal untuk faham.

patutlah banyak kisah kanak-kanak ku hanya muncul bila aku terlihat sesuatu.

oo aku tidak berdendam.cuma aku harapkan selepas ini kehidupan anak-anakku tidak seperti aku.

04 Disember 2013

perkembangan

Fath
1. Marah buang barang, tolak, kata tak nak smabil geleng pala
2. suka guling adik, buai adik, pegang kai adik, amik stokin adik dan pakai
3. pandai sebut roti, kuih
4. pandaidah ambik barang makanan dekat meja
5. pantang tengok terus boleh tiru.cth :sakinah main badminton.dia jumpa rajet dengan shutle terus bajet main
6.main di badan adik, main keta, mai
7. geli tengok isngus adik, lap kasaq
8. boleh dah diberuskan giginya tanpa mengamauk.harap dia gsosok sendiri.banyak makan ubat gigi adala
9.jarang sudah volenteer buang pampers adik.dah tidak guna pampers kot sebabnya
10.tetikus memang pandai guna.
11. suka tengok mengaji,azan
12. orang azan, dia tau dan sebut "aa-jan"
13. ada perkataan 'kan'. contoh 'ini bah kan"-ini bas kan.sambil tunjuk bas mainan dia
14.pandai panggil orang contoh dia main, abi duduk tempat lain. panggil dan tarik tangan abi.lepas suruh 'duk duk'-duduk. kadang juga umy siap masak.panggil Fath makan.Fath panggil abi juga.
15. suka korek-korek gabus
16.ambik apa-apa kain buat sejadah
17.bangun tidur, kalau bad mood tengok adik terus senyum

WAFA
1. dah cucuk 2 bulan
2.2 bulan++ berat 3.8. Mungkin sebab baru selesai minum susu sebelum tu
3.pandai respon bila kita berborak
4. pandai senyum
5. dah ada suara.."heii" 'aih"
6. pakai cd juga
7.nurse tu kata masa cucuk 2 bulan .muka cam boy

memupuk semangat kejiranan

tadi saya mengeluh.
saya bercerita tentang ketiadaan semangat kejiranan di sekeliling.
faktor utamanya, ialah kerana kita dah tidak merasakan kebergantungan kepada jiran.
lalu saya memetik kata UHAJ.
"dahulu orang makan ubi kayu..jadi bila disebut tentang syurga..mereka akan terbayang makanan yang enak-enak..."
"..tetapi..sekarang ini kebanyakan kita dah rasa makanan yang enak-enak, hidup yang baik-baik..pendek kata nikmat syurga dunia la..so apa lagi yang mendorong untuk kita merasai syurga kekal abadi itu?".

zauji menyambung, mungkin faktor semua sibuk kerja.
iya. mungkinlah juga

mungkin dahulu. asyik kita ke rumah jiran sebelah minta serai.pinjam cangkul.pinjam besen besar.
tetapi sekarang kita dah memiliki segalanya.lalu kita tidak rasa mahu berjiranan."aku tangan kanan, jiran tangan kiri, cubit tangan kanan, tangan kiri sakit".

lalu kami bercadang-cadang untuk:
1. keluar bersiar-siar bersama dua anak kami- zauji kadang buat.saya saja ni.sejak bersambung-sambung tugasan menjaga Fath, dengan alahan mengandungkan Wafa.ditambah dengan jumlah rumah jiran yang makin banyak pula, menambahkan suburkan rasa segan silu.
2. mahu membuat makan-makan.jemput semua jiran-jiran.
3. kena rajin ke masjid/majlis ilmu - cadangan dalam otak

01 Disember 2013

janji Sang S

manifesto yaaaa

meja baru

hari ini zauji beli meja baru.

baruuu.

hai hai

untuk letak komputer.
beli CPU juga dengan harga 1K++.

kelmarin, kereta kena batu. Lalu cermin pecah.Sedikit jaklah.
lalu kami balik dan terpaksalah keluar RM150 untuk gam bahagian yang terpecah itu.
garisan jakpun..rasanya tidak sampai dua jengkal pung!.

how duit boleh terbang bagaikan dedaun berguguran...

oh duit adalah penting.
marilah kita bersyukur dengan nikmat yang mampu kita rasa, walaupun tanpa mengeluarkan duit.


25 November 2013

seputar di luar Muktamar PAS 59

sebab kan hari berkerja.Jumaat baru ni.Aku follow lah.

lagi satu terniat mahu ke perjumpaan alumni UKM malamnya.
sekali tidak pigi, sebab Sang S rancak berborak dengan rakan setugas di booth tu.huhu.

petang ke malam hanya menempek dan mengurus dua bintang hatiku itu.
si Abam, buang air besar.Basuh di tandas yang air bertakung tu.
ok memang mental.sebab fikir nanti kena najis pula pakaianku.

si Wafa, merembeskan najisnya dibajunya.serius terus kacau bilau perasaan.
dahlah lepas maghrib.sejuklah air disingki itu.
ramai pulak geng ibu-ibu yang menunggu menggunakn tandas tu.
lagi aku membasuh seluruh badan si Wafa yang bernajis itu. Alhamdulillah hanya merengek kesejukan dia.

habis itu, teruskan sapukan badan dengan air.dan pakaikan baju.
bedak, minyak angin semua di kereta.

ok.itu cerita pendek duduk di situ.

secara gambarannya
1. Stadium tu usang la
2. ramai orang jugalah.
3. parking pun luas
4. malam Ahad tu ada buang lelongan lukisan gambar-gambar macam Syeikh Ahmad Yassin, TGNA..dan ramailah.tidaklah aku suka cara Bob Lokman dan pengacara itu mempromosi gambar itu. Iyalah harga pun bukan murah. Bagi akulah. Jadi..faham-fahamlah, penonton yang datang tu bukannya dari kalangan bisnesman atau yang kaya raya. Mungkin kurang sesuai acara itu dibuat. Mungkin dalam slot yang lain, macam makan malam.

5. harga minuman, cekik darah RM2 untuk satu gelas!. hoi
6. rasanya, kalau ceramah atau apa-apa yang memerlukan penonton mendengar, janganlah penjual di gerai pun pasang speaker. Hishh..
selalu sangat aku nampak begitu kalau ada ceramah umum, penceramah tengah berceramah.. penjual cd pun pasang ceramahnya.

7.tandasnya sikit. Kasihan pengguna. Selepas ini boleh ke Jom Heboh, tengok persediaan mereka.

setakat itu sajalah.sebab kan saya bukan lama-lama pun disana.

24 November 2013

sweetlah bagi kami ni

aku dulu pun terpengaruh dengan istilah

"bercinta selepas kahwin".

hikhik.

jadikan aku konon bertegaslah begitu, begini.

bila dah tau sikit-sikit maksud 'Falsampah' tu, terus kan..ek ele..bajeeeetlah konon!

atau dalam bahasa kasarnya. Hoi jangan nak sweet-sweet manis gula-gula!.

kesimpulannya
bercinta is sedia menerima saki baki daki segala hal!.

so..kalau masih terasa eeii its sweet..bagus kan chek balik dalam relung hati dan minda itu. Nak kahwin sebab nak sweet..atau apa..

kalau sebab nak sweet..rasanya,belum cukup syarat menjadi pengantin kot..kotlah.Tak setuju, no hal.aku setuju saja, sebab aku yang fikirkan..dan tulis! hueeee.

sebenarnya, aku nak tulis pasal tadi aku menemani sang zauji ke Sport Planet..erkk kah Planet Sport..?.
menjadi peneman kadang sweet,kadang ooohhh..:p

aku ke sana, sebab niat mau jumpa kawan lah..kawan tu isteri kawan sang S.Aku rasa better aku gelarkan si zauji Sang S.Ala-ala cerita perwira gitu..
saumi-suami itu berjanji akan bermain futsal sepenuh riang.

kawan tu akupun tak tahu nak panggil nama apa..lastly aku panggil Lis. Amboi rupawan sungguh kan.. nama beliau.

Beliau ada anak dua dah. sorang lahir 2010, sorang lagi baya Fath

dengan harapan apabila dua jejaka beliau bertemu dengan Fath, maka bertambah luaslah jaringan persahabatan mereka itu.

huhu.

hakikatnya, sepanjang Sang S berfutsalian..kami berdua juga sibuk melayan kepintaran dan kecergasan jejaka-jejaka kami. Wafa terselamat, kerana asyik nak minum saja..huwaaaaaaaaaaaaaaa.

sambil melarang, membangunkan anak yang enak-enak bertiarap di lantai,anak tersepit di celah tiang, anak bertengkakmel (tengkar+tekak+comel),anak nak masuk gelanggang Futsal main sekali...kami berborak sedikit dua tiga empat ratus patah perkataan.ini pun 20 meter dari gelanggang futsal itu.

serius kurang romantis!

tetapi sebagai ibu bapa yang bercita-cita meniru gaya keibubapaan mithali, kami rasa ok jak pun.

masuk kereta dan balik adalah waktu untuk berehat mengawal jejaka dari melakukan aksi stunt.

ya.sweet sekali.
sesuai dengan falsafah "bercinta selepas kahwin".
iaitu, ketika suami bergembira.kami isteri pun jangan lepaskan peluang bergembira!
hoho..entah ngam atau tidak kaitannya.harap ngamlah

semoga kami berjumpa lagi.aminnn.

Lis..patutlah awak mentain comel jeeewww!

21 November 2013

AMMAR yang syahid

bismillah.!

saya kenal perkataan AMMAR tu sebab ustaz Hasrizal (saifulislam.com) ada cerita tentang dia ke Turki untuk cari bahan buat disertasi.

lepas tu kan adalah sedikit status pasal pelajar-pelajar muda yang belajar sejarah di sana.

terbaru, pasal kesyahidannya (meninggal dunia semasa menuntut ilmu)masya Allah!

saya tidak lama terfikir tentang bagaimana kisah hidupnya yang TERISI itu.
sebab saya dah tidak mampu bersaing dengannya.
saya dah kahwin! anak menyangkut dibahu!. alasan poyossss

saya cuma terfikir bagaimana kan..ibu bapanya mendidik sedemikian rupa???
mesti ada yang menarik dan mencabar disitu..

saya mau macam parents itu!.
ya InsyaAllah.aminnn

16 November 2013

Kinabatanganku

Kinabatanganku.*baca harus suara bergegar*


sejak isu MP Kinabatangan dijadikan baham..aku terus macam ehehehe

1.Kinabatangan adalah satu daerah yang besar nak mampo* di Sabah

2.Dalam Kinabatangan ada sungai yang panjang,namanya Sungai Kinabatangan.

3.Di tepi-tepi sungai ni duluuuuuuuunya banyak hutan, sekarang ni..mau tau kena pi lah naik perahu layari sungai tu.

4.Ok. Ada hutan ada rimau..ahaks.Ada payau ya..payau adalah sejenis haiwan yang sedap giloss.Dan juga comel kot.

Dalam Kinabatangan tu ada kawasan.dalam kawasan ada berjenis kampung gituuu.



Bukit Garam
1. Sangat comel ya namanya. Dan menurut riwayat orang tua-tua, dulu ada bukit yang ada garam (garam bukit).Tapi ntah sapa pi tarah. Terus hilanglah kan yang bukit itu.

2. Kebanyakan penduduk berbangsa SUNGAI.opkoslah kan..Sungai juga adalah sejenis bangsa ya..errr..mungkin lebih enak digelar suku kaum . Bangsa ni lahir dari kepelbagaian cabang sungai. Dulu-dulu kan orang tinggal di tepi dungai begitu. Orang Sungai ni kebanyakan berkulit cerah dan mulus.

3.Kalau dari jalan Utama, Sepanjang jalan ke Sungai Kinabatangan,Bukit Garam ni banyak kampung-kampungnya. Jalannya pun agak kekampungan jugalah. Dah namanya kampung kan.

4.Sumber pendapatan penduduknya adalah pokok sawittt..sarang burung..berniaga..mencuri sawitt..oppss..berkerja kerajaan.

5.Ada satu rumah tu dia jual daging payau. Kami kalau balik, mesti akan buat lawatan muhibbah sambil membeli daging terus ke dapur penjual itu. Rumah tu terletak di kampung..apa yaa..gilos..memang aku tak tau sejak dahulu kala lagi, apa nama kampung tu.

Sebenarnya ramai jak peniaga daging payau fresh dan beku tanpa letak ubat ni.Mau senang terus ke Pangkalan.Dan tanyalah orang disana.InsyaAllah akan berketemu.Kalau tidak berketemu, boleh jak tanya orang sampai jumpa.

Macam pengalaman kami, kami interbiu peniaga kedai depan sekolah, pacik yang duduk tepi sungai tu, penjual minyak petrol dalam gelen tu pun ada. Dan akhirnya kami jumpa ya..Tapi malangnya aku lupa minta no fonnya kan.Bolehlah aku minta komisyen kalau berjaya dipromot..lepas ni aku mintalah.ambil gambar,ingat alamat,no tiang elektrik..gambar rumah.

6. Produa kancil/viva malah proton saga pun ada.. adalah sejenis kenderaan awam. Erk...kenderaan utama yang macam ala-ala teksi.Tapi tidak bermeterlah. Kalau kan kita berlagak macam orang jakun dan ala-ala takut dengan Polis.Konfom akan diminta bayar mahal!.

Diorang ni ada jak yang kurang Ihsan (Allah melihat apa yang kita buat). Malah ada yang lebih teruk dari Ulat di KLIA atau LCCT tu. Tapi mana-mana pun ada kan..pandai-pandailah hidup.Jangan sampai mudah dibaham.

7. Ramai juga anak-anak muda yang mula cakna, belajar ke peringkat tinggi. Termasuklah aku..#kombangkombangkan_idung# maklumlah mak bapaku tiada tanah berekar-ekar untuk diwariskan kepada aku dan adik beradik, melainkan peluang menuntut ilmu. Terima kasih mamaku dan bapaku!! Love U sampai Jannah!.aminnn

ilmu ilmu ilmu

tapi ada jak yang berpeluang, cuma masalah dokumen gitu. Atau ehe masalah yang belum lagi aku kenal pasti.

yang tidak berpeluang pun ada.Sama ada memang tidak mau, malas, kaya, dan sebagainya

8. Sekolah rendah sini berlambak lah.Alhamdulillah. Aku dulu sekolah jauh juga..siap naik lori kalau ke sekolah.Best gila..ndak payah guna air-cond. (ok..tifu..aku malu sebenarnya naik lori,sebab kena buka langkah besar-besar masa naik..eii malu ai).

9. Sekolah Menengah ada dua. Sebelah menyebelah. Satu namanya SMK BUKIT GARAM (SMKBG).satu lagi SMK BUKIT GARAM II..lepas tu tukar jadi SMK LAMAG. Aku sekolah di SMKBG.

Sekolah ni ramai cikgunya orang semenanjung..Kelantan,Kedah,KL ehe ramailah.

10. Ok kebanyakan penduduknya beragama Islam. Ada juga yang Kristian. Yang lain-lain ada juga kot, terutamanya tauke kedai.

11. Ada banyak masjd dan surau yang disukai cicak..opppppps..macam jahat jak. Ada jak AJK Masjid yang akan imarahkan. Yang ni aku kurang tau..sebab aku bukan kaki masjid.

12. Ada Pasar Tamu..erkk..tapi aku sendiri konfius pasar tu terletak di Kawasan Bukit Garam..atau tidak..tapi yang aku pasti itu memang ibarat Shopping Mall lah..terutamanya warga estet..orang estet jangan pulak makan hati..dan warga kampung. Dulu aku suka ke sana..macam satu kehilangan bila tidak pigi, sebab ada jual bundle yang murah-murah dan boleh lagi diskaun sampai 80%. Tapi sejak aku masuk unipersiti,aku kuranglah kesana.Sebab utama, aku menjaga maruah manusia bertudung besar..ce ce ce. Macam muntah sajja..

sebabnya aku jarang balik kampung ba. Dan malu lah bah minta duit beli bundle.Tapi suruh orang belikan bundle aku selalulah. Sebab ndak perlu minta duit

13.Sebenarnya jalannya berturap, ada api elektrik, tiang telefon, telefon awam..dan ada juga yang sebaliknya. Macam aku, untung sikit sebab ada semua tu. Cumaaa..oleh kerana tiada air percuma macam di Selangor..maka kami lebih suka menggunakan air kolam sebagai keperluang selain makan dan minum..

*padahal baru jak pun masuk air, masa dekat PRU13 tulah..pancingan bilang



oklah..kalau aku rajin aku buat sambungan.Kalau indak..naaaa.maaflah ya.

(entry ni tidak bergambar, kerana saya selalu terleka semasa pulang ke kampung sehingga kurang berjaya mengklik gambar kenangan)

14 November 2013

ke-3

letak kepala bagus ni,kalah shampoo bawang


Alhamdulillah dah tiga tahun kami kawin.
kawin kawin
dapat dua anak, teruna dan dara.

"Ya Allah bantulah kami mengisi mawaddah,rahmah,dan sakinah pada rumah tanggan kami, aminnnnn"

orang letih

bismillah.

kalau kita ngadu dengan manusia,salahkah?

sebab orang selalu kata,
"mengadulah dengan Allah,Allah Maha mendengar".

betul.
mengadu dengan Allah adalah yang terbaik.

tapi,kenapa Allah cipta telinga kepada orang?.
tentu juga untuk menjadi pendengar kan..

ooh..
aku rasa aku malas lah kan kecoh atau ngadu pasal zauji yang selalu berzikir "penat..penat..letih..letih..otak letih..".

bayangkan dia kata begitu,aku suruh mengadulah dekat Allah.
macam aku main-main pula, disitu yaa.

lepas tu tanya banyak kali benda yang sama dan jawapan tu bukan ada pun kat aku.Ada kat atas langit nun..

mau tidak mau,kita perlu ngadu kepada manusia juga yaa..

.................................................................
macam kan tadi..dia keluar pukul 8 pagi,sebab ada kelas di KL..lepas tu mestilah balik dan kerja.sampai rumah 7.30pm begitu.
muka memanglah kedapatan penat.
pula tu puasa..aku gitau dia semalam esok puasa Muharram ya

dan..dan..dia pun puasa tanpa sahur.aku memang tak puasa,sebab aku ada Wafa.
mana tak berzikir "letih..letih".

balik tu habis makan,solat, segala..ingat mau rehat.
sebab katanya penat kan.
sekali otaknya sentiasa berfikir.
aku rasalah itulah punca utamanya.

ambil bantal,Fath datang lompat-lompat dibelakang..siapa suruh bertiarap,suruh pi bilik ndakmau..
sabar jelah.
pi ambik jurnal baca time ngantuk..pening..bokpa?

lepas tu pula,Fath memang pantang gitu tengok abi dia baca buku,sibuklah dia membuat macam-macam rondaan.
penat layan dan kata jangan kat Fath.
terus Fath tampar muka abi dan gelak-gelak...
haha...
sandi!

mengamuklah kan..lepas tu abi pek tangan Fath kot.Fath pun menyanyi lagu pilu tanpa air mata.

terus aku lah emosi pula
"seharian abi hilang,dia nak bermanja tu..layanlah..blah..blahhh"

terus zauji kan minta maaf dan nasihat begitu begini.

oohh.

jam 9.50 keluar lagi, pi kedai..kata mau beli lampu..suruh sekali beli daging.dalam kepenatan keluarlah.
sekali balik tangan kosong
apadaaa.

pukul 11 keluar lagi ke LCCT ambil bapa dengan sakinot dan husna.

oohh..
memang sakitkan hari-hari mengutip PhD ni.

(^___^).aku belum tidur disaat ini. tong tong..


*pek-1.macam tampar manja,bagi pengajaran.2.tampar

12 November 2013

ego seorang budak kocik

EGOsentrik

aku malas belek apa yang bapak Jean Piagaet tu kaji pasal anaknya tula.Tapi aku ada ingatlah dalam kerangka ayat kepala sendiri.
situasi cerita yang berlaku ketika anak berumur 2-4 tahun.
tetapi, kanak-kanak yang sipi-sipi umur begitu pun akan ada ciri-ciri umur itu.

macam kan Fath umur 1 tahun 9 bulan ++. Tapi, aku nampak, anak aku sorang ni sudah punya EGO gitu. EGO ni bukan yang seperti kita selalu guna kalau contohkan orang tu buat salah, lepas tu tak mau minta maaf tu.

dia macam, kalau aku ndak mau.Its mean aku ndak mau. Kau jangan paksa-paksa, sebab aku tidak akan mau juga..nuaaah.

gitulah yang terjadi kepada anak soleh aku ni.

contoh:

umy: "Fath nak kue tak?"
Fath: "nak..nak" (bunyi sengau sikit).maksudnya tak nak.Kalau nak,Fath ambik terus tanpa bunyik

lepas tu 1 minit aku ulang ayat yang sama. dan dia pun jawab sama dan dobol gitu. Menunjukkan betul-betul tamau.Faham tak umy!.

contoh 2:
abi: "jom tidur dalam bilik dengan adik"
Fath akan minum susu botol sambil diam-diam.
dan abi akan bangun.
Fath still di situ. Tak ikut pun masuk bilik.
(sebelum-sebelum ni,bila di ajak,memang tak mau,tapi dia ikut sebab takut sorang-sorang)

Maksdunya, aku tak nak tidur dalam bilik. Nak tidur sini!

contoh 3
abi bawa masuk botol susu Fath dengan harapan Fath akan masuk bilik ambil botol susu dan tidur dalam bilik juga.
Tetapi, Fath akan ambil botol susu sambil bawa bantal keluar.Baring dekat situ.

Kemudian abi panggil dari bilik suruh masuk.
Fath akan datang, dan pegang tangan abi paksa abi tidur dekat luar sama.
bila abi berkeras.Fath akan tarik dan meraungggg...huaaaaaaaaa.

Sampai ketika, abi terpaksa rela.

Itulah egosnetrik kanak-kanak pada tahap PRA OPERASI yang berlaku kepada anak soleh kami.




Fath jangan kasaq dengan adik tau.adik kita tu kecil jeeew.

09 November 2013

cita-citaku untuk mereka

semua orang ada cita-cita.

termasuklah aku.
ooohh.cita-citaku menjadi DUTA ya..sedap sungguh bercita-cita murni tu.
rupanya mau menjadi duta bukan senang.kena masuk politik paling kurang.

jadi aku cancel cita-cita tu.
terus mau jadi penceramah.
tapi aku gagap dan selalunya bercakap laju.paling sadis bila aku kena ulang ayat untuk orang lain faham.
terus down.
buat apalah bercita-cita benda yang sengsara.

hee..
sekarang ni tengah loading lagi.jadi simpan dulu cita-cita yang tersemat tu.

kita cerita pasal cita-cita lain.
iaitu,cita-cita untuk membahagiakan kedua orang tua. Bapa dan indo. Oh bapaku suka berjalan,suka bercerita dan suka makan.

indoku suka duit..hahaha.aku kurang rapat dengan indo, jadi aku anggap mudahlah yang kesukaan dia itu adalah duit.sebab aku tengok,kalau dia dapat duit dari bejual.Teruskan bersinar-sinar mukanya.
siapalah kan tidak suka duit.
indo juga jenis berjimat gitu.
jadi,bab benda keluarkan duit ni kadang dia berkira gitu.
tapi kalau bab anak minta duit belajar.Tidaklah kot.ntah.
sebab aku jarang kot minta duit..iyalah tu.

aku ingat dulu,masa di UKM,aku call indo ntah apa benda aku cerita.bukan pasal duitlah.
lepas tu bilangnya "kalau perlu duit,kasitaulah..kalau mama' ada duit, mama' bagi juga, kalau tiada mama' boleh carikan".
terus aku rasa indo ni bukan kedekut, cuma berkira kot. (-__-).

pernah tu kan entah siapa bagi duit, indo simpan jak. Beli baju atau apa kan berkira ya. Sebab tulah aku memang jaranglah minta duit.Contohnya kalau kemana-mana..dululah..aku mau membeli kah atau makan,aku terbayang wajah indo.sebab kalau indo bagi duit mesti tercapai apa yang aku maukan tu.
tapi kan..aku tengok adik-adik aku ok jak.Siap boleh beli apa yang diorang mau.Masa dapat result STPM dorang tu, indo siap bagi duit lagi.

jadi,aku rasa, aku jak kot yang berpersepsi begitu.Kalau aku belum kahwin ni, rasanya mau juga mencuba-cuba minta duit beli bajukah, buat makan-makan kah..tapi dah tak boleh dah.

aku nak cerita impian aku dengan dua insan yang gigih mengasi besar dan belajar kepadaku ni
1.bawa naik haji      -kena share dengan adik beradik lain 
2.bawa jenjalan di tempat yang best      -best.makan angin gitu.
3.belikan baju yang cantik-cantik (ni dah dorang dapat kot)
4.aku nak gajikan maid untuk urus makan minum dorang      -ni kena share dengan adik beradik lain juga kot.
5.aku nak bantu buat rumah tu. Maklumlah rumah tu kurang sempurna lagi. (rasanya aku boleh belikan peralatan jelah, sebab aku rasa tinggal dapur saja yang separuh sempurna di rumah sana tu).

08 November 2013

tabiat pasca

tabiat tu macam kebiasaan lah kan.aku malasnya mau chek di DBP tu.

entah dimana aku baca tu.orang pantang minum milo banyak kali sehari untuk tenaga kan.
dan aku buatlah.
1.sebab aku sudah lama indak berminat dengan milo. eh aku minum VICO sebab boikot barangan nastle.
2.sebab sedap ya
3.memang bertenaga la..banding masa preggy dan sebelumnya
4.tu jak yang aku sedap, nescafe,kopi teh semua macam eh..kenapa tidak seperti dulu


aku juga minum Holick. Konon orang kata untuk menambahkan pengahasilan makanan Wafa.
1.padahal aku selalu order holick di kedai, jadi sempena kenaikan harga barangan minum air kosong sajalah kalau ke kedai ya ..yang sedap-sedap buatlah sendiri.sedap dan hasil tangan gitu.di kedai sudahlah kadang kurang enak,harga melambung gitu.

2.zauji pun suka..hehe.(masa beli tu, dia hairan last aku beli Holick masa Fath belum setahun kot..kotlah.tiba-tiba kan lepas bersalin membeli pula). aku jawab-untuk tambah air susu. hah,jawapan sihat dan selamat.

aku suka pakai shawl.
1.malas gosok/selalu ambil masa bab mengosok tudung bawal-bawalan ni
2.adik aku jual tidak habis, aku beli dengan kadar harga yang balik modal dia..huahua
3.senang kot
zauji bilang macam budak U je punya pesen, belilah yang nampak macam koprat. sampai haritu punya semangat dia mencarikan tudung yang konon macam wanita koprat tu..hikhik.aku mana suka tudung ala-ala Fareeda yang dimaksudkan tu. 
untuk ambil hati,aku gitau tudung yang bidang besar macam tu susah mau dijumpa, kalau yang kecil berlambak. :)

04 November 2013

Tahun Baru Hijrah yaa

bismillah.

Selamat Tahun Baru 1435H!.

Misi bulan ni
1. Ajar Fath guna toilet.
2.Gunting dan jahit jubah
3.Buat skirt
4.Buat cheese Kek
5.Tanam pokok di keliling rumah (pokok yang berguna, tamau cantik tapi tadak guna)
6.Siapkan novel itu.
7.Istiqomah gi kelas ngaji Ustajah Faz


Banyak lagi misinya, tapi bila tulis cam ni.Rasa wowww banyak weiii.


01 November 2013

berdiri semasa sakit bersalin


Wafa.

di Wad.
Untuk kelahiran kamu, umy banyak guna khidmat nenek.

masa umy sakit. Nenek asyik bebel. suruh bangun, bangun nak!

umy bila gagah, bangun dan turun katil berdiri. Tangan sebelah pegang katil, sebelah pegang nenek. Abi jaga Fath. Abi tengok, tau abi risau dan takut.

tapi, betul. Pengalaman melahirkan kamu adalah manis. Umy boleh rileks walaupun sakit, dengar suara Fath rewet-rewet. Umy boleh cool.

bila dah berdiri, ada keluar lendir. plup!.

nenek kata itulah yang menyebabkan sakit, sakit nak pecahkan 'laluan'.

abi ambik tisu pi lap.

kalau umy boleh, umy takkan izinkan.


31 Oktober 2013

lori bas

Tadi gi UPSI untuk minta sign tajuk dan hantar borang sign tu.

sekali sampai DR tiada.Pejabat terima borang tu,tapi kena tunggu seminggu untuk proses seterusnya.
so, tiada kepastian tajuk diterima atau tidak.
tapi, aku kena anggap diterima! (untuk senangkan hati yee)

huahua.

Petang Sabtu baru ni pi, tapi tengah jalan mesej kak Yati, dia kata Dr tu kelas diawalkan.So petang tiada. Itu yang pigi hari Rabu.Zauji fonteng kelas kat KL (mentang-mentang tadak exam).

Sabtu tu nampak lori..Fath cakap "oyiiii".
nampak bas. "bah!".
Ulang dua perkataan tula.
ada bas disebut lori. Kamilah betulkan balik.
ini rutin sejak Fath kenal lori dan bas. Sejak Wafa lahirlah tu Fath start sebut dua benda tu.

Tadi jalan ke upsi Fath kata "Oiiii!".
apa pula yang anak aku oi kan ni

lamak..lupa
"Oyiiii".
Lorii.


ok. Fath awak dah maju.

27 Oktober 2013

Mina dan idea telekung

masa asramau dulu, aku jadi pegawai BADAR. sebab aku ni disangka budak baik.
ya.aku memang baik dulu.*buek*
sebab tu aku malas kawan orang.
sampai sekarang terbawa itu penyakit.

abis asrama, aku pun keluarlah asrama.Sebab SPM sudah abis.
jadi aku duduklah di rumah sewa sebab duduk asrama teruks angkat air.

hah-hah-hah

sebenarnya, aku mau cerita pasal kawanku sorang ni. Aku gelar dia Mina. Mina tu nama tempat di Arab Saudi. Tempat rukun para haji untuk bermalam.

Satu hari kami solat di surau sekolah yang buruk tu.
amboii...hina surau nampak...

Mina ni dengan penuh serius ajak kami bawa telekung-telekung di surau itu balik untuk di CUCI!
sebab kalau dihidu ya..boleh pingsan!

aku yang pernah jadi BADAR pernahlah buat itu..salah..suruh budak-budak asrama buat.Pegawai kannn..
tapi bila keluar asrama ni.hilang sudah kemahiran itu.

Kami bawalah balik,cuci dan kasi wangi-wangi.

ya tulah kisah Mina prihatin.

nota: sebenarnya aku lupa ingat kisah ni berlaku masa aku duduk asrama atau masa aku duduk rumah sewa.

26 Oktober 2013

Kelantan lenyek ATM

malam ni kan Kelantan VS ATM.

ooh.isu ini keluar, ketika aku sedang enak menghirup sup tulang. Pedas ya..(bagus sekali untuk ibu yang berpantang).

aku ask zauji "eh Kelantan lawan ATM balik, bila?".

Terus mata zauji kembang setaman.

"malam ni". (dari riak muka nampak sangat tetiba ingat)

Niat aku tanya sebab tadi ternampak di berita TV7 tu katanya kecoh di kaunter tiket. Tapi nampak sikit jakpun yang membeli tiket tu.

tapi..

habis makan terus zauji pasanglah kan TV 1 yang siaran bukan saja hitam putih,tapi kabur lagi.

padahal dia kan ada meeting.Itu fokusnya.Sekali sebut pasal bola..terus terganggu ya..

Fath pulak berlumuran yogurt dengan nasi, sebab minta isi nasi dalam bekas yogurt tu.Bijak betul Fath memikirkan bagaimana bermain dengan nasi, tanpa dihalang umy..

bila nampak anak gitu, zauji terhegeh-hegeh mau mandikan. Tengah di bilik air,tanya gol tak..

Lepas tu..bercinta depan TV tu..bila aku panggil nak air ke tak..memang tiada respon..padahal aku rasa mental jak tengok tv kecik tu.

bila meeting, sms,miskol tanya berapa dah skor. Aku mana tengok pun..bukan sebab tak suka.Sebab kurang minat. Baik tengok cerita orang cina jalan-jalan cari makan tu..eiii bebas mereka cerita pasal makanan mereka.Ini memang kelemahan TV7 tu kadang rancangan dia terlalu open..

bila zauji sms..cepat tukar cenel.
tengok..sampai akupun tak nampak skor yang tulis di bahagian atas tu. Rumah aku ni TV1,TV9,TV 3 memang becintalah kalau mau tengok.

tu lan kan, zauji tu sejak Pahang masuk separuh akhir Piala Malaysia ni..semangat betul, tetiba kePahangan sungguh. Doa supaya Kelantan kalah malam ni, sebab Kelantan kuat..nanti Pahang susah mau lawan..

"itu namanya takut persaingan". aku komen saja.

aku tau walaupun banyak otai dalam ATM tu,tapi mereka kurang hebat berbanding Kelantan..lagi Kelantan punya peminat berlambak.

apapun,
1.dah kita hidup dengan peminat bola, dulu aktif berbola..
2.lepas ni haraplah boleh aktif balik berbola,supaya badan sihat.Kurus kalau tak aktif kurang macho

akhirnya, keajaiban juga. Seri 2-2. haih.


............................................
masa aku berolahraga dulu, ada janji jurulatih dapat emas akan dapat duit RM50 kot..kalau Perak,Gangsa sikit..tapi kalau bola, semua kena dapat lah kan..bukan yang skor saja..

25 Oktober 2013

Jangan gila belajar



kalau belajar di peringkat orang-orang 'senior'..ini selalu bikin gila untuk dibayangkan.

lagi kalau suami isteri belajaq

memang mencabar sebab ada anak kecil.

yoo..

anak kurang 4 tahun. Apa yang boleh kita jangkakan?.
tiada.

dia tolong amik barang yang kita suruh sudah satu pencapaian menarik.
dia tolong tidur time dia ngantuk.sudah sangat bagus.

tapi..
itu namanya, hang yang nak..hang pandailah urus!.

ya. di usia muda ni.otak masih bergeliga (ya..bergeliga la sangat kan).

masa abis digree,aku ni fikir nak sambung, bila dah ada duit jak. Tak fikir pun pasal anak ni. Maklumla..otak sempit sikit masa tu..
zauji tu dia memang sambung masa Fath dalam rahim lagi. Dengan perut muncit ni lah kita teman abi ke UTM tiap bulan.

iyalah..dalam fikir pasal diri,fikir juga pasal ummat. Perlu belajar..perlu selagi nyawa dikandung badan..

Kisah Fath tu,
sampai pokcik mokcik hotel tu kenal kita. Tiap bulan mai bawa beg macam orang homeless.
dari dua orang ke tiga orang.
dari budak tenit ke budak lasak.

hai..sebab tu kita amik nama Abdulloh Muhaymen. Hamba Allah yang menguasai. Sebab memang banyak benda kena kuasai ni..

Bila turn Wafa, lagilah..
hehe. Bawa ke UPSI dan UTM. masa dalam rahimlah.
kejap singgah tepi jalan.nak muntah.
kejap tak perlu singgah. Tahan muntah dengan paksa mata tidur.

ada anak baru dua ni dah kecoh. Sebab tu kita main beg bagasi besar tu terus. hah nak kemana sumbat dalam tu. (ek ele..Baru sekali jak pun cuba, masa balik raya haji tu)


meememem.
Sebenarnya nak tulis pasal laptop yang mati segan,hidup macam tak mau tu.
Tak pasal-pasal tunggu zauji selesai guna laptop baru boleh meleptop.
ehh..

sebenarnya, masa Wafa tidur. baru boleh ..err masa Fath tido sekali. Kalau tidak minta dukung.Lepas tu tekan keybord macam rancak menaip. Mana nak umy dia menaip.
(macamlah umy taip benda-benda penting pun kannn).

ehe.
anak ni kadang memang menganggu. Tapi kalau rasa begitu kita mesti ajak otak positif..ya positif.

misalnya,
Ada waktu tu, masa aku exam, masa pregnen Wafa. zauji rancak dengan laptop..buat lukis-lukis. Aku sibuk baca note. (Sebab memang aku ni bukan jenis pandai..baca sekali. 2 minit kemudian boleh tidak ingat.)
lepas tu Fath buat hal nak kacau abi..
abi pula,kalau dah buat kerja, suara anak boleh tahan (kadang jak boleh tahan). Tapi kalau sampai bab tekan-tekan keybord sekali..

tak pasal-pasal.. umy abi main mata main cakap.
lagi..kalau abi tengah nak hantar report atau apa-apa yang sangat penting.
memang boleh gila yaa.

hee

Apapun
1.Jangan takut mengejar peluang
2.Amanah dan tugas-tugas adalah halangan,jika kita menganggapnya halangan
3.ya.Semua orang punya pelbagai cabaran.Kena pasak dalam diri..Allah akan membantu kita sentiasa, asal selalu meminta denganNya.
4.Ilmu boleh dicari oleh semua. Tapi bagaimana dengan hasilnya... (kena belajar bagaimana mengongsikan ilmu)


23 Oktober 2013

Pengurus Rumah Tangga

Jurulatih MU dulu nama dia Sir Forguson (aku belasah eja) kan. Macam Dato' lah kan.

Pengurus MU aku taktau menau.

Tapi bukan Sir tulah..kan

gila jadi jurulatih jadi pengurus..silap hari bulan, boleh mental

tapi aku sebagai mak yang baik telah rasmi menjadi jurulatih dan pengurus rumah tangga yooo!

pengurus yang bercita-cita nak kurus..konon, entah pernah atau tidak aku ni mengurus. Menggemuk pernahlah..huaahuaa.

Sebagai pengurus rumah tangga yang konon sedang bajet mau menjadi orang yang berilmu. Waktu tidurku adalah diantar waktu anak sedang tidur. Walaupun ada pepatah baru mengatakan:

"masa anak jaga, ibu jaga,
 masa anak tidur, ibu jaga".

Ya. Ini selalu berlakuuu..

dan sebab itulah aku rasa, aku tidak perlu risau bab gemuk. Kerana faktor gemuk yang kuat untuk orang macam aku ialah 'tidurrr', selain makan tidak ingat dunia.

Pengurus rumah tangga juga, mempunyai banyak risiko:
1. cepat marah, melenting
 yang ni aku dah rasa, masa bujangan dulu..aku marah apabila orang marah aku..aku melenting apabila kena lenting..(iyolaaa)

2. Kurang bijak berkomunikasi
Berlaku semasa emosi tengah hangat, aku rasa aku sedang meluahkan amarah..bukan menjadi jurulatih terhebat kepada otak anak.
Jadi apabila aku bengang dengan tingkah laku Fath yang macho tu..aku abaikan dia dengan cara biarkan menangis..membongkar..menghambur. Dan aku layan feeling sendiri.

3. Asyik rasa nak makan sedap-sedap kat luar
Entah apa penyakit, akan terbayang makanan yang sedap-sedap diluar sana..macam kue-kue, kek-kek dan paling mental makan di UKM..apadaaa

ini boleh mengurangkan nilai duit gaji encik abi


bab kebaikan itu, biarlah dulu..mana ada benda yang baik-baik hanya mengundang risiko. Sudah pasti Allah janjikan banyak hikmah dan nilai baik. Asal kita usaha buat benda baik dan sentiasa yakin Allah bersama kita.

22 Oktober 2013

orang kicap

Raya Haji baru ni. Aku balik kampung sebelah zauji. (cehh..aku nak nulis sebelah lahkik..tapi cam kuong enak).

Padahal ikut percaturan dan tahalufnya, raya haji tahun ini, patot balik kampong aku nun di sanaaa.

tapi disebabkan hal-hal yang sangat menghalkan. Maka aku redha (bukan pasrah yaaa).Redha ni sebab kau faham kemudian kau tidak kisah, pasrah ni sebab kau terpaksa

ok.Aku taknak cerita pasal raya yang aku curi-curi makan ketupat palas tu (orang dalam pantang mana boleh makan benda-benda santan dan kelapa ni).
Lagi aku langsung tidak keluar dari rumah. Hatta untuk mengintai pokok rambutan dan durian di belakang rumah...(tak sedihhh dan pih luuu punn).

ok.
aku mau ceritakan hal zauji aku yang omey ni. Dia adalah orang kicap.
Dan mereka gamaknya keluarga kicap. (auuuummm ).
Dan di rumah mereka mesti ada kicap.

KICAP.

Kicap yang enak, tentulah kicap cap KIPAS.

Dan kicap itu mak aiii..dah naik harga. Botol besar tu RM10. Tambah RM1 boleh beli majalah SOLUSI!.

Aku pun orang kicap. Tapi kalau makan telur goreng, sup , dan mee goreng.

Ini perbezaan yang perlu di urus dengan bijak!!.

Kalau makan nasi dengan daging masak kicap pun zauji akan cicah kicap dokat nasik!. Kalau makan pinggan masing-masing, apaku kesaaahhh. Ni makan setalam!. So letak kicap kat nasi yang you makanlah yee...

haip..

Di Sabah aku selalu nampak di rumah kicap cap AYAM. Kicap itu masin..tapi sehjak kawin, mungkin baru 2-3 kali beli kicap masin. !



nota bawah:
1.beli lah kicap Jalen. Murah dan halal.
2.haruslah faham, lain orang lain sukanya
3.tidak semua perbezaan mengundang masalah, boleh jadi ia adalah hiburan!
4.menurut kajian perubatan, kicap adalah bersumberkan soya,macam tempe..susu soya..apabila dimakan bersama nasi dan lauk pauk, ia menghalang badan menyerap zat!. (aku tak buat kajian mendalam lagi).


20 Oktober 2013

Fath 1y8m

semenjak Fath melepasi umur 1 Tahun 8 bulan. makin banyak boleh di ajar. (iyolaaa).

macam petang begini. Abi bawa keluar, tutup pagar supaya Fath tidak terlepas ke jalan raya.
Fath akan 'mem beh bel', bajet macam dia sedang bercerita dengan abi gitu. Meriahlah kan dengan suaranya. Aku rasa banyak isu dia cerita. Mungkin pasal pemilihan UMNO 2013 sampai pasal umy masak lambat hari ini. Kot la

dah boleh sebut ayam,arnab,air,licin,adik,handset,kue,kucing,nenek,kakak..dalam bahasa dia la. Kalau aku dengar, conform faham. Tapi orang lain, tidaklah dipastikan.

kerap sangat tarik tangan, mintak ajak dan cakap "yom" (jom).

kalau kita tidur, dia tepuk-tepuk suruh bangun.
contoh susu dia dah habis, dan kita membuta penuh nikmat. Fath tepuk-tepuk kaki kah tangan ka..sampai aku bangun dan terus buatkan susu.
hu.

lagi satu, ada lagu PASTI pasal huruf vokal AEIOU. lagu ni ada gaya.
jadi kadang dia letak tangan di ketiak dan sebut "O U" .maksudnya dia sedang mmenyebut lagu tu laaa

19 Oktober 2013

kalsium itu penting

masa mengandungkan Wafa 8 bulan begitu, aku pernah terkejang kaki. Woii sakit lah punya tahap gaban..
tengah tidur, nak pusing kaki tak dapat dan sakit. Rupanya itulah namanya kejang.

Sekolah dulu-dulu,sepanjang aku ikut sukan lari 3000M itu, 1500 M apa ntah latihan yang menyakitkan kaki dan seluruh anggota badan, tidaklah aku merasa erti kejang itu.

Zauji bagi amaran, kata beliau bahaya kalau bersalin dan kaki kejang.
aku dah gerun membayangkan.

jadi aku usahakan mendapat kalsium.
1.susu+coco crunch+corn flakes+ (bulan bintang).. yang ini boleh telan dengan aman, tapi kalau selalu buat, muak

2. makan yogourt. Ok. sedap. Tapi jarang beli, sebab jarang keluar

3. Makan Calcium...yang ni tak sempat,sebab selalu terlupa beli kalau ke kaddai

4. minum susu segar (susu kotak). Susu putih pun boleh habis. Aku sukaaa. Tapi lagi enak kalau yang perisa kopi..yang coklat tu pun ok juga..tapi yang straberi tu kureng sikit,

5. buat aiskrim susu+nestum. Ni aku buat 1 jug. Ok habis. Tapi memang muak juga, lagi tekak macam kembang kempis kalau sudah minum.

ok tu saja.

04 Oktober 2013

IV dan Kuning Wafa

hari ini zauji interview untuk Ir. semalam niatnya dia mau tidur awal. Tapi tetap pukul 12 lebih baru ble tido. Lagi-lagi semalam bawa Fath chek klinik.
betul, beliau HFNM. Dekat kaki ada tanda.
Doc kata selagi makan ok. Aktif. InsyaAllah.

moga begitulah.

balik dari klinik dalam pukul 10 begitu, ada pula kocing. Mau-mau zauji tidur, Fath tarik jari teman dia borak dengan kucing tu.
akhirnya umy kesiankan,layan Fath dan suruh abi sambung tidur.

kata mau jam 6 pagi keluar, tengok 7.30 pagi juga baru keluar.

WAFA

dah pukul 4, baru pi klinik. Harap boleh lagi. Dan memang rezeki klinik dan makmal masih buka. Lepas ambil darah di kaki Wafa. Terus gi makmal. Tunggu sekejap. Dapat result 168.++..alahai turun juga. Tapi sikit. Alhamdulillah.

Selasa kena datang lagi..Wafa kena minum banyak, buang air banyak-banyak.

02 Oktober 2013

Wafa 11 hari ya

bismillah.

Bawa Wafa ke Klinik petang,selepas 3 pm. Selepas zauji balik dari kelas. Selepas menghantar indo ke KLIA.

waa...

patutlah abi asyik berzikir "letih..letih..letih".

heee. Umy pun mahu berzikir sama. Tapi masih larat juga.

Semalam Fath rewet. Nangis..tido..nangis..tidoo..nangis..tido. Susu pun tidak mau. Mungkin sebab badan kurang selesa. Akibatnya abi tido pukul 3am kot. Bangun sebelum pukul 6am untuk hantar nenek ke KLIA.

Hari ini Wafa chek kuning.Alhamdulillah bacaan 170++. Kira berjaga juga. Turun 100. Sabtu lepas 270++. Doc just sign dan minta datang jumaat ini. Harap abi satte interview cepat, supaya zikir "letih..letih..letih" dapat ditenggelamkan. aminnn

29 September 2013

Wafa in NICU

bismillah.

wah.aku suda selamat berada di rumah.

start malam jumaat hingga tengah hari sabtu aku dikampungkan di NICU Hospital Sungai Buloh. Waiina..pengalamana sungguh.

Bacaan Bilirubin Wafa 350 something, gila tinggi bacaanya.

1.PERASAAN
Haruslah bercampur baur. Petang sebelum Klinik Kesihatan (KK)tutup, nurse datang rumah untuk chek aku dan Wafa. Mereka cadangkan supaya Wafa di bawa ke Klinik petang tu juga untuk chek kuningnya. Sebab kata nurse sehari sebelum (hari keempat) kuning hanya bahagian dada.Tetapi petang tu dah turun ke pusat, jadi, nampaknya kuningnya makin menaik.
Dan seorang nurse tu tunjuk dan tekan-tekan kat kaki Wafa dan kata kaki Wafa pun macam nampak kuning.

Aku tunjuk Fath sebagai halangan untuk aku ikut mereka tu ke KK. Dan mereka akupun juga setuju agar terus bawa ke Hospital Sungai Buloh.

2.Jabatan Kecemasan Hospital Sungai Buloh
Sehari sebelum tu bawa juga Wafa ke jabatan tu,sebab bacaan 297++. Tinggi juga..tapi doc tidak pula suruh tahan. Tetapi malam tu kira-kira sebelum 12 malam, doktor minta ambik darah di belakang tapak tangan. Kesian Wafa..sakit baitu kalau dicucuk jarum untuk ambik darah.

kena tunggu antar1-3 jam.
jadi aku target dalam 1.33am gitu, bolehlah dapat result darah. Tetapi pukul 2 lebih baru dapat. Letih jugalah menunggu.

dan akhirnya doktor kata bacaannya memaksa Wafa ditahan.Aku memang dah bawa semua barang zauji,Fath dan diri sendiri.

3.NICU
Pertama tengok signboardnya aku sudah rasa lain. Haiisss.
zauji dan Fath ikut sekali masa aku kena tolak guna wheelchair.
kami masuk kawasan bayi ramai-ramai tidur dalam tempat,ada juga yang dibawa lampu, dalam kaca dan waaa...ada tangisan ramai-ramai bergabung.

aku rasa zauji sudah mula cuak.Lagi Fath yang sepatutnya tidur sudah buat perangai dalam tu.
Setalah diberi penerangan akan cara mengurangkan bacaan bilirubin tu. Datang mokcik guard. Suruh Fath dibawa keluar. Dan zauji pun keluar ambil barang untuk stay.

Zauji rasa mau stay dirumah.Lebih selesa.Aku ok jak.Diorang tidak boleh stay sama, macam pengalaman duduk PMC.
Jadi baliklah mereka. Zauji kata dia letak Fath dikerusi sebelah pemandu.Dan Fath boleh pula tidak meragam atau ganggu pemanduan malam tu.

kawan-kawan Wafa yang duduk dalam hall tu.Wafa selamat..duduk sebelah katil umy (umy duduk dalam bilik Pantri..hee)


4.Pengalaman NICU
Walaupun bunyi Unit Rawatan Rapi Neonatal. Yang mengawal rapi bukan para pegawai perubatan.Tapi aku. Wafa mula masuk sudah dibagi 60ml susu dari NICU. Dan aku rasa separuh dari tu terluak, bayangkan hanya memerlukan 5 minit untukmemasukkan  susu ke mulut Wafa sebanyak tu. Sesuailah Wafa luakkan.

Malam tu aku masuk dan tidur. Penat gila. Dan haruslah aku pumpkan 4oz lebih. Kalau ada bekas lain pasti banyak lagi hasil.
Wafa ditogel dan duduk di bawa 1 lampu biru,sebelah katil. Ada juga doktor bersoal jawab pasal Wafa sedangkan maklumat tu ada dalam buku Pink Wafa..layan jaklah, doktor pelatih kali kan..

Pengalaman gila duduk situ walaupun hanya 2 malam dan 1 setengah harii.

nanti umy sambung taip ya Wafa..dah lewat ni, mengantuk umy. Lagi-lagi 2 jam dari sekarang Wafa perlukan susu lagi..

chow!

25 September 2013

Birthday Man

Siang tadi pi buat Sijil Lahir Wafa Najla. muaaawawa.

harusnya dalam itu,umur father 29,tapi oleh kerana sebelum 25 September,maka JPN menulis sebagai 28.
hamboiii dia. Bangga bertubi-tubi.

Happy birthday abam!

nanti kita buat kek,lepas abis pantang..ngeeeee

24 September 2013

Adik Fath yang pertama

Segala puji bagi Allah yang menciptakan dan menjadikan kita semuaaa.

Alhamdulillah pada 20 SEPTEMBER 2013, pukul 12.48pm. Adik Fath yang pertama berjaya melihat dunia.Waoooo..

Ketika dunia sedang menanti azan jumaat berkumandang, Angah telah lahir. Doktor Wan Ratna Iza memberikan peluang zauji memotong tali pusat. Doc ini jugalah yang menyambut kelahiran Fath dahulu.
kali ini sungguh manis kerana saya 'terberpeluang' melahirkan bertemankan Indo',Fath yang comel dan sudah tentu zauji yang sejak subuh sudah tidak kekeruang itu.

Terberpeluang ini adalah satu nikmat yang saya harap sangat, ketika saya telah memasuki labour room (LR). Ketika zauji sedang meneman menunggu 'bukaan' menjadi lebih sesuai.
Zauji bertukar dengan Indo' untuk memasuki labour room.
Prosedur LR hanya membenarkan seorang meneman.Tambahan Fath pun perlukan teman untuk menunggu di wad.

sampai ketika dengan berat hati, saya cakap dengan zauji
"bagi  mak dulu ya..nanti dah bukaan makin besar,abang pula".

eh, nantilah..saya sedikan entri untuk proses kelahiran Angah ni yang juga lebih hari seperti Fath.

Semoga anak perempuan pertama kami ini terus menjadi saham-saham yang berguna kepada agama,bangsa dan negara.aminnnnn

*rambut Angah lebih lebatla...heee..dulu Fath halussss sajja.



setelah 3 hari




*gambar-gambar telah diketik dan diedit oleh Yani kembar

19 September 2013

Adik kena keluar ya

Bismillah.

Hari ini saya akan dimasukkan ubat untuk dipaksa bersalin.
muaaa adik!.

Due 13 September. Sampai ke pagi ni, tiada tanda, turun darah ataupun air ketuban. Adalah semalam mengeras beberapa kali.

Oleh kerana hari ini ada 12 jam, maka saya berharap dalam tempoh itu adik sudi keluar.aminnn.

Allah, bantulah,kuatkanlah! aminnnn ya rabb

12 September 2013

Doktor Lelaki

Semalam 11 September,

Aku ada apoimen dengan Klinik Kesihatan.
Eh..kalau dah mengandung, haruslah sentiasa ada apoimen.

Macam aku ni dihujung-hujung sudah.Kenalah setiap minggu gi Klinik. Chek tekanan darah, chek urin, chek kepekatan darah (HB). dan chek lain-lain. Macam janin dalam perut (scan).

Paling cepat dalam sejam, boleh settle.
Atau 4 jam.
har har.

Minggu lepas aku minum air gula. Sebabnya sebelum raya hari tu masa chek urin, ada something dalam tu. Doc sebelum tu kata tidak perlu minum air gula, sebad dah ambik darah dihujung jari, bacaan OK.

Bila pegi selepas beberapa minggu raya, Doc lain pula suruh minum.

Deng.

Kesimpulannya, minum air gula untuk chek paras gula dalam badan. Kalau keturunan tiada masalah kencing manis, insyaAllah ok. Tapi ada juga yang tiada keturunan kencing manis, tapi bila preggy bacaan gula KO.

ok abaikan.

Semalam aku target mau minta Scan. Iyalah sebelum ni boleh pula Hospital Suh aku beranak paksa. Bila aku Minta Putra Medical Centre, diorang kata buat pa beranak paksa kalau tiada masalah!.
Deng.

Jadi, aku teringinlah scan baby. Mau tengok ketuban, ok atau tidak.

Tapi the hari tu yang bertugas Doc Lelaki.India.Sasa.Tagap dan tinggi.
Telan lioq aku.

Cancel impian.

Masa Doc tu tanya macam-macam. Kebetulan bacaan urin aku bad, sebab semalamnya aku makan maghrib, minum pun kurang.
Aku doa banyak-banyak, janganlah Doc ni minta scan.Ulang-ulang dalam hati.

Lastly, Doc tu suh baring untuk scan. Pembantu dia yang macik India pun ready tutup pintu.

waaa.
"eh Doc, husband saya tidak benarkan saya di chek oleh Doc lelaki...sorry ya Doc".

aku rasa masa tutur ayat tu, aku macam buat salah. Lepas tu gaya aku macam eh..gedik-gedikan.
ei.jijik.

Puncanya sebab aku rasa apaka ayat yang bagus dan tidak membuat aku rasa bersalah dan aha..aku sebenarnya risau juga akan baby dalam rahim ni. (-__-).
Hasilnya tula...aku buat ayat amatlah susah.

Takpa Angah, nanti kita gi PMC scan ya. Harap ok semua. Walaupun Due besok, kalau Angah rasa mau stay lagi.Silakan nak, ada peluang kami kasi layan Fath dulu.

11 September 2013

Gundah

apabila kita berada dikawasan 'anytime can deliver'.
otak kita secara langsung akan berkadar terus dengan emosi.

tidaklah bermaksud kita akan lebih emo.

tetapi lebih kepada terlalu gundah dan sering terbawa-bawa ke arus mimpi.
akibatnya tidur kita seperti suatu ladang untuk melawat pelbagai sumber ternakan sama ada yang pernah terlintas dihati atau sesuatu yang langsung tiada kena mengena dengan kehidupan kita.

Itulah yang berlaku kepada aku.
Ketika aku ingin tidur dan melelapkan mata.
Aku sebenarnya tidak nyaman.
Sebenarnya aku mengeluh kesah keadaan baby yang kenkadang mengeras, kenkadang lincah bergerak-gerak.
Akhirnya aku terlelap dan bermimpi.

Ini juga sering berlaku disaat kita berada pada ambang emosi kurang tenang.
Atau mungkin aku saja yang berkelakuan begitu.

Oleh itu,
1.Mohonlah kemaafan jika pernah melukakan orang lain.
2.Solat di awal waktu (ini sepatutnya menjadi rutin biologi).
3.Senyum
4.Bawakan minda berfikir yang baik-baik.
5.Bersangka baik dengan Allah yang DIA sentiasa sudi mendengar dan membantu


09 September 2013

MITHALI

beberapa kali aku bengkak hati.
bengkak hati kerana keinginanku untuk bercoret-coret mati.
dimatikan oleh kerenah laptopku yang tiba-tiba mati.

bengkak hati oleh laptop zauji yang kurang assam.Tidak mahu menerima sign in yang aku buat.
sampai ketika aku mengadu dan mereport penuh jengkel.
"apa ntah masalah laptop tu, sampai tak boleh sign".

zauji tenang-tenang menekan butang huruf dan ya ampun.
mudah saja.

Aku rasa kalau waktu itu laptop ini sejenis manusia.Aku akan tuduh dia hipoktrik. Ataupun munafik kelas bawahan!.
Itu bunyi jika bengkak hati sedang berlaku.







sejak Fath pandai berkawan..aku lihat dia semakin berbahaya...

aku bukan inginpun bercerita tentang perangai buruk itu. Iyalah apa kebaikannya kalau dilayan perasaan bengkak hati???
sekupang dua tiada kebaikan!.TITIK.

aku ingin bercerita tentang MITHALI.
satu perkataan yang selalu laaah terdengar.
Bunyinya macam sesuatu yang baik. Atau macam sesuatu yang boleh dibuat sindir-sindir orang.

Tapi aku berusaha untuk tidak menyindir. Kerana tiada langsung niatku begitu. Juga aku tidak mendapat secubit kebaikan apabila melakukan perbuatan itu.

Aku paling jengkel menulis kebaikan orang. Seperti aku bercerita tiada ruang satu pun kejahatannya.
Tetapi hidup ini ada pilihan, yang tiada siapa boleh menghalang pun.

Misalnya aku ingin bercerita tentang keMITHALIan zauji.
Walaupun bunyinya mungkin "aha..poyonya".
Tapi, bila dikenang-kenang. Apa masalahnya aku menulis kebaikannya?. Wang Malaysia hilang?

Aku kenali setiap orang dilahirkan bersama peluang untuk baik.
Dan akupun begitu.
Akupun ada peluang untuk menjadi baik.

Namun, aku tidak bolehlah 'poyo' sangat mengharapkan orang disekililingku akan baik-baik juga.
Itu seperti kau mengharapkan dirimu berkahwin dengan lelaki golongan malaikat. Lelaki yang sempurna tanpa ada cacat cela.
atau memiliki Anak-anak yang sempurna tanpa ada bunyik kerenah.

abaikan itu..

Sejak aku mengandungkan adik Fath ini, aku lihat bibit MITHALI zauji yang ketara.
Ada waktu, aku hanya baring-baring menutup mata. Sambil melayan gerakan janin yang sentiasa membuat ingin mengeluh dan mengesah.

Dan jam menunjukkan 2 pagi. Fath akan merengek-rengek. Aku rasa dia bangun untuk membuang air kecil di lampin pakai buang.
Kemudian mengharapkan mulutnya disumbat sejenis cecair bernama susu tepung.

Aku kadang bertangguh-tangguh. Jika tiada pilihan, aku akan bangun dan mengisi botol susu dengan susu tepung.
Tetapi yang selalu berlaku lain,
zauji yang kadang otaknya aku rasa dipenuhi dengan agenda-agenda hidup dan pekerjaan, akan bangun dan menghidupkan lampu picit handfonnya kemudia mengisi 6 sudu susu tepung sebelum menuang air sejuk ke dalam botol itu. Dan menyuakan ke mulut Fath. Kemudian menyambung kembali mimpi tentang agenda-agenda semasa bernyawa.

3 jam kemudian, anak itu kembali sedar bahawa dimulutnya telah kehabisan stok susu.
dan kejadian itu berulang.

itulah yang MITHALI nya.-har har har
nampak koman sungguh.

Tetapi jika nanti kau sendiri berada disaat itu. Kau akan merasa betapa deritanya apabila mata yang berat dipaksa dibuka.
Sedangkan kau boleh berkoloborasi dengan isterimu yang kerjanya tidak seberat dirimu.
Minta saja isterimu bangun, atas dasar kemanusiaan.
Dan kau perlu tidur atas dasar kepenatan melampau.

diulangi:
Tidaklah bila kita bercerita tentang yang baik-baik, kita seperti berumah tangga dengan manusia malaikat. Tidak!
Semua manusia hidup bersama kekurangan dan kelemahan.
Tetapi tidak semua kekurangan dan kelemahan itu menjadi penghalang membina MAWADDAH, SAKINAH wa RAHMAH.

*usap adik yang dah masuk minggu 40.bila-bila masa adik akan keluar melihat alam ini*

08 September 2013

Kucing

Aku berfalsafah bahawa kanak-kanak sukakan haiwan.
sama ada haiwan baik pekerti mahupun yang liar.

maka pada suatu masa, aku sengaja menunjukkan kepada Fath seekor kucing yang kecil dan ditinggali ibunya.
Fath teruja langsung menekan-nekan perut kucing itu sebagai tanda sayang.
Ya.. begitu gamaknya otaknya memproses cara menyanyangi haiwan.
sebagaimana dia menyukai patung-patung mainan yang tiada emosi.

Ada suatu masa, Fath memicit perut kucing sehingga kucing itu tercirit. Ya Ampun, sangat comel kamu nak..

Ada juga semasa kami sibuk bersentap makan-makan di kedai kecil. Fath tidak dapat duduk diam kerana di bawah meja yang lain terdapat seekor kucing sedang enak meratah hasil makanan yang diberikan orang.

Aku juga begitu semasa kecilku. Kucing ku ibaratkan sebagai adik yang perlu disayangi dan dimanjai selalu.
Seketika ibuku selalu mengulang-ulang cerita, bahawa aku sangat mencintai kucing. Sehingga memanggil kucing-kucing peliharaanku sebagai adik.
Tetapi satu detik peristiwa pun aku tidak ingat tentang itu.

Yang aku ingat, semasa aku bersekolah rendah, tinggal pula di rumah yang sentiasa dipenuhi karung-karung padi. Kami ada memelihara berkawan-kawan kucing. Dan kucing yang berbuluh putih kami gelarkan si Putih, sentiasa kami jadikan penjilat muka diwaktu malam.
Tiada terfikir bahawa si Putih itu mungkin baru selesai meratah tikus-tikus yang menyerang padi-padi di sawah mahupun yang sudah cantik bersusun di karung.


Kini, aku tinggal di rumah yang tiada memelihara kucing, tetapi naluri menyanyangi kucing tetap tegar berbugar. Malah terturun kepada Fath pula.
aku harapkan suatu masa nanti, aku akan memelihara beberapa ekor kucing sebagai penyubur rasa sayang pada haiwan di dalam diri kami.

aminnn.



lohhh..kucing ini sudah tiada di dunia

ini dia juga

anggaplah bear hanya sebesar itu dan secomel itu, walau hakikatnya beza..

06 September 2013

Raya 2013




Tahun ni beraya di kampung Koyan. Turn sana. Kebetulan pula kandungan sudah mencecah 8 bulan. Ada risiko untuk menaiki flight.

OOh..gambar ini diambil pada 1Syawal, oleh Bang Long. Dia pernah jadi jurugambar semasa majlis walimah kami 2010 dulu. Dia berkerja sebagai jurugambar sambilan.

Semasa ingin mengambil gambar, kami baru selesai beraya di sekitar rumah Nenek Koyan. Budaya disana raya pertama semua orang di jalan rumah Nenek Koyan akan round beraya. 
Ada dua kelompok. Kelompok lelaki akan beraya selepas solat sunat Raya.
Kemudian selepas itu kelompok perempuan pula.

Aku sempat beraya di tiga buah rumah sebelah. 
#Pertama, sebab masa tu Fath tengah tidur dengan aman. Nenek Koyan pula kurang sihat, jadi minta tolong dengan Nenek Koyan tengok-tengokkan Fath.
#Kedua, aku tidaklah larat makan banyak, jalan banyak larat boleh kot. Hee
#Ketiga, dah tengah hari kepala aku memang telah terset untuk tidur. Hohoh.

Tahun ini, hanya aku yang ada baju raya, beli di PKNS Shah Alam. Zauji tiada, sebab semua kedai yang masuk, semua baju dia tidak berkenan. Fath pula, dihadiakan oleh Pacik Popoinya. Siap pos laju hantar gi Koyan. 

Tahun ni juga aku sudah boleh menganyam ketupat palas, nenek Koyanlah tu yang puji-puji. Aku memang kurang suka duduk lama-lama, tapi dah nenek Koyan sorang saja yang buat, aku bantulah. Dan hasilnya, aku pandai...*piraaaah

Raya tahun ni juga kami sekeluarga tidak sempat solat sunat Raya. Haha. Sebabnya banyak, antaranya parking jauh.

Oooh. Semasa gambar ini diambil. Fath buat perangai, berkeras tidak mau di dukung. Tidak mau duduk. Bila dah habis turn. Dia pula kemaruk mau bergambar, duduk atas kerusi sendiri. Padahal tu turn adik beradik yang lain.

Hee. Dua kali beraya sini, dua-dua bawa baby dalam tummy. Haaa





16 Julai 2013

minggu 31 Angah

ouk.
aku sudah kurang mahir bermadah. Menulis pun rasa macam malasan.
mungkin sebab jaringan sosial aku makin mengecil, iaitu aku Fath dan haiwan peliharaannya. (tiger dan bear).

agak lama juga aku tidak menulis tentang Angah yang sedang aku kandung sekarang.
Ya Angah sudah berusia 7 bulan.
Angah sudah lengkap tubuh badan. Cuma tinggal nak membesar.
Angah selalu pusing sampai aku selalu terjerit. Haha. Sesak nafas sekejap.
Sebab tulah kan, aku rasa hidup aku makin kurang jaringan sosialnya..
he he he. Sebab aku harus melayan perasaan dan tindak balas Angah.
(ehe..ada kena mengena ka?).

Minggu lepas aku gi chek up. HB aku rendah gila melampau. 8.9. Memang buat aku insaf. Aku tau, semua mungkin sebab cara aku makan pil zat besi. Ya..
aku memang liat teruk kalau bab telan pil. Walaupun pil coklat tu kecil la juga.
Sebab selalunya apabila aku sudah telan, aku rasa nak muntah. Dan apabila aku muntah aku dapat rasakan betapa azabnya rasa pil itu.

Tapi, apabila memikirkan Angah. Aku usaha juga.
Tapi masuk bulan Ramadhan ni, aku dah jarang makan. Sebab peraturan mendatori pil tu kena makan sejam sebelum makan. Atau dua jam selepas makan. ehe. Bila masa yang sesuai..sahur?. Aku pernah cuba, hasilnya, habis aku telan makanan sahur, semua keluar dengan banyak dan bangga.

Aaha.
aku lupa pil tu sampingan. Banyak benda yang boleh kasi tambah kepekatan darah, macam makan kurma kan, jambu.
jadi aku biasakan makan kurma sebiji habis!
padahal aku mau habiskan setengah biji kurma, memang bercinta lah. Entah kenapa aku bukan jenis peminat kurma-kurma tu. (-_-).

Ok.
Minggu lepas zauji bawa ke Masjid Shah Alam untuk iftar dan terawih.
masa otw tu. Aku mengeluh segala, sebab rasa nak muntah dan Angah goyang bukan main. Sampai aku terjerit sikit.
zauji tanya "yang mana teruk..ni atau Fath?".

Soalan tu buat aku macam rasa teruk. Akupun lupa. Padahal aku kandungkan Fath 2011 jak pun. Sudah boleh lupa ditahun 2013?.

"entah..lupa pula".

haha. Memang teruks sekali.
lalu aku mau jugalah menulis tentang perkembangan Angah di rahim ni. Manatau ada rezeki aku mengandung lagi, aku boleh belek-belek balik kan.
aminnn. (^_^).


Angah,
umy nak oyak ni, masa ngandungkan kamu umy emo lain-lain. Ya kadang macam ok. Kadang macam not. Dan kamu suka sangat goyang time umy buat kerja..dan umy baring-baring. he.

Abe kamu, tu suka sangat usap-usap kamu dan cakap "adek..dek..dek".
entahlah umy tak pasti Abe Fath ni tau atau tidak yang kamu ada dalam rahim atau hanya terpengaruh dengan iklan abi dan umy.

he.

Abe Fath memang sudah tau, kalau nampak gambar baby, dia akan cakap "bebe..be be".
he.
Harapnya, dia pun teruja sebab bakal dapat kawan baru.

hari itu Abe Fath nampak baby di Masjid Shah Alam. Terus Abe Fath pandang macam jakun gitu, lepas tu nampak lagi baby girl sebulan. Terus dia nak pegang. 
Umy kawal lah. Saja bagi peluang sentuh sikit pipi baby yang mulus tu.
haha. Jakun habis.
Umy risau jak, Abe Fath nak cucuk mata, sebagaimana dia cucuk mata kucing yang tengah main dengan dia.

he he he.
Umy harap Angah membesar dengan baik. Dan HB umy naik balik ke 11. Aminnn.

Angah dah 31 minggu ok.
Umy kena 2 minggu sekali chek up. Hem..dengan Abe Fath yang lincah tu, umy kenalah bertabah. Takkan nak harap abi amik cuti tiap kali chek up kan..kan..

oh ya. Umy dan pilih nama..haha.Abi bagi warning, jangan panjang-panjang. Haha. Umy pun tak nak panjang-panjang.

ok. Hari ni puasa ke 7 tau, umy puasa. Pagi tadi sebelum sahur, umy muntah dulu..
bangga umy dapat muntah dengan jayanya. :p



09 Julai 2013

mak buyong

Ok. Kalau Allah izinkan aku terawih malam ni. Bermakna, pengalaman kedua bersolat dengan tummy sarat.
ya kali ni sarat habis. Mau masuk 7 bulan kan. Tunduk cebok anak pung rasa macam "ohh hilang nafas".

yang pertama tu dalam 5 bulan kot, masih boleh bernafas (-_-).

Kalau puasa sebelum ni bawa Fath yang baru belajar merangkak dan nangis tanpa dikawal.
InsyaAllah kali ini Fath dah boleh dikawal.
Kena bawa segala patung bear busuk gila tu, tiger, kereta mainan dan bantal.

ehe. Semangat nak terawih. Solat wajib dok buat di rumah saja?.
yalah..kalau ada imam boleh diikut, aku lebih suka buat dirumah. Tapi..
Dah my imam ke masjid...


Kalau ada orang sound lepas ni. aku akan bagi ingatan balas.! hehe.

Ramadhan tiba..Ramadhan Tiba.. (lagu Opick).

05 Julai 2013

dua spesis haiwan

#Cit-cat#

1.
Umy: "Fath ayam mana?"
Fath: : "kok kok kok"

Ya itu dia. Fath dah tau bunyi ayam. Sebab abi selalu bawa Fath menziarahi kandang ayam sebelum ke tempat kerja atau apabila terbalik awal dari tempat kerja. Ayam-ayam kampung yang dibeli pekerja rumah depan ni. Ayam kampung itu adalah makanan pekerja itu. Sebelum dimakan, dimasukkan dalam kandang beberapa hari untuk tujuan 'pembersihan'.

Apabila terdengar ayam berkokok di pagi hari atau bila-bila masa, Fath akan cakap 'aya' dan tunjuk keluar rumah.
Fath belum mampu menyebut AYAM secara sempurna.


2.
Umy: "Fath..monyet mana?"
Fath: (pandang tingkap dapur) "nye nye"

Kisahnya kumpulan monyet suka lepak di belakang rumah. Sambil bergayut di pelepah sawit. Tahun lepas boleh dikatakan rajin juga monyet-monyet itu berlepak-lepak. Tetapi semenjak semakin banyak rumah tumbuh disekitar kami, jarang sekali 'mereka' kelihatan.
    Pada suatu petang semasa saya sedang memasak, pelepah sawit itu bergetar-getar, rupanya geng monyet itu sedang lepak. (mungkin kerana sungguh jauh hutan dari sini, jadi 'mereka' lepak di kebun belakang ni). Kebetulan ada ketulan cekodoks entah bila punya yang sudah berada di singki. Daripada buang, baik bagi haiwan. Lalu saya buang di tingkap. Maka datanglah beberapa monyet untuk mengutip. Monyet itu perlu memanjat pagar dapur dulu. Perbuatan monyet itu saya saksikan bersama Fath di jendela dapur.

nah..Fath yang pernah melihat monyet, makin kenal siapa itu monyet!

itu saja kisah Fath untuk kali ini.

Simpan dalam hati

itu hari aku memang letak Be Better Muslim.
kunun supaya aku berasa haruslah menjadi 'lebih baik' apabila menulis, membaca atau apapun dengn blog ini.

tapi, aku lihat-lihat, isi kandungan blog ini dominan kepada bercerita. Jadi aku ambil keputusan, untuk menyimpan dalam jiwa saja perkataan BE BETTER MUSLIM.(konong-konong)

iya...tulisan kosong dan kacau bilau bukan menunjukkan Better Muslim nya. kan..

ya, manusia sifatnya bergerak. Yang tidak bergerak itu benda yang mati atau tidak bernyawa.
bergerak ke hadapan atau ke belakang.
tidak statik!.

Itu saja.

28 Jun 2013

Perangai sang abang

ok Fath memang baik!

umy say nak solat. Terus pi tarik sejadah.

umy duduk layan perut. Fath say 'dek..dek'. (konon nak tengok adek dalam tummy -__-)

oh dia memang kerap say itu sejak kebelakangan ini.

Semangat la tu nak jadi abang. :)

umy baring pun..hari ni dah 4 kali cakap benda tu dan nak tengok tummy umy. Siap selak baju.#sabarrr#

tapi..satu perangai umy kurang minat. Bila umy solat Fath pi tarik baju di rak sampai habis. dan bila umy tanya napa buat begitu. Fath say alasan sambil tunjuk baju-baju yang sudah bersepaiiiiii.



Umy kena lipat dan susun balik!.

ok. Umy dah emosi ni. Nak pi kemas sepah-sepahan yang Fath dah buat. (-__-).




"ok wajah Fath buat umy rasa bersalah dan nak ciumm walaupun apa dibuat".

Quotes

sebaiknya apa-apa yang dikutip,biarlah dengan memberikan sumber. Apa yang kita buat, nanti di akhirat akan kita tengok balik bersama semua makhluk.

seorang anak

produk Kampung Kembara Jaya, Bukit Garam.

masih/pernah bergelumang tanah hanyir,rumput gatal, mentari terik, berkaki ayam, menangis keanak-anakan, bermonolog, berbicara laju, berambut keras/berselipar jepun.


bersekolah dulu di Sk Kota,
SMK Bukit Garam,

Masih berkelana dibumi luar,
mencari & menjejak potensi& spirit diri

~kita tidak sama,posisi kita berbeza,matlamat kita sama..mencari mardhatillah

"sebaik-baik muslim yang bermanfaat kepada orang lain"

*harusnya hari-hari yang dijejak sentiasa memberi kredit2 kepada memaknakan HIDUP