02 Oktober 2012

jangan bermemberkan Syaitan

Ahad lalu.Zauji saya bercadang mau balik kampung.Menjenguk ibunya yang selalu berkeseorangan.(jangan tanya,kenapa saya tidak stay di Sabah).
Tetapi akibat beberapa ketidakmampuan.Akhirnya,zauji menelefon mak dan bagitahu tidak dapat balik.Mak pun tidak tau anak dia nak balik.

Sebelum asar.Zauji ke pasar,dia memang selalu ke pasar.Jadi jurubeli.
Dia tanya saya nak ikan atau ayam.
Antara dua binatang tu.Mestilah ayam lebih murah kan.di Sabah memanglah ikan ada jak yang murah
Dengan beberapa perbelanjaan akan mengalir.Saya sebut "ayam".
40 minit kemudian.Dia balik.
beli barang yang saya pesan,ayam dan kerang.

(Semenjak selalu sangat makan kerang masa mengandungkan Fath.Saya jadi sedikit kurang suka makan.
Tetapi sesekali,saya suka juga.)

Zauji beli sekilo.Saya cadang mau masak kerang tu.
Tetapi dah tergoreng nasik lebihan semalam.Saya biarkan sajalah kerang tu di singki.Masukkan peti ais,mati membeku kerang-kerang tu.

Selepas asar.Zauji tanya kalau nak beli apa-apa.Saya sebagai manusia.Memang berfikiran pendek.Saya katakan tiada.
zauji tanya,"ampaian tak mau?".
Saya terus setuju.Lupa.hee

kami pun berjimba-jimba ke dua kedai sehingga jam 9 malam.
dengan kewangan yang perlu dikawal.Kami berjaya membawa pulang ampaian dan papan gosok.

murah jak bunyinya (abi pasang dengan bersemangat.kami jadi  penonton)


alkisahnya..Balik dari berjimba-jimba,zauji nampak kerang yang saya biarkan di dalam singki sebelum keluar tadi.Dia cepat-cepat masukkan dalam mangkuk dan isi air.
saya tanya.Dia kata kerang perlukan air untuk hidup.
tepuk dahi.saya memang tidak tahu pasal tu.

Esok tengahari saya tengok kerang tu ok lagi.Ada seekor yang menganga.Saya yakin semua masih baik-baik sahaja.Sebelum saya mula memasak untuk dinner nanti.

sebab tidak boleh masukkan peti ais.Saya rebuslah semuanya.
dah aroma busuknya telah berkeliaran seluruh rumah.
ya ampun.kerang tu busuk?.

zauji saya balik kerja.Saya tanya dia.suruh dia rasa kerang tu ok atau tidak.lemahnya ilmu kerang saya ni. :(.
dia kata busuk.Bau.
ohh.bermakna saya membazir lagi...
membazir kan amalan satan.
satan Allah janjikan neraka.
dahlah selama ini saya selalu terbuang buru Fath yang basi.
huh.Teruknya.

Fath memang anak abi sejak ummi masuk kelas


pengajaran;
1.selepas ini lebih teliti dan pakar.
2.Jadi orang yang berfikiran laju dan pantas bertindak.

Tiada ulasan:

Quotes

sebaiknya apa-apa yang dikutip,biarlah dengan memberikan sumber. Apa yang kita buat, nanti di akhirat akan kita tengok balik bersama semua makhluk.

seorang anak

produk Kampung Kembara Jaya, Bukit Garam.

masih/pernah bergelumang tanah hanyir,rumput gatal, mentari terik, berkaki ayam, menangis keanak-anakan, bermonolog, berbicara laju, berambut keras/berselipar jepun.


bersekolah dulu di Sk Kota,
SMK Bukit Garam,

Masih berkelana dibumi luar,
mencari & menjejak potensi& spirit diri

~kita tidak sama,posisi kita berbeza,matlamat kita sama..mencari mardhatillah

"sebaik-baik muslim yang bermanfaat kepada orang lain"

*harusnya hari-hari yang dijejak sentiasa memberi kredit2 kepada memaknakan HIDUP