09 Disember 2011

ummi


Baby Abdullah dalam janin dijangka masih kecik & ringan. Mungkin sebab umminya malas makan.Atau sebab makanan umminya tidak membantu tumbusarannya.

hari-hari baby Abdullah, pusing-pusing rahim.Sampai ummi dia naik tidak sedap baring,tidak sedap duduk,tidak ena berdirri.

itulah baby Abdullah,aktif tidak kira masa.Masa ummi dia solat,dia tujuh-tujung atas perut,sampai mau saja umminya menjerit.Tapi kan mana boleh..tu kan tengah solat.

bila malam,ummi kena bangun kerap..sebab perut tidak selesa.Bagusnya..ummi dapat rasa begitulah yang mak dia rasa masa mengandungkan dia dulu.Sebab itu mak dapat kedudukan mulia.Sampai syurga pun diletak di tapak kaki mak,bukan atas kepala.

Mak tanya ummi,darah ok?,sakit-sakit?.Ummi jawab jujur. Mak cakap "biasalah tu".Ciss..mak bukan tidak tahu,tapi saja tanya-tanya,kemudian jawab "biasalah tu".

ummi selalu juga risau,nanti baby Abdullah lahir,dia sudah makin bertambah banyak kerja.Lagi-lagi dia tidak boleh buat benda ikut suka kepala saja.
Atau sebelum itu..masa lahirkan baby Abdullah,dia sebenarnya menuju syahid kecik.Orang kata melahirkan anak,sakit..pahalanya sampai tahap syahid.Walaupun kecik.Pahala syahid bukan senang-senang mau dapat.

ummi tidak risau,kalau takdir nyawa diambil masa itu,Allah pasti ada mengatur perjalanan hidup mereka yang tinggal jauh lebih baik.Jika itu yang dirisaukan..tiada guna,kerana AJAL datang bukan ikut suka ita,ikut perintah Allah.

tapi..ummi tetap berdoa,moga dapat jadi ummi yang baik.Dikurniakan anak-anak yang mendirikan solat.Anak-anak pengirim doa untuk ummi dan abi nanti.

nota tumit:ummi tulis semua ini..supaya satu hari nanti,boleh jadi peringatan untuk anak-anak ummi dan sesiapa sahaja yang membacanya.Yang ummi pernah menulis.

Tiada ulasan:

Quotes

sebaiknya apa-apa yang dikutip,biarlah dengan memberikan sumber. Apa yang kita buat, nanti di akhirat akan kita tengok balik bersama semua makhluk.

seorang anak

produk Kampung Kembara Jaya, Bukit Garam.

masih/pernah bergelumang tanah hanyir,rumput gatal, mentari terik, berkaki ayam, menangis keanak-anakan, bermonolog, berbicara laju, berambut keras/berselipar jepun.


bersekolah dulu di Sk Kota,
SMK Bukit Garam,

Masih berkelana dibumi luar,
mencari & menjejak potensi& spirit diri

~kita tidak sama,posisi kita berbeza,matlamat kita sama..mencari mardhatillah

"sebaik-baik muslim yang bermanfaat kepada orang lain"

*harusnya hari-hari yang dijejak sentiasa memberi kredit2 kepada memaknakan HIDUP