08 October 2010

kaunselor

Semalam.
saya bertemu dengan kaunselor.
Sudah lama bercita-cita menemui.
Tetapi keyakinan untuk berkongsi dengan kaunselor selalu ditindan dengan ketidak yakin.
Tetapi oleh sebab mengenali sedikit sebanyak.
Saya cuba berasa yakin dengan beliau.
Saya berharap saya akan bebas mengunkapkan apa yang ingin saya ungkapkan.

saya bukan tidak tahu menyelesaikan masalah atau apa yang sedang berlaku dalam kondisi saya.
cuma saya berpegang.
"jika kita mahu,kita akan boleh dan dapat membuat apa jua".

Permasalahan yang membelenggu ialah
bagaimana mahu mencetuskan MAHU.
bermacam-mcam idea boleh dijumpa.



Jumpa sahaja sesiapa.
berborak sahaja dengan sesiapa.
Tetapi..
jarang sekali kita akan tercetus perasaan MAHU itu.
Hanya TAHU yang akan tercetus.
Right?.
blank..blank

Saya setuju.
Kerana berdengung-dengung orang kiri kanan memberikan semangat.
Memberikan kata-kata peransang.
Cetusan MAHU masih belum tercetus-cetus.

Kita perlu berusaha lebih.
Kerana setiap kita ada 'stail' yang berbeza.
Mungkin ada yang senang untuk menerima dan memperbaiki kelemahan diri.
Tetapi perlu disedari ada juga yang seperti saya.
yang kadang-kadangnya,
setiap amaran yang diterima hanya umpama angin lalu dan terus berlalu.

Alhamdulillah,
saya masih diberi kekuatan untuk mencari konklusi terhadap kelemahan saya.
"Allah masih sayangkan kita..sebab itu Allah bagi kita sedar".
Tergiang-ngiang ayat kaunselor itu.
Saya juga selalu mengunkapkan.
Selalu mendengarnya.
Tetapi saya juga selalu 'terlupa'.

Untuk semua.
Saya berpesan untuk diri saya.
Untuk anda.
jangan segan berjumpa kaunselor.
Jangan malu bermula dari lantai.
jangan malu mengaku silap dan salah..mungkin juga dosa.
itu lebih baik,
daripada kulit-kulit ini nanti terkoyak di depan Allah, dek kerana malu dengan dosa-dosa di dunia.

"jangan lupa..balik nanti solat taubat nasuhah".
Kaunselor memberi ingatan lagi.
Terasa tertampar diri ini, bila beliau mengingatkan.
Selama ini kita sibuk memberi peringatan.
Bukan bermakna kita terlupa dengan diri kita,
tetapi;
Bumi mana yang tidak ditimpa hujan, manusia mana yang tidak melakukan silap.
Bukankah baik, ada orang memberi peringatan yang sama.

Jumpalah kaunselor,jika rasa kita terlost control.
Mereka bukan mengubah kita,
melainkan kita yang mengubah diri sendiri.
Tetapi mungkin mereka akan mencetuskan MAHU kita.
Siapa tahu..