01 October 2010

Aku Terima Amanahnya

( usaha untuk perlahan-lahan bangkit dan menyapu-nyapu pasir yang melekat)

malam ini,
aku mengurut-ngurut tulang,
sengal-sengal.
mungkin tandanya tulang ini sudah berkerja keras hari ini.
menjeling-jeling sayang si nyamuk bingit bunyinya.
seekor sang nyamuk yang kecik suka betul menganggu.
ah..tidak pasal-pasal nyamuk dikutuk.

betulkah aku berkerja keras hari ini?
aku menghitung-hitung kemana kaki dibawa hari ini.
eh..eh..
jika dibanding-banding dan dtimbang-timbang agak keras juga,
sampai-sampai terlelap sebentar semasa duduk-duduk menunggu bas.
tapi,
jika dicompe dengan orang-orang lain,
sepertinya,aku kebaruan berkerja begini.
apalah sangat ke kelas, ke perpustakaan, menaip-naip sedikit kerja, menunggu-nunggu bas.
sedangkan mereka lebih dari itu, menghadiri masyuarat,menjadi juruacara, menghendap-hendap otak berfikir bagaimana untuk membentuk dan membantu manusia.
huwah..
itu belum lagi pergerakan fizikal seperti memandu, menunggang, berjalan kaki, ke sana sini dengan tujuan kerana tugasan sebagai Pengarah Program, Ajk pelaksana..er YB ..juga mungkin hanya orang-orang yang alergik dengan sebarang taklifan.
huwah..aku memang sibuk dan penat..
tetapi jatuh di ranking paling-paling corot.

PM ada 24 jam.
Ketua Menteri ada 24 jam.
Menteri Besar ada 24 jam.
YB ada 24 jam.
Mahasiswa ada 24 jam.
Pengarah Program ada 24 jam.
Ajk Pelaksana ada 24 jam.
er..err..
aku?..
pung sama jugak kan.

Belakang sakit lagi.
Tilam empuk juga tempat untuk berlepak-lepak.
Bukan simen tanpa tikar pun.
Mungkin teknik tidur yang kurang sihat.
Atau kerap bertiarap.
eh..ehh..bukan sebab hari ini sibuk kah?.

Idea aku mati,
mati dan menemui jalan mati.
kemalasan berganda-ganda perlu diterjah.
layak-layak seperti wartawan MELODI yang tidak serik-serik menerjah artis-artis.

"aku bukan malas,cuma kurang rajin"
"aku perlukan masa untuk menjadi rajin".

Rajin dan malas bukan 2 pilihan.
Tetapi 2 perkara yang selalu ada dalam diri.
Kadang menjadi-jadi, rajinnya sampai semua benda ingin dibuat.
Malas sampai kalau boleh makan pun sambil berbaring.
Teruk sekali.

Hari ini,
aku bersunyi-sunyi sambil menjeling-jeling jam.
Dah hampir Subuh.
aku perlu berehat. Untuk kembali menjadi lebih baik daripada hari ini.

Ada kerja menanti tanpa putus,
ada harapan menunggu tanpa jemu,
ada kasih mengalir tanpa rimas,
ada rindu sedang berjalan,
ada cita sedang tenggelam timbul.

Sikit-sikit dan satu-satu,
mungkin sebagai langkah seterusnya terhadap pelbagai amanah yang terlalu mahal untuk dinilai.

Amanah itu berat dan sakit.
Jika kita tidak merasa senang dengannya.
Mungkin senang dan ringan,
jika kita ada optimis dalam diri.
Tetapi selalu melupakan dan menghindarkan,
jika kita jarang memuhasabahkan kembali.

Maafkan aku Tuhan,
ada waktunya Aku Terima Amanahnya,
tetapi aku sering melupakan mengawal stering perjalananya yang kadang hampir membabaskan diri.