25 September 2010

"akak risau..nanti akan tiada..macamanalah nasib di sini".
seorang kakak mengeluh.
seperti sengaja membiarkan aku berfikir sama sepertinya.
betulkah kehadiranku memberi kesan kepada gerakan di situ?.
aku bertanya-tanya.
cuba menghitung-hitung kerat sumbangan yang pernah dilakukan.

pelbagai kemungkinan menyusul.
aku seperti takut menghadapi pelbagai kemungkinan.

"kamu perlu tahu..kamu adalah hasil tarbiyyah di sini..maka kamu harus ingat kamulah yang wajar berkhidmat untuk di sini".
ada suara-suara seperti mengegarkan jiwa.

"di sini..kita kekurangan tenaga..di sana sudah terlalu ramai".
suara itu juga kadang menjenguk.

ada masa aku seperti termakan dengan kata-kata itu.
akulah harapan.
akulah yang akan menyinarkan kawasan ini.
aku dan akulah yang akan membiakkan kawasan ini seperti kawasan di sana.
tetapi..
'kalau takdir aku pergi sebelum sempat mengeyakan semua ini?'
apalah maknanya.

"mati itu lain..pergi dan ke sana itu lain".
ada suara-suara halus mempersendakan.

aku cuba mencari releven dan asbab aku mengeyakan 'aku harus ke sana', bukan kerana terpaksa,bukan juga kerana suka, ada pelbagai kemudahan, tetapi aku MAHU ke 'sana'.

aku merenung garis-garis kenangan yang terlukis.
aku akan meninggalkannya.
kawasan yang telah mula berputik.
kemudian,juga mungkin akan berbuah.
atau tidak sempat berbuah langsung terus mati terkubur. nauzubillah.

"insyaAllah akan ada mata-mata rantai yang akan menyambung..asal saja kamu ingat kamu bukanlah pemula..atau pengakhir".
terima kasih penyebut ayat ini.

kenapa perlu kita berdebat tentang itu.

sedangkan tempat jatuh lagi dikenang,
inginkan tempat 'bertatih'.

terima kasih wahai Tuhan.
yang memiliki sifat Maha Penyanyang