12 July 2010

patah hati

dia derita.
matanya membengkak.
lidahnya kelu.
bibirnya senget.

aku terpaku.
antara percaya atau bermimpi.
dia bukan si cantik yang ku kenal dulu.

bicaranya perlahan.
malunya terlampau.
hilang sudah wassatiyah yang digembar-gemburkan dulu.

"lu terlampau beb..."
aku sengajaja berbicara sekasarnya.

Air matanya terembes.
perlahan.
sepi.
tunduknya malu.
seperti dia bukan lagi si terompet suara gelombang reformasi.

"lu tau..apa samanya lu dengan si pengidap HIV positif?".
Aku jengkel.Kenapa aku perlu berbicara sekasar ini kepadanya.

Dia mendongak.
Mungkin tersentak dengan perkataan 'HIV positif'.
Aku tidak akan dan tidak berniat menuduhnya dia dan HIV itu adalah sama.

"ana..bukan pengidap penyakit durjana itu...".

"ini mungkin kifarh terhadap dosa-dosa ana..".

Dia sepertinya hendak bangkit dari pangkin semen itu.
Seperti berjuah hati denganku.
Aku dapat membaca hatinya.
Aneh.
Tetapi aku tetap merinduinya dirinya yang dulu.
Aku menyayangi dirinya dulu.
Atau..
aku sebenarnya takut..
kalau-kalau aku ditempatnya..
tiada orang lain yang mencabar aku..
sebagaimana aku ingin mencabarnya.


"ana balik dulu..sebentar lagi adik ana akan datang..ana perlu berehat..kampung ana merindui ana..".
Dia masih mampu menyalami aku.
mengucup tanganku tanda hormatnya.

'maafkan aku'. air mataku hampir tertewas.
ingin sahaja aku memohon kemaafan padanya.
Atas ketelanjuran bahasaku.

"weiiii...lu pernah baca kisah Nabi Shuaib..yang badanya hampir hilang..hanya tulang yang tinggal..badanhya dipenuhi ulat...itukah pembalasan Allah padanya??..pada nilai ketaqwaannya?..betulkah itu pembalasann..?!!!!!!"
aku menjerit sekuatnya.
walau dia tidak memandang aku seperti selalu.

"weiii..lu bukan tidak tahu..Allah bebas melakukan apa saja kepada kita..hambanya..
apa yang penting sekarang ????...semangat dan tiada pesimis lagi..tiada putus asa...!!!"

"please....lu tau..bezanya lu dengan semua pemilik penyakit parmenant ialah...semangat..semangat untuk terus hidup..semangat beb..semangat...".
Ahh.aku sudah kalah. Air mataku terlalu kuat untuk ku lawan.

Pulanglah untuk berehat. Dan datang kembali sebagai satria.