27 February 2010

membina konklusi

kepala mood kini negatif. Mungkin menanti-nanti tanggal 3Mac 2010 berkahir.
Memikir-mikirkan rakan-rakan sekumpulan yang berhempas pulas untuk mencantikkan perjalanan 3Mac itu.
Telah berkali-kali saya memohon maaf kerana terpaksa mengauliakan kerja-kerja lain. Sehingga merasakan saya tidak memberikan apa-apa.


Inilah kelamahan yang susah untuk dibetulkan.
Saya memikirkan keutamaan dan keutamaan.
Namun, semuanya adalah utama.
Tentang masa depan saya.
Tentang fitnah kepada Islam.
Tentang pembaikan kepada persepsi.

Bermacam-macam serangan kepada otak sedang berlaku.
Semua serba tidak kena. Situasi ini menyebabkan otak ini lebih selesa menutup mata. Mendengar kalimah-kalimah indah dari alam.
Maaf. Saya tahu, ini bukan cara terbaik.
Seharusnya semua ini dilawan.

Akhirnya, koreksii kepada NIAT.
terima kasih kepada makhluk Allah yang tidak henti-henti menghentam otak untuk bertindak. Dan anggota untuk bergerak.

Berkali-kali saya keluar dari majlis ( majlis yang menjadikan batang tubuh ini lebih berfikir dan otak ini ligat ). Untuk membersihkan fikiran dari bertindak luar nekad.





~Cehh..(tulisan ini adalah lepasan nafas yang payah, sengaja dibombastikkan supaya hanya sedikit yang dimengertikan)





..................................................................

"saya dalam kondisi yang sangat butuh..poket sy kosong..."

"..saya malu meminta pada orang lain..saya percayakan kamu..tolong jangan gitau sesiapa..saya malu sebenarnya.."

Perlukah saya memaklumkan minta sahaja pada persatuan ini, persatuan itu. Kan mereka sedia membantu?.

Sedangkan saya tahu, mereka juga tahu. Mereka tahu, saya ada untuk membantu. Ada jawapan mereka memilih orang berbanding Persatuan.

Saya tahu poket saya juga kosong. Yang tinggal hanyalah bunyi-bunyi syiling akibat diletekkan bersepah-sepah (jika diletakkan di dompet, insyaAllah tiadalah harapan jika kekeringan berlaku)

Saya harus mengurangkan beban.
Mengurangkan permaslahan.
Ini adalah langkah takaful.
Saya tidak setuju menggunakan perkatan 'menolong'( dah tiada perkataan yang lebih sedap..).

Maka, sewajarnya saya menjadi kuat dan power.
Memberikan kegembiraan dan keceriaan kepada orang lain.
makanya...saya tidak harus menjadikan pengisian ini sebagai masalah..tetapi satu peluang..

~Thank You Allah( teringat lagu koir di sekolah,sangat merindukan biah itu..)


Terima kasih kepada Murabbi yang kaya dengan kata-kata semangatnya.
"...masa susah...adalah masa yang sangat sesuai untuk kita menghulur, memberi, membantu..kerana nilaian yang dikeluarkan itu, akan lebih bernilai..juga sangatlah membina tarbiyyah diri...kita makin rasa kelemahan kita..
..jika kita menghulur di saat kita mewah..tidak ternilai makna huluran itu.."

"..ramai yang kalah pada MEWAH..tetapi insyaAllah ramai yang MENANG kerana susah.."



~ayat2 ini adalah sangat berlawanan dengan kehendak..sebaiknya biarlah mudah & ringkas tetapi difahami.(tapi yang berlaku jauh & sebaliknya)