31 Oktober 2009

teman kecilku




Serimbun doa. Untukmu teman kecilku.

Kematianmu tidak mampu ku tebus.

Moga Roh mu Aman di sana.
Doaku ada pahala JIHAD untukmu.

Terbayang kenangan kita,
dikejar lembu.

Mendaki
pokok rambutan bersama,

memancing ikan bersama,
bermain di dusun tua milikmu,

Berbaju hapak ke sekolah,

di rotan bersama,

Cerita kita terlalu manis untuk diulang.


Bawalah cerita-cerita kita bersama,


Aku belajar untuk redha,

teman kecil ku ini sudah tiada,

meninggalkan sebuah batu nisan untuk dijadikan iktibar,

teman kecilku yang pergi dalam cerita sadisnya.

Pergilah...aku pasti akan menyusulmu
.




...........................

nota I: -semoga ada segerombolan taubat kepada pembunuhmu~al-fatihah Almarhumah Nuraidah Saripal~born 1987-2002


29 Oktober 2009

kisah-kisah

Macam-macam perkara yang berlaku.
Ada yang dapat bencana.
Ada yang kehilangan.

Semuanya ada hikmah yang tersembunyi dan terang.
Hebat Aturan Allah. Yang Salah akan tetap Salah walau bumi ini terbalik.


...............................................................
p/s sebelum membaca hasil mahsul orang lain.
Maap. Jika mahu membaca hal-hal pilihan..pastikan portal yang dibuka adalah betul.


Cerita ini. Sudah lama. Klasik kali. Sejak sekolah rendah lagi. Ketika masih beringus. Rambut keras dan berbaju pinapo.

Cerita tentang, GADUH, OTAK dan PASAL.

Mereka adalah kawan rapat dan kawan baik. 'Kita Pengyu'.

Suatu hari. Mereka sedang bercuti. Lalu mereka pun lepak-lepak di rumah. Sehinggalah mereka terbuat peta di bantal.

Terdengar bunyi Azan dari masjid. Mereka pun terjaga.

Teng tedeng...

"wei...kawan kita hilang!!!...". Seseorang telah menyedari.

"kena repot ni...". Kalam kabut jadinya.


...........................................

"Tuan, kami nak buat repot...". GILA yang tergesa-gesa terus berjumpa polis di kaunter balai polis. Sementara OTAK pula menunggu di luar.

"ooo...silakan". Seorang polis yang baik pun sedia untuk menaip laporan.

"tuan...kami nak cari PASAL...". GILA yang kalam kabut terus berasa sedih.

Pegawai polis itu kaget.

"ulang semula...". Pegawai itu berlembut. Cuba untuk bersabar.

"tuan, saya nak cari PASAL...". Sob..sob..GILA pun menangis. Sungguh sedih akan kehilangan PASAL. PASAL tidak pernah begitu. Mesti ada yang menculiknya.

"weiiiii..."


.........................................

"ko ni gila kah...??". Polis itu mula mendidih.

"ya tuan...saya GILA..."

"woiiiii..kau ni gila...???". Suara polis itu mula tinggi.

"ya tuan..saya GILA..datang untuk cari PASAL...". Sob..sob GILA masih menangis.

Polis itu mula hilang sabar. Dia pun berdiri dan bercekak pinggang. Beberapa pegawai polis pun mendekati.

"OTAK letak mana??...hah???.". Suaranya meninggi dan hampir memecahkan telinga GILA.

"letak luar tuan...". GILA sudah berhenti menangis. Dia hairan kenapa dia seoalah-olah dimarahi.

"otak letak luar...????". Pang!. Meja ditepuk. Polis itu betul-betul marah.

Beberapa orang pegawai mengurut-urut belakang polis tadi.

"ya...OTAK di luar.." GILA mula syak sesuatu.

GILA kemudian keluar. Dia mengajak OTAK masuk. GILA memberitahu bahawa pegawai polis sedang marah.



.........................................

"ya tuan...kami datang ni nak buat laporan...kawan kami PASAL telah hilang...nama saya OTAK...dan yang ni nama dia GILA". Otak kaget. Namun, dia masih bersabar. Juga masih berlemah lembut.

"ooooooooooooooooooooooo.."
Semua pegawai tadi menepuk dahi.

GILA dan OTAK terkebil-kebil melihat situasi itu.






..................................
nota I:
-think! think!

28 Oktober 2009




Sakti. Bekas Pemain Gitar kumpulan S07.




bertukar aktif dalam jemaah 'tabligh'.







27 Oktober 2009

asalnya dari tulang rusuk kiri yang bengkok

Daripada Abu Qilabah daripada Anas bin Malik bahawa Rasulullah s.a.w. berada dalam satu perjalanan. Ada seorang budak yang dikenali dengan Anjisyah menarik unta yang ditunggangi oleh wanita-wanita. Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda: Wahai Anjisyah! Perlahankanlah kerana yang kamu tarik itu ialah botol-botol kaca. Perawi, Abu Qilabah, berkata: Maksudnya ialah wanita-wanita. (Hadis riwayat al-Bukhari no: 5857.)

................................................................................................

Pagi-pagi lagi,
tidur terganggu dengan siulan.
Si telefon tangan.

Melihat situasi demam peperiksaan yang baru bermula.
Dia seoalah-olah tidak reti bahasa.

Selepas beberapa ketika.
Pointnya mula masuk.
"bagaimana ni...umur saya telah di ambang danger..tapi.."

"belum ada calon...?..atau.."

"err..sebenarnya...".

Dia bercerita lebih lama dari tempoh Subuh yang ada.

"entahlah...katanya dia serius dengan saya...saya pun nampak keseriusannya ..cuma.."

Berada dikedudukan orang ketiga bukan situasi yang selamat.
Mungkin jika calon itu bertemu dengan yang lebih jelita. Kedudukan akan berkecamuk lagi.
Mungkin bukan esok. Tapi hari-hari yang mendatang.

"jadi...apakah yang perlu saya buat...?".
Suaranya lirih.


Ini bukan masalah remaja kuat berprogram.
Atau remaja yang berjiwa Ruhul Jadid.
Yang hidupnya diselubungi tarbiyyah jemaah.
Dia wanita yang menghampiri usia 30.
Selayaknya usia ini, dia sudah berkeluarga.
Sungguh. Diri diajak resah dengan persoalannya yang betul buntu.


Tidak hairanlah Waheedah mencipta perkahwinan kontroversi.
Itu jauh lebih mulia (?), dari terus memilih status 'single'.
Kredit untuk Kak Wawa yang manis itu.

.........................................

"soalnya...dia bukan sahaja ada calon lain...tapi perbezaan agama itu..."

Ah.. Kekurangan pengalaman dan ilmu diri bukannya dapat membantu dia.

"itulah yang saya runsingkan...dia Kristian...".
Dia mengeluh.

"tiadakah calon yang lain...?".

Dia diam. Mungkin berfikir.

"ada jak...tetapi tidak nampak keseriusannya...".
Ya. Inilah dilemanya. Mahu tetapi tidak serius. Lebih suka tanpa apa-apa ikatan. Bagaimana mahu menilai tahap kesungguhan lelaki?. Usianya bertambah. Tidak menjadi masalah. Untuk wanita. Makin bertambah usia, bertambah juga risaunya. Nilai kesuburan juga akan berkurang, berkemungkinan besar makin berisiko pula untuk melahirkan zuriat.


"soal agama mungkin boleh dibimbing...yang penting dia bersedia menjadi ketua dan pemimpin..."
Diri makin kalut bersama. Berat persoalan pempimpin dalam keluarga. Selayaknya dilemparkan kepada PAKAR. Atau golongan yang 'lebih dulu makan garam'.


"...bukankah redha Allah itu yang penting.."

Sesiapa yang membuat ibubapanya gembira (memberi keredhaan) maka

sesungguhnya ia mendapat redha Allah s.w.t. Sesiapa yang menyakiti hati

ibubapanya, maka sesungguhnya ia mendapat kebencian Allah s.w.t."

(Riwayat Bukhari).






"...cuba solat Istiharah...memohon petunjuk yang terbaik...".
Itu penutup. Rasanya kurang membantu untuknya.Sekurang-kurangnya mengingatkan dia dan diri, bahawa. Ada kuasa ghaib yang lebih tahu soal begini.

Bukankah dicipta wanita untuk menyerikan dunia.


...........................................................................................

Abdullah bin Masud pernah mengucapkan: “Seandainya umurku hanya tinggal 10 hari sahaja untuk aku hidup, nescaya yang kusukai ialah berkahwin supaya aku tidak menemui Allah s.w.t. (mati) dalam keadaan aku bujang.






.....................................

nota I:
-rumahku syurgaku

26 Oktober 2009

belajar dari buah-buahan

Ada

ada orang
belajar di institut pengajian tinggi,
belajar di bilik berhawa dingin.
mendengar pensyarah bersyarah.

ada juga yang belajar di sekolah,
sekolah batu, atau kayu,
mendengar cigu mengajar di depan kelas,

ada juga belajar di pondok,
ada di rumah tok guru,
ada bawah pokok,

ada di mana-mana,
menuntut dari orang berilmu.

sudah maju,
tidak lagi macam dulu-dulu,
belajar sambil menengok-nengok,
lepas tulis terus padam,
sebab pakai kalam batu,


by papai


ada kelapa,
dimana-mana saja,
di tepi rumah,
belakang rumah,
di kebun kelapa,

belajar dari kelapa,
masa muda sedap diminumm,
makin tua,
makin banyak santan,
tempurung dibuat timba atau perhiasan,
daunya dibuat penyapu,
batangnya dibuat titi,
pelepahnya dibuat bakar,
jarang dibuang begitu saja.


by papai



ada buah macam pelik,
pertama nampak, macam telur ular,
rupanya buah salak,
pokoknya berduri,
berhati-hati semasa mengambilnya,
isinya manis,
khasiatnya banyak,
hanya baka yang baik menghasilkan buah salak yang baik,
binatang buas pun segan memetik.



...........................................................................
nota I:
-selamat belajar

ABU BAKAR ELLAH


SALAM KASIH.
buat sahabat-sahabat yang sering meluah rindu.
becce/Ar/ Icha- UPSI
Minaq-UDM
Boy- UPM
Wataq- Uitm S.A

Juvy/Bola/Slay- UUM
dan yang malu ditulis namanya.



Sesiapa yang mengaduh lemah,
sering menitiskan air mata rindu,
selalu meneropong kapal terbang di angkasa,
perut yang selalu berkeroncong rindukan sambal di rumah,
yangg sering membelek harga promosi di ruangan AIR ASIA. COM atau MAS AIRLINES,
yang rindu dengan loghat mesra masa sekolah,

dan semua sintom-sintom yang sewaktu dengannya.




Abu Bakar Ellah seorang pejuang muzik,
yang tidak pernah merubah style rambutnya,
pernah bertanding sebagai calon bebas masa PRU12 dahulu,
suaranya...masya Allah..
lakonanya..tengok sahaja dalam ORANG KITA.
pernah terserempak di luar bangunan urusetia Kinabatangan sambil menghembuskan asap rokok.
pakaiannya sepesen sahaja.

Berfikir-fikir, mungkin masa MARSIS wat rumah terbuka, dia boleh dijemput. Harga boleh dirunding,
Atau semasa program-program PSS dia sebagai penyeri majlis penutup.
Ahh..melawan tarbiyyah bunyinya.

Apapun belek-beleklah di laman sesawang,
cuci-cuci telinga dengan lagunya,
KHABAR DARI GUNUNG,
bisa meruntun kalbu.





Seberang arah tuju
Tanah Besar Semenanjung
Sampaikan salam rindu dariku
Untuk anak cucumu
Khabarkan diri ini
selalu saja sepi
kadang terigau kadang termimpi
mengapa terpisah begini

Dipisah Laut China Selatan
namun kita sehaluan
sama ingin merasakan
pembangunan dan negara aman

Rinduku, rindu saudara
rindu untuk semua
salam sayang salam sejahtera
esok khabar kukirim lagi




............................................................
nota I:

- sesekali memuji bakat pemberianNya.

24 Oktober 2009

kemahiran 'mesra alam'

Sedikit bukankah lebih baik. Daripada langsung tiada?. Kerja dakwah bukan di atas keamanan, tetapi diatas keazaman.

..................................

"kejahatan saya berbahaya". Aku cuba bercerita kepadanya. Memilih mukaddimah ayat memang senak perut. Pertemuan pertama ini bukan dirancang. Dia yang berambut pink dan perang. Berkuku hitam. Berseluar paras lutut. Sendat, ketat dan kasihan.

Keningnya berkedut. Mulutnya ternganga.

"ah...enti anak yang baik...anak yang solehah..usahlah membuat perbandingan dengan aku...".

Kui..kui. Terkesima dengan pujian yang diberikan. Juga mungkin sindiran.

'moga-moga Allah menilaiku jauh lebih hebat dari pujian itu'.
Aku cuba untuk meneruskan cerita.

Begitu naif dan cantik ayat digunanya, Enti. Aku memandang tembok dinding dan berfikir. Apakah ayatku yang seterusnya.

"berapa lama kamu tidak pulang ke rumah...?". Ah. Biar bahasa direct to point. Kan senang.

Dia diam. Mungkin tidak suka aku bertanya.

"..kenapa perlu sibuk dengan urusan saya..??". Bergetar suaranya dan sedikit tinggi. Mungkin menahan perasaan.

Tercabar rasanya.
'If U adik I. Dah lama I bagi sebijik'. Lagi-lagi syaitan ini membisik ditelinga.

"...wokey...wokey...no...maksud saya...err...maksud akak...begini...rumah kamu letak mana..??"
puh!!!. Ini betul-betul drift KL punya bahasa.

"...rumah saya...??..". Dia diam. Kemudian ketawa.

"...alahai cik kak...kakak ni soal siasat saya...nak apa...???..dapat apa...??". Dia masih ketawa.

His!.

''kenapalah..mulut ni kurang mahir pulak membina ayat...". Akhirnya ayat ini keluar. Walaupun perlahan sudah cukup untuk dia mendengar.

"Hahaha". Aku ketawa sama. Jauh lagi hebat daripada dia.

"..aik..kak..mulut tu tutup..kang masuk setan....". Dia menegur. Tut!. Dia dah mula masuk jarum!


....................................................................

Mendengar ceritanya cukup memberi otak tersepit. Ada juga manusia sebegini di muka bumi ini.
Kehidupan yang penuh warna-warna alam. Permasalahan daripada rumah!

Terdetik juga, kalau-kalau dia menipu. Pedulilah. Janji aku dapat touch hatinya. Er..bukan, janji Allah bagi peluang touch hatinya.


.........................................................

"....sekian terima kasih...wabillahitaufik..walhidayah..."

"assalamualaikum...warahmatullahi wabarakatu...". Kami serentak melafazkan.



....................................................................................

"eh...dah hampir maghrib...ni kena balik dah...nanti...". Gusar juga dalam hati. Hampir 2 jam duduk di tembok itu sambil bercerita. Hingga terlupa ufuk jingga hampir muncul.

"....nanti mak marah...anaknya balik lambat...mana elok anak dara balik lewat malam..". Dia ketawa terkekeh. Satu ayat yang pedih untuk ditelan. Dia lagi hebat mengkritik aku. Ayat itu lagi sesuai untuknya. Cis. Hati ini terbakar sekejap.

"....eh...bukanlah...itu soal lain...sebenarnya....". Ayatku terhenti. Sengaja untuk memberikan dia peluang memberi perhatian kepada kata-kataku. Dia mendongak dan tersengih-sengih. Sakit hati juga dengan tingkahnya.


"...takut ada balan-balan menunggu di pagar rumah...faham-fahamlah...dah waktu macam ni...". Nah. Sebijik!. Kalaupun aku tidak mampu menyedarkannya. Cukuplah jika dia kesal dengan perbuatannya.


"cewah...balan-balan pulak...".

"a'ah...kamu tahu...balan-balan sangat suka perempuan cantik yang duduk bersendirian....ini kata nenek sebelah jiran punya kawan...".

Kui..kui..geletek juga perut bila melihat mukanya mula berubah.

'bila masa pulak nenek sebelah jiran ini wujud..'. Hati ini ditonyoh kelucuan.


"okey...babai....selamat berkelana di bumi Allah yang Maha Agung..". Aku menumbuk bahunya perlahan sebelum melangkah pulang.

'Penting juga kemahiran mengenakan orang dalam medan dakwah ini.'


................................

Sejak tahun 2003, dilaporkan sebanyak 16,020 orang remaja bawah umur 17 tahun lari dari rumah. Daripada jumlah tersebut sebanyak 9,415 orang telah dijumpai semula.

Kebanyakan gadis-gadis bawah umur ini lari dari rumah atas factor mengikut teman lelaki dan juga tidak mahu dikongkong oleh ibu bapa mereka.

Statistik polis mendedahkan sebanyak 2,540 lari bersama teman lelaki, 1,857 terpengaruh dengan rakan, 1,592 lari kerana masalah keluarga dan 1,371 lari kerana mahukan kebebasan.

Daripada jumlah tersebut, remaja Melayu paling ramai terlibat iaitu sebanyak 10,489 kes berbanding dengan bangsa lain.

Bagi remaja Melayu faktor utama yang menyebabkan remaja lari dari rumah disebabkan oleh pengaruh rakan manakala remaja Cina disebabkan oleh masalah keluarga. (fikrah.net)



....................................
nota I:
~mesraaaa...

sangka-sangka



kongsi2!
Saya, (bukan nama sebenar).
...........................



"eiiii....ko ni....lambat pick up..".

"pekak apa budak ni...dah berkali cakap..masih tidak faham"

"eeee...dahlah tidak cantik..lembab pulak"

Ini bukan ayat.Ini bisikan hati. Mujur tidak di dengar oleh saya. Cuma terdetik dihati saya, inilah yang sedang difikirkan. Kerana, cara saya yang diluar kebiasaan bertanya. Berkali-kali saya meminta penerangan tentang subjek yang saya langsung tidak faham.

Salahkah saya berfikir begitu..?
Saya tahu, ketarbatasan pemahaman saya, memaksa saya perlu menebalkan muka untuk bertanya.
Daripada riak muka, saya mentafsir begini.
Mungkin dalam situasi yang lain, saya akan terus berfikir sesuatu yang negatif terhadap orang lain.


betul-betul ini gambar hiasan


Saya tahu, inilah bisikan syaitan untuk mengajak saya menjadi temannya. Bestfriendnya.


NO!. Saya takut. Saya tidak mahu!

Saya tahu, saya bukan manusia yang baik. Apatah lagi untuk mengelak diri dari bersangka buruk dengan orang lain.
Sakit melawan kehendak nafsu ini.

Tetapi..jika ia sudah dibiasakan, rasanya tidak menjadi masalah.
Sebagai contoh jika saya perlu berjalan kaki untuk ke sekolah. Pada permulaanya, sungguh saya akan penat.
Tetapi jika inilah rutin harian saya,
lama kelamaan ia menjadi sesuatu yang biasa.



Lalu Islam mengajar umatnya.
Allah berfirman yang bermaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka
memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.” Q.S Al-Hujuraat : 12





Setelah melihat keindahan ayat-ayat Allah ini.
Betapa CANTIKNYA garis panduan yang disediakan oleh PENCIPTA kita.
Betapa DIA menjaga setiap detik bisikan dan langkah kita HAMBANYA di alam sementara ini.
Tinggal kita sahaja untuk kita memilih.







........................
nota I:
~be husnuzon. Tetapi bukan untuk musuh-musuh Islam yang nyata.

23 Oktober 2009

al-kisah

cerita ini dipinjam dari cerita seorang Dr. Kemudian di ubah suai sedikit.

Kisanhnya mengenai ITIK dan AYAM.

Mereka berdua, sedang bersekolah. Sekolahnya sangatlah terbaik diantara sekolah yang ada.

Al kisahnya mereka adalaha hewan yang baru bersekolah di sekolah itu.
Kedua ibu bapa hewan terbabit sangat bergembira apabila anak mereka bersekolah di situ.

Setiap hari, kecuali hari cuti mereka akan ke sekolah.
Dan setiap hari bertambahlah ilmu mereka.

Ibu si ITIK merasa takjub. Apabila si ITIK semaki laju berjalan dan melangkah. Bertambahlah keyakinan mereka terhadap sistem sekolah itu. Yang mampu merubah keturunan ITIK, daripada berjalan terkedek-kedek, kepada berjalan laju.

Manakala,
Ibu si AYAM, juga merasa gumbira. Anaknya si AYAM, sudah tidak takut air lagi. Malah AYAM semakin ligat berenang di kolam. Sedangkan, AYAM bukanlah binatang yang tahu berenang. Memang semua tahu, kelemahan AYAM ini.


.............................................................................


Suatu hari. si ITIK dan si AYAM. Mula tidak mahu ke sekolah.
Ibu kedua hewan itu merasa hairan.
Kebiasaanya, di waku pagi, mereka berdua sangatlah aktif untuk bangun.

"malaslah bu...kaki saya dah dipenuhi lebam dan luka...saya dah tidak larat untuk ke sekolah...". Si ITIK mengadu sambil menitiskan air mata.

Ibu si ITIK membelek kaki anaknya. Ya. Lebam dan dipenuhi dengan bekas-bekas luka. Malah ada yang masih terluka.

Manakala,
si AYAM pula,

"bu...AYAM dah tak larat...". AYAM berkata terputus-putus kerana asyik dengan bersin. Hidungnya sering dipenuhi mukus dan matanya semakin merah.

Ibu si AYAM memegang badan anaknya. Panas.



.......................................
kedua-dua ibu haiwan tersebut pun berbincang.

"apa kata kita tanya depa berdua...if ada something yang berlaku kat sekolah depa...". Ibu si ITIK membuat konklusi perbincangan rahsia mereka berdua. Percampuran loghat perak dan sedikit bahasa Inggeris digunakan untuk menggambarkan mereka adalah bukan haiwan sembarangan.

"betul tu...agak-agaknya mesti ada sesuatu yang berlaku...". Ibu si AYAM bersetuju.



.........................................................................

"tak tahan bu...tiap-tiap pagi..kena lari keliling padang...kalau catatan masa lambat, kena buat lagi...."

"...semua haiwan kutuk saya jalan lambat bu....tak tahan...saya pun berusaha untuk jalan laju...tetapi saya....."

Si ITIK bercerita sambil menangis teresak-esak.



...........................................

"....bagai nak gilak bu....setiap pagi saya kena berenang...dulu saya hampir lemas dibuatnya......"

"...kalau saya malas untuk berenang....class mate saya cadang nak pulau saya...macam kucing...mangkarung...semuanya pakat nak pulau saya kalau tak pandai berenang........"

AYAM pun bercerita sambil memicit-micit hidungnya yang asyik berair dan sayapnya yang semakin kekurangan bulu.



.......................................

Setelah mendengar cerita itu, kedua ibu haiwan terbabit pun setuju untuk memindahkan anak mereka dari sekolah itu.


sekian...




.....................
nota I:
-ada kalanya, kita sibuk memperbaiki kelemahan kita sehingga terlupa ada kelebihan yang perlu dipertingkatkan.
-sama-samalah kita mempertingkatkan kelebihan yang ada.

21 Oktober 2009

kelebihan yang dikurangkan


Menulis atau bercakap.?

"menulis..". Ok.

"kenapa tidak bercakap??". Tidak pandai.

Ok.

Lalu dia diletakkan sebagai unit pendaftaran.

"bila ada adik-adik baru datang...suh dorang duduk dalam dewan...kalau ada yang bertanya katakan ...bla..bla..".

Dia angguk.

"tapi...malu lah...". Dia mula cuak.

"jangan malu...nilah masa tunjukkan bakat yang ada...".

Dia angguk dalam cuak.




.....................................................

"menulis@bercakap?".

"err...bercakap kot..".

"kenapa..?"

"entah..saya suka bercakap...hampir semua dialek saya boleh cakap...".

"dah...dah...tanya sikit..panjang jawapannya.."

"er...errrr..dah memang suka cakap."

Berani sungguh!

Kemudian dia diletakkan sebagai. Unit teknikal. Apa-apa hal mengenai teknikal dialah yang tahu.

"supaya..awak memperkembangkan kemahiran yang awak belajar di sekolah dulu..."

Dia angguk. Bila lagi akan buat kerja-kerja sebegini.
Lalu seluruh tempat yang di teknikalnya diajaknya bercakap. Orang-orang semua senang. Orang di Dewan makan. Orang di Pejabat harta pejabat. Orang di Ruangan perhimpunan.



....................................................
Sepanjang menjadi "sukarelawan" keduanya diletakkan di unit yang sama. Tidak biasa akhirnya menjadi 'biasa'.

"oh..teknikal..biar si mulut pot..pet..."

"kan dah gitau....siapa yang datang awal...suruh masuk...kenapa biar duduk luar...?...itupun susah...memalukan sahaja ditengok orang awam...".




...bersambung...







18 Oktober 2009

dalam diam,
saraf-saraf otak ini membina lebuh raya minda,
perjalanan yang bersimpang-simpang,
lampu trafik yang berwarna-warni,
membina imiginasi yang berselang-seli,
melambatkan hala tuju yang sering terlindung,

dalam diam,
pembinaan lebuh tersekat-sekat,
pemihir sedang menanti setia disisi diri,
menyediakan khidmat dongeng,
memaksa diri sendiri untuk bangkit,
membiarkan serangan tinju menumbuk-numbuk saraf,
melebamkan setiap urat nadi,
mengeluarkan rembesan air mata tanpa emosi,

dalam diam,
jiwa dibasuh,
mencari-cari makna setiap telahan,
merobek-robek kegagahan yang semakin layu,
memohon perhentian R&R berdiri sendiri,
dipaut dengan satu rasa yang aneh,



dalam diam,
rupanya,
hati sudah makin teruji,
makna kata dalam tindakan,
kenapa perlu kasih Allah begitu jauh,
hingga habis akal untuk bertahan..?


dalam diam,
maafkanlah,
sang arkitek yang gagal membina palang-palang besi-besi,
penanda aras,
ruangan terapi,
untuk setiap penggunanya yang setia.





.............
nota I:
1. biarkan tulisan ini tidak difahami.

16 Oktober 2009

macam-macam




ini kucing jantan





Hari ini Jumaat.
hari ini pening. Tido indak cukup. Cari jurnal untuk kerja-kerja..lala..kerja.

Kemudian,
tiba-tiba ada orang buat ganguan.
Tanya macam-macam.

Sampai otak jadi macam-macam.
ayat pun macam-macam.
macam-macam sajja jadinya.

Kesian orang itu. ditermacam-macamkan.
Lain kali kena ada skil macam-macam supaya kita hebat macam-macam.



gambar hias-hias

Ada orang suka dengar lagu Jepun.

Mungkin suka makan sushi.
Mungkin juga suka macam-macam lagu.
Lagu memang pun macam-macam.
Ada yang lentok dan leleh.
Ada yang hampeh dan hancuss.

Ada macam-macam.

Macam-macam lagu buat kita fikir macam-macam.


anak orang asli yang asli

Ada yang fikir pasal orang lain,
Ada yang fikir pasal cinta lama,

ada yang fikir pasal keindahan dunia.

Macam-macam inilah buat kita makin sayang dengan Pencipta Kita.Allah yang Maha Esa.




Semalam, ada orang jemput datang. Suruh datang makan-makan macam-macam.
Makan nasi dengan tomyam BB. Sangat sedap. Juga ada kuih raya. Kerang rebus. Sup daging.

Tapi sebab mulut budak seorang itu macam mahu kena libas.
Jadi macam-macam tadi tidak menarik semangat makan.
Macam-macam sahaja mulut manusia.
Ada yang suka cakap yang kotor.

Suka cakap lawak-lawak.
Suka main-main cakap.

Suka cakap dan buat macam-macam gaya.

Lepas itu terus minta diri. Dalam kepala fikir macam-macam.

Sambil naik bas. Allah bagi sedar.

Ciptaanya memang macam-macam.
Kalau kita hanya sejenis, tidak macam-macam.
Macam ada yang kurang.






Dalam macam-macam. Allah sudah letak garis panduan dan peringatan yang bermacam-macam

" wa ma khalaqtul jinna wal insa illa liya'budun "
“Dan tidak aku ciptakan manusia kecuali untuk beribadah kepadaku” (Ad-Dhariyat:56)


“Kamu adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi faedah manusia sejagat” (Ali Imran : 110)


Supaya kita lebih sedar. Lebih bersyukur dalam menilai. So, kita harus ada skill yang macam-macam untuk menarik manusia yang bermacam-macam perangai agar bermanfaat kepada umat Islam yang lain.



...................
nota I:
macam = seperti
Macam-macam = Pelbagai

~hari ini pembentangan 'Kepelbagaian' dalam hadis riwayat Bukhari dan Muslim (moga ada manfaat)


15 Oktober 2009

Perkampungan


Perkampungan itu sangat meletihkan.
Nafsu makannya juga tersekat.Hampir stop.

Ayam goreng yang panas itu hanya dipandang.
Dia hanya mampu meneguk setengah gelas teh tarik untuk sarapan pagi kali itu.

"wei..cepat-cepatlah sarapan..". Kak Zie. Manusia yang selalu berlagak sebagai ketua itu memberi arahan.

Mereka cepat-cepat membasuh pinggan dan gelas disingki.

Nasinya yang belum disentuh diletakkan di dalam bekas. Tidak sanggup membuangnya di tong sampah.


......................................................



"ok...nanti round 7 kali sekolah ni..". Kalsum. Ketua Atlit perempuan memberi arahan.

Dia dan beberapa rakan yang lain hanya mundar mandir. Mendengar taklimat sambil perlahan-lahan membiarkan sarapan tadi dapat diturunkan.

Dia mula memanaskan badan. Biarlah dia memulakan larian. Keadaan pagi yang berkabus dan sejuk itu menyemarakkan dia memulakn larian.

"kak..saya mula dulu..".
Kalsum mengannguk.
Kak Zie hanya memandang.

"tunggulah nasi tu turun dulu..".

Dia sengih. Kak Zie tidak tahu hanya air yang mengisi perutnya sarapan tadi.

................................................................................

Cukup 5 pusingan kawasan sekolah. Dia berhenti.
Segan pula terserempak dengan pelajar-pelajar yang baru tiba ke sekolah.

"dah cukupkah..?" Kak Zie menjerit dari jauh.

Dia hanya sengih.
Latihan berjalan dengan lutut yang lurus adakalanya membuat dia malu.
Memaksa dia memakai jaket yang bersaiz besar.

Penat berjalan dengan lutut yang lurus. Dia berehat. Matahari sudah mula meninggi. Membakar kulitnya.
Hitam bin legam jadinya.

Botol air di beg dikeluarkan.

"ehemm...minum sorang jak..?". Zaith. Pelajar dari sekolah lain yang turut serta dalam perkampungan itu menegur.

Dia hanya sengih. Lelaki itu juga sengih.

..................................................................

"Dapat emas..RM50..PPD tambah RM50...saya tambah RM50.." Cikgu Jas memberikan semangat.

"Perak..RM30.."

"Gangsa..RM15...".

"Sikitnya cikgu!". Kedengaran ada suara tidak puas hati.

"tapi..kalau acara jarak jauh..cikgu tambahlah..". Cikgu Lim. Jurulatihnya yang sering dikelentongnya. Disuruh pusing padang 20
round. 10 round dia sudah berehat. Penat juga cikgu Lim berleter. Dia hanya sengih dan senyum bahagia.

"simpan tenaga cikgu..".

Cikgu Lim hanya mengelengkan kepala. Mungkin malas bertengkar dengan pelajarnya.

........................................

Pertandingan tinggal 3 hari. Latihan tetap berjalan seperti biasa. Perkampungan untuk Olahraga peringkat bahagian ini makin meriah. Lagu menaikkan semangat dinyayikan beramai-ramai selepas latihan.

"bertemu lagi..kita kembali..dikejohanan peringkat bahagian.. kaki sakit tidak terasa..kerana ingin terus berjaya..menaikkan nama daerah... Kinabatangan terus bejaya.."

Dia turut bersemangat. Impiannya mahu memecahkan rekod. Biarlah tidak menang, janji rekod kejohanan boleh dipecahkan.

"bolehkah?"


...................................................................................

Hari pertama, mereka belum mengutip sebarang pingat emas.

"Wa...kamu jangan makan banyak sangat...esok acara kamu..".
Keenakan meratah beberapa cucuk
Fish Ball, Nugget dan Sesej membuat dia hanya sengih.

"Lama sangat tak makan dengan sungguh-sungguh cikgu..". Dia meneruskan makannya. Lili disebelahnya sudah tertunduk. Malu agaknya.

"apa-apalah jangan sampai cikgu Man nampak...habis kamu...tu makanan ringan..".
Cikgu Lim berlalu.

Cikgu Man, seorang yan sangat tegas, garang dan serius. Semua mati kutu dibuatnya. Mungkin kerana, title sebagai ketua jurulatih kontinjen. Boleh juga digelar Panglima. hehe


....................................................

Selepas makan malam. Mereka berkumpul di dewan sekolah. Daif juga keadaan dewan itu. Beberapa pelajar sedang belajar sambil begurau senda.

"Mana Wa?..". Tanya Zaith. Lili angkat bahu.

Semua duduk bersila di bahagian hadapan. Betul-beul berhadapan dengan pentas dewan.
Perjumpaan itu dimulakan dengan menyebut jumlah pingat yang berjaya dikumpulkan setakat hari pertama.
Seterusnya, pemberitahuan acara keesoakan harinya.

"Wa...mana dia?..". Zaith mula risau. Sebentar lagi namanya akan disebut.

Dengusan nafas agak kuat dibelakangnya, menganggu emosinya. Zaith pandang belakang.

Wa!.

"..ko gi mana tadi..?". Wa hanya sengih.

"aku solat isyak kat surau..tak sangka panjang tazkirahnya..lewatlah solat isyaknya..". Wa sengih. Kak Lola yang turut datang lewat, mengangguk.

Zaith senyum. Berbunga hatinya.

Sebelum bersurai. Cikgu Man berucap. Semua diam.
Dia memuji atlit yang berjaya memenangi pingat. Sempat juga dia menyindir atlit yang kalah.

"..ek ele..cikgu ni...dah kalah..kalahlah..kutuk pulak tu..". Kak Zie duduk disebelah Zaith memanas. Dialah antara yang tidak menang. Apa tidaknya larian berhalangan. Asyik langgar tiang.

Kak Lola menahan ketawa. Wa hanya diam. Takut juga dapa maki free nanti. Semua orang kenal mulut kak Zie tu.

"hah...lagi satu, tadi cikgu nampak...ada manusia tu...macam pelarian Somalia..entah berapa cucuk sosej dimakannya...siap bagi tayang kat kawan lagi..bla...bla...".

Tup!

'Sindir akulah tu'. Wa tunduk. Terlupa pula pantang larang dalam bersukan.

"lepas ni...cikgu nampak lagi, siaplah...semua jenis makanan ringan adalah haram!!!!.". Marah benar cikgu Man kali ini.
Siap buat fatwa baru pula.

Zaith pandang dia. Wa sengih. Buat muka tidak bersalah.

"esok..kalau nak makan.. ajak orang..". Zaith bingkas bangun. Mukanya masam

Wa sengih.

"ala...itu aku makan sebab nak skor emas esok..". Wa cuit kak Lola.

"yup...Wa kan ada harapan pecah rekod..". Mereka berdua senyum-senyum. Zaith turut senyum.

"...esok aku nak tengok...boleh tak kalahkan Yan Yua Fang tu..". Zaith pandang kak Lola.

"ala...apa kelas dia tu..siap wat rekod Olimpik lagi kan.. Wa..". Kak Lola cuit Wa. Wa angguk.

"aminnn...kak...".


................................................................................................

Habis solat Subuh, kak Lola sambung mimpi. Wa berdebar. Pagi itu acaranya akan membuka gelanggang.

Dapatkah skor apa-apa pingat?

Baju putih long slip dilapis dengan baju singlet kuning. Tudung putih diikat kemas.
Dia dan Lili akan sama-sama bertanding pagi itu.

Dia cari Lili. Lili menginap di bilik sebelah.

"wei...rambut ko dah ikat kemaskah..?". Lili yang sedang melekat nombor dibaju bertanya.

Wa angguk.

"acara ni mesti nampak lutut...takkan nak pakai tudung pulak..?". Kak Zie yang khusyuk mendandan rambut mencelah.

Wa hanya sengih dan terus menyengihakan diri.


.............................................................................

Tepat pukul 6.30 pagi dia sudah menunggu di luar dewan.
Kak Lola yang masih mamai. Turut sama. Lili pun turut sama.
Dia kelihatan lebih bersemangat.

"Wa...kita mesti skor pingat kali ni..". Wa angguk. Sedikit terkilan. Sekarang Lili bertudung. Sebentar lagi dia rambutnya yang cantik akan dipertontonkan kepada umum.

"...takpa Wa..untuk acara ni jak...acara lain, aku pakailah tudung..". Lili menggosok belakangnya.

"....kan pelik, lutut nampak..tapi kepala tutup..".




.....................................................................

Pukul 7.30 pagi acaranya bermula. Mereka diminta memanaskan diri tepat pukul 7.
Agak ramai juga yang bakal menjadi saingannya.

"Wa..jangan pandang sangat dorang tu...lebih kurang jak..you all tu..". Cikgu Lim menegur. Dia sengih.

"cikgu...bolehkah saya menang?.." Wa seperti patah semangat.

"cikgu yakin...kamu kan rajin latihan...". Cikgu Lim senyum.

"rajinlah sangat.. cikgu...". Lili sengih-sengih. Dia tahu sangat perangai Wa. Tidak pernah cukup lariannya.

Habis memanaskan badan. Mereka terus dibawa ke kaunter pendaftaran oleh Cikgu Lim. Hampir 10 orang semuanya.

Berdebar-debar juga dibuatnya.

"eh dik...nanti tanggal tudung tu..". Pegawai pendaftar itu menegur. Wa sengih. Dia pandang Cikgu Lim. Cikgu Lim lebih pakar. Dah sampai peringkat antarabangsa penyertaanya.

"..alah..janji lutut tak bengkok..pegawai dapat nampak..dah cukup..
....soal nak pakai apa-apapun janji selesa..". Itu kata-kata cikgu Lim masa perkampungan hari tu.


.......................................................................................................................................

Ada 5 pusingan padang lagi. Bermakna ada 2000 meter lagi untuk tamat.
Rasa haus menerjah kerongkongnya. Dia buat signal kat kat cikgu Lim. Cikgu Lim angguk.

"Wa...bertahan...kejar orang depan tu..". Entah suara siapa. Dia pandang kawasan tempat duduk stadium. Ramai juga yang berbaju kuning. Itulah pasukannya.

"Wa...nanti boleh makan fish ball 10 cucuk...".

Macam-macam ayat yang didengarnya. Lili sudah jauh ke hadapan. dalam 90 meter. Dia berkedudukan ditempat ketiga. Ditempat kedua seorang atlit berbangsa cina.

'Memang sebijik macam Yan Yuan Fang..'.



....................................

"Wa.. nah air!". Zaith sudah menunggu di garisan penamat.

2 botol air mineral bertukar tangan.

"Siram kepala tu..". Zaith memberi arahan. Wa angguk. Memang sesak nafas dibuatnya. Huh!



.............................................................

"cikguu...rekod pecah tak??...". Dia yang sudah ke arah pitam masih sempat bertanya.

"ya!!!...tahniah...cuma...".

"cuma apa cikgu..?". Wa dah hilang kawalan diri. Lili pula pengsan sejak menjejak garisan penamat. Dia sudah diusung pasukan PBSMM ke khemah rawatan.

"Allah!!". Wa turut sama pengsan.

Cikgu Lim dan Zaith hanya memandang. Senyuman tidak lekang dari bibir.

"emas dan perak milik kita...". Zaith bersuara perlahn. Cikgu Lim terus tersenyum.

"tulah..latihan tak cukup....memain jak yang lebih..kan dah masuk wad PBSMM". Zaith hanya tersenyum. Ngomelan Cikgu Lim itu ada kebenarannya.

5 minit lagi, tentu dua wira itu akan muncul untuk menagih janjinya.






..................................
nota I:

Mari berlatih menjadi baik. Aktif. Hebat. Sihat

~ni hanya sedikit memoir. Suka. Dukka. Nakal. Baik.
Al-Fatihah untuk Cikgu Man (dijemput Allah tahun 2008).











12 Oktober 2009

celaru


ada pengajaran dalam gurauan.


"nak minta air tu sikit...."

"wokey".



"nak minta tolong..."

"bley-bley..."




"minta maaf banyak-banyak"..

"ala...maaf dah habis..sikit pun tiada dah.."




.............................................
nota I:


Islam tidak pernah kalah,
cuma belum menang.

09 Oktober 2009

Maret (1)



Aku. Pelajar Kesenian dan Budaya. Aku suka sangat belajar budaya, sebab aku nampak budaya Malaysia ini hampir hilang di telan budaya negara luar.
Buktinya, paling dekat, bila orang yang jaga Kementerian Budaya suka sangat buat majlis tari menari. Kalau tari menari gemelankah, kuda kepangkah aku apa kesah. Tapi ini tarian sebijik macam orang hilang akal menari.

Itu yang aku rasa bahagia bila dapat cuti kelas. Lantaklah sama ada cuti itu cuti wajib atau cuti yang aku buat sendiri. Tapi pokoknya aku memang rasa bahagia.

Walaupun aku bahagia. Ada juga problemanya.
sudah balikpun.
Ada juga yang aku malaskan.
Malas dan marah.

Balik jak rumah. Aku dah jadi pembebel hebat.

Memang kalah golongan ibu-ibu.

Aku rasa kalau Anita Sarawak dengar suaraku, konfom dia saman aku. Apa tidaknya aku mungkin boleh dituduh meniru suaranya.

Haha.

Balik jak. Dalam perjalanan telinga akan dibasuh dengan lagu-lagu yang aku fikir tahap sengau dorang layak masuk pertandingan suara sengau. Betul-betul aku hampir tersengau memberi salam depan tangga rumah aku. Asbab refleksi audio terlalu lama terdedah suara-suara sengau yang depa cipta.



..............................................

Masuk jak rumah. Aku lagi terpana. Kenapakah tiba-tiba Noh Hujan ada di rumah aku...?

PAs tu siap hulur tangan untuk bersalam.

Akupun buat-buatlah ala-ala Ahmadinejad tunduk hormat bila perempuan mahu bersalam.
Tapi, bila dia mendongak.

lahh...mahram aku rupanya.

Bajunya siapa tulis.

"Aku Sayang Mak Aku...".
Memang sama Noh dah... Tapi bila bagi gitar suruh petik lagu akustik Hujan. Yang aku tahu dia hanya tahu memutuskan tali gitar.

Lepas tu aku baring-baring boring dan penat depan TV. Aku nampak Cerita Si Cantik dan Si Buruk Rupa.

Aku tengok beberapa budak kecil sedang terlongo menengok cerita itu.

Akupun buat-buatlah kacau.

Aku tunjuk gula-gula lolipop. Dorang tunjuk muka kurang berminat.

Bila aku tunjuk gula-gula putar. Dorang masih buat muka yang sama.

Akupun terus malas tunjuk apa lagi. Baik tidur.

Bangun jak dari tidur. Dua budak perempuan dah duduk depan aku. Macam sedang membacakan
Yaasin untuk aku.

Aku cakaplah. Aku belum mati lagi. Dua budak itupun kata dorang sedang menyanyi lagu pasal Malaikat. Sebab esok ada pertandingan nasyid di kelas dorang.

Lepas tu dorang tunjuk telapak tangan. Minta lolipop gan gula-gula putar. Akupun buat-buat macam bapa aku selalu buat.

Aku kata, kalau mahu kena mengaji 3 lembar. Kena kemas rumah. Kena sediakan aku kopi O yang kurang manis.

Aku tengok muka budak tu dah kelat mengalahkan pisang keling yang mentah.

Tapi dorang tetap setuju.

Akupun terus bercita-cita sambung tidur sampai ke petang.

Baru jak aku melayari mimpi . Aku dengar bapa aku memanggil namaku. Aku buat-buat tidak dengar.

Terus budak macam Noh Hujan tu pun sound dari dapur.

Dia kata, siapa yang buat ibu bapa memanas, nanti susah hidupnya.

Akupun terus buka mata dan berdiri. Buat gaya Hitler bagi ucapan.

pas tu ada pulak kucing kecil menjilat-jilat kaki aku.

Tanya kat budak 'Noh' tu. Siapakah nama kucing itu?.

Si Buruk Rupa!.
Budak 'Noh' itu lantang menjawab.

Akupun sambung. Lawa apa buluh kucing itu. Kenapakah perlu namanya begitu.

Lalu dua budak perempuan tadi serentak menjawab.

Sebab bulu kucing itu sama kalernya dengan buluh orang yang namanya si Buruk Rupa dalam cerita Indonesia.

lahh..

....

08 Oktober 2009

MPP seorang Dai'e (p.2 )

'Esok perjumpaan pertama.Tepat pukul 2.'

Zara membaca mesej yang dikirim oleh Faiz. Ringkas. Jam di telefonya ditatap. Tepat pukul 11.58 malam.

Tangannya berehat menekan keybord.

Lagu Sayang Kinabalu menerpa telinganya. Dia senyum. memang lagu ni begitu menarik. Dia membukan earfon. Lagu itu bergema.

Sumayyah roomatenya yang sedang lena, terjaga. Mungkin terganggu dengan muzik itu. Pantas tangan Zara mengurangkan volume.

"..Zara dah pukul berapa sekarang?.." Sumayyah duduk. Matanya separuh terbuka.

Lucu.

"baru menghampiri pukul 12..". Zara senyum.

Sumayyah seolah-olah mengingau . Dia tidur kembali. Entahlah sama ada mengantuk,ataupun memang mengingau.

.............................................................

" Zara..kita gi Book's fair ek..pas zuhur nanti..". Sumayyah yang sedang membelek majalah Wanita memandangya dengan sengihan.

Zara terlupa. Dia pun memang ingin ke sana. Tapi petang nanti,dia perlu ke perjumpaan.

'ahh..perjumpaan lebih penting.' Zara membiarkan kata-kata Sumayyah.

"...wei Zara...!". Kasar suara Sumayyah. Dia menutup majalah tadi. Matanya dibeliakkan.

"...aku cakap...ko dengar atau tak...pas Zuhur nanti kita gi...".

Zara pantas memotong.

"..saya ada hal..." Dia menyempurnakan lipatan kain. Sumayyah mengerutkan kening.

"...hal apa plak?.." Suara Sumayyah rendah kembali. Dia menapak ke meja. Epal hijau diambil. Membelah kepada dua. Satu diserahkan kepada Zara. Zara ambil. Dia berhenti melipat.

"..syukran..". Zara pantas mengunyah.

Sumayyah senyum.

"...wah dah guna bahasa Arab aaa.."

Zara sengih. Dia tahu Sumayyah lebih hebat berbahasa Arab berbanding dirinya. Sumayyah pernah bersekolah di Sekolah Agama .



........................................................

"...takpalah..kalo tak dapat ..saya leh ajak Kamal..dia pun free..". Sumayyah terus mencapai bakul sabun.

Jam 11 baru nak mandi. Kebiasaanya di hujung minggu.

Zara terkedu. Kamal tu class matenya. Juga rakan senegerinya. Sering berkirim salam dengan Sumayyah.

"ekk...kalau aku pi...ko nak ajak Kamal juga..?". Zara menduga.
Dia mahu menilai sebab perlunya Sumayyah mengajak Kamal menjadi teman. Sedangkan rakan-rakan lain bukan tidak ada yang boleh meneman. Dia tidak mahu Sumayyah rapat sangat dengan Kamal. Kamal terkenal dengan perangainya yang negatif dengan perempuan.

"...watpalah nak ramai-ramai...klo ko ada..watpalah aku ajak Kamal..". Sumayyah membuka pintu menunjukkan sengih sebelum keluar. Zara terpelik sekejap.


...........................................................

Perjumpaan kedua Sakteriat MPP petang itu dihadiri oleh 8 orang termasuk Faiz. Faiz memulakan majlis dengan meminta semua membaca Al-Fatihah.

Perjumpaan yang sepatutnya bermula pukul 2 petang, bermula pukul 2.30 akibat kelewatan 2 orang ahli.

Faiz memulakan majlis dengan mengucapkan terima kasih atas kehadiran semua. Ada 4 orang lelaki daripada 8 orang. 3 orang adalah bukan Islam.

Perkara diketahui Zara setelah sesi Taaruf .
Dari pandangannya semua seperti orang Melayu sahaja.

Faiz menerangkan tujuan akan tujuan perjumpaan itu.
Seterusnya, memberitahu bahawa perjumpaan itu atas permintaan MB. MB sedang berehat di kampung. Dia baru 2 minggu menjalani pembedahan di bahagian kepala dan lutut. Mujur pembedahan itu berjalan dengan selamat.

Faiz mengedarkan kertas.

5 Perkara yang perlu dibuat sebelum perjumpaan sesi kedua. Dua minggu dari sekarang. Siap bubuh tarikh lagi. Sebelum 7 Mac.

Zara membaca pantas.Kertas A4 berwarna kuning dicapai.

Faiz meminta seluruh hadirin membacanya dalam tempoh 3 minit. Dia mahu menamatkan perjumpaan tepat pukul 3.15.

Selesai 3 minit. Zara meletakkan di meja. dilihatnya 6 orang rakannya yang lain.

Berkerut-kerut mereka membaca. Ada yang siap mengaruk-garuk kepala. Terutamanya Micheal . PelajarPendidikan Sains tahun 3. Dia menulis sesuatu di kertas tadi.

Faiz membelek jam di tangan. Dah cukup 3 minit. Dia tahu ramai yang mahu bertanya mengenai 5 perkara itu.

"...ada masa 15 minit lagi..ada pertanyaan silakan.."

Micheal lantas mengankat tangan.

Semua senyum memandang.

"...saya nak tanyak..ini senyum aaa...kalau yang bukan Islam kena senyum juga aaa?..".

Faiz mencatat. Soalan itu remeh tapi perli diterangkan. Perkara pertama dari 5 perkara yang perlu dibuat.

"...lagi..?"

Lisa berdiri. Pelajar tahun 1 ini bersemangat. Siap berdiri lagi.

Lisa pelajar Pendidikan Sukan berdehem-dehem.

"...kalau...roomate kita tak tegur kita dan selalu bawa kawan-kawan dan bising-bising...macamana kita nak tegur....lagi-lagi kalau mereka pelajar Pengajian Islam... sori to say..".

Lisa memandang Zara. Zara diam. Soalan remeh. Tapi menikam. Itu persoalan mengenai hal yang ketiga. Sentiasa berbuat baik dengan rakan sebilik dan menjaga kebajikan rakan sebilik.

Amal bangun. Dia tersengih-sengih.

"...ni terlalu peribandi untuk dibuatlah...tapi saya akan buat..apatah lagi untuk murah senyuman...". Dia berhenti. Matanya memandang jam di tangan.

"...kalau senyum gan minah-minah tudung labuh pun...bolehkan...". Dia memandang Lukman. Lukman di sebelahnya sengih.

Zara agak panas mendengar perkataan 'minah-minah' . Dia ketap bibir. Sungguh tidak sopan bahasa budak Amal ini. Nama jak bakal ustaz.

Lukman berdiri. Rancak pulak persoalan dari mereka semua ini.

"...ana nak tya...". Dia menutup mulut. Amal disebelah juga menutup mulut. Mungkin menahan ketawa. Entah apa yang lucunya. Dia kemudian duduk.

"...tafaddal ustaz...". Faiz mempersilakan. Tangannya di ajukan. Seoalah-olah mempersilakan VIP berdiri.

Lukman meneruskan persoalan tanpa berdiri.

"...terlalu remeh semua ni...macam budak-budak kita dibuatnya..". Mukanya mula tegang.

"...ana bukan apa ustaz...Mod tu...budak tahun 1...baru lagi...mungkin sebab tulah dia wat semua ni..".

Faiz mencatat tanpa memandang Lukman. Walaupun Lukman memandangnya.

"...kan banyak lagi agenda yang perlu dibuat...manesfesto tu.. takkan hanya retorik....nak buka makmal waktu malamlah...nak buat bilik rehatlah..nak buat jalan berbumbunglah...nak...nak apalagi ana pun dah lupa...". Dia diam. Mungkin sebab jam di tangan Faiz berbunyi.

'Dah set masa agaknya'. Lisa berbisik dengan Ah Ting disebelah Zara.

Faiz mengucapkan terima kasih. Segala persoalan itu akan disampaikan kepada MB. Dia tidak boleh menjawab ikut suka katanya.

Selepas bersalaman.Mereka bersurai. Cukup singkat perjumpaan itu.

Zara sedikit menyesal. Kalau dia tahu perjumpaan itu sesingkat itu, tentu dia akan menemani Sumayyah.

Bukan dia tidak tahu. Kamal begitu kemaruk dengan Sumayyah. Peliknya Sumayyah masih boleh buat-buat tidak tahu.
Bagin Sumayyah Kamal hanya kawan.
Entah betulkah Kamal yang beriya-iya hendak membeli buku ataupun sengaja mencari peluang.

Siapa tidak kenal Kamal. Bekas pemain gitar kumpulan GIG. Hampir semua rakan-rakan sekelasnya meminatinya.
Dia sebenarnya kurang senang dengan sikap Kamal yang agak playboy itu.

Hampir setiap kali terserempak di luar kampus ada sahaja penemannya. Berlainan pula tu.
Dulu dia terserempak di KTM dengan budak perempuan bertudung.
Selepas tu terserempak pula di Taman KLCC dengan budak free hair. Kelebihannya bijak dalam pelajaran menyebabkan tiada point untuk dia menghentam Kamal dihadapan Sumayyah.

Entah kenapa budak tu boleh tercampak sefakulti dengannya. Entah macamanalah pelajar-pelajarnya nanti.


Baginya Sumanyyah bukan sesuai untuk dijadikan bahan playboy Kamal. Sekadar tudung bersaiz kecil. Mungkin pengaruh semasa belajar di matrikulasi.
Katanya disekolah menengah dulu. Dia bertudung labuh.Tuntutan dan situasi sekolah agama memang begitu.

Dia tidak mahu Kamal menjadikan Sumayyah terus begitu. Dia bertekad. Selagi Sumayyah sebiliknya, dia tidak mahu Sumayyah berubah ke tahap lagi teruk.

Lamunan Zara terhenti apabila telefonnya bergetar. Dia terus ke meja.

MB.

"assalamualaikum.." suara MB sedikit serak.
MB tentu risau akan tugasannya sebagai MPP.

Zara diam. Adakah dia perlu bertanya khabar?.

'waalaikumsalam..". MB memberi penerangan. Dia berharap Zara membantu Faiz dalam hal-hal mengenai sakteriat.
'Apalah sangat permintaan MB'. Hatinya diketuk lucu.

Dia sudah biasa berkerja dalam organisasi . Faiz pun bukan baru dikenalnya. Sejak minggu orintasi lagi dia sudah mengenalinya.

"...kita perlu malu...tapi biarlah malu untuk menjaga Islam..bukan menjaga imej semata-mata..". MB mengakhiri perbualan.

Zara diam.

'aku malukah?'. Zara memikirkan kata-kata MB.



....................................
nota I;

-2 khairiah, maaf lambat untuk mempublish.








07 Oktober 2009

tulisan skema la




Dulu Turki.

Kemudian..Jepun.

Kini. Gempa di Padang pula.

Cikgu Sop mengakhiri kelas Georafi dengan sedikit perbincangan tentang isu itu.
Kebetulan berita tv masih hangat dan hangit tentang bencana di negara jiran itu.



"apakah Malaysia selamat dari lingkaran gunung berapi pasifik...?". Cikgu Sop bertanya kepada anak muridnya. Seramai 35 orang semuanya.

"erkk...selamat cikgu...kan lingkaran itu disekitar Indonesia, Filipina...dan Jepun...". Suzanne. Pelajar bermata sepet menjawab. Sesuai dengan gelaran yang diberi. Gadis Jepun.
Dia begitu mahir dalam subjek Georafi.




"Betul!...paling pun kita hanya terkena tempiasnya...". Cikgu Sop terus menerangkan.

"adakah tempias itu tidak membawa kemusnahan harta benda atau nyawa cikgu...?". Natsir. Pelajar India muslim yang penakut itu bertanya.

"setakat ini...belum ada lagi...kecuali....". Cikgu Sop cuba untuk tidak menerangkan.



..................................................................................................

"cikgu... bencana sudah pernah melanda negara kita bukan sahaja kemusanahan harta benda, malah menyebabkan kehilangan nyawa....lihat sahaja banjir kilat kat Shah Alam...itu kawasan bandar terancang....Banjir kat Johor...Ribut Greg kat Sabah...". Nurul Akma bingkas menjawab.

"a'ah..tapi itu tidak termasuk dalam aspek gempa bumi..". Suzanne bingkas memotong. Dia memang sedikit tercabar. Isu itu sudah lama berlalu.

Nurul Akma diam. Memikirkan sesuatu.

"Mungkin...selamat untuk tidak terlibat dalam gempa...tapi bencana lain...mungkin tidak...malah nisbah kerugian mungkin sama..". Nurul Akma menarik nafas.

"betul tu Nurul...itu dinamakan bencana alam...". Cikgu Sop cuba menutup perbincangan sihat itu. Fail dan buku-buku di meja guru sudah dikemas. Tinggal untuk angkat kaki sahaja.

"ya cikgu...dan sebagai tambahana.....ada masanya bencana itu tidak pernah terlintas dalam ramalan manusia...". Nurul terus menerangkan.

pelajar-pelajar lain diam. Mungkin memberi peluang Nurul Akma menerangkan penerangan yang tidak nampak maksud lagi.
Mungkin juga mereka merasa isu itu sangat menakutkan.

"contohnya...?". Lim dan Bakhtiar serentak bertanya.

"Ribut Greg yang melanda Keningau dahulu...kedudukan Keningau teramat jauh dengan laut..Keningau adalah dearah pedalaman...bagaimana angin kuat dari arah pantai boleh sampai ke daerah Keningau...sedangkan daerah yang berdekatan pantai hanya mengalami kemusnahan yang sedikit...". Nurul Akma menerangkan begitu bersemangat.


"teruskan Nurul...". Akhirnya Cikgu Sop akur. Penerangan itu tiada dalam buku teks sekolah, juga buku-buku rujukan. Dia juga berminat untuk tahu.

"cikgu...Jarak Keningau dengan Laut adalah sekitar 1ooKM...sejam lebih jika menaiki bas dari Kota Kinabalu...Keningau itu telah musnah...tanpa ada amaran awal dari pihak pengkaji cuaca...banyak nyawa yang hilang..malah banyak peristiwa pelik yang berlaku....................

".........antaranya...sungai yang kecil seluas selangkah kaki, boleh mengalirkan batu sebesar rumah dan air sedalam sungai Pahang...".


antara laporan hari pertama kejadian. Disember 1996
(mana lebih dekat laut...Papar ataupun Keningau?).




...................................

"bagus Nurul...". Cikgu Sop membelek jam ditanganya.



...................................................

"ok. pelajar-pelajar..kita kena banyakan membaca buku...". Cikgu Sop menutup sesi P&P.


"Boleh saya tahu....buku apa tu yang Akma baca...?". Suzanne bertanya.

"buku...?..banyak buku sebenarnya...". Nurul Akma diam sekejap. Cikgu Sop sudah berdiri di pintu.

"ok. Cuba Nurul bagitahu kawan-kawan mana-mana buku yang terbaik untuk membantu dalam mendapatkan maklumat..". Cikgu Sop masih berminat.

"erkkk.....cikgu..maksud saya...".Nurul Akma seperti kebingungan.

"maksud apa Nurul..?"

"buku tu bukan saya yang baca..."

sekadar gambar hiasan

"aik tadi kata buku...". Lim sudah mula tidak sabar.

"ya..memang buku..tapi bukan saya yang baca...".

Cikgu Sop mengerutkan kening. Sedikit pening dengan penerangan Nurul Akma.

"tak fahamlah akma...".

Nurul Akma diam. Kelas sudah sunyi. Sekejap lagi loceng balik sekolah akan berbunyi

"Nurul, cuba bagi tahu..". Cikgu Sob sudah seperti hilang sabar.


....................................

"semuanya saya dapat dari USRAH cikgu..."

"apakah USrah itu...". Lim cepat memotong.

"USRAH adalah bermaksud keluarga...tempat untuk berbincang dan berkongsi...".

"tak fahamlah.....". Bermacam-macam rugutan kedengaran. Cikgu Sop hanya memerhati dan terus melangkah keluar.

"Terima kasih cikgu....!!!"




....................................................
Nota I;
-usrah hanya istila Arab. Dalam Istilah Melayu, mungkin ia sesuai dinamakan 'family discussion'. hehe.

-sila beri tunjuk ajar. Juga Ajarlah mereka yang menunjuk-nunjuk, dan tunjuklah mereka yang tidak mahu dia ajar. (peribahasa yang sengaja membingungkan).

06 Oktober 2009

PMR

Esok 7hb Oktober. Semua pelajar Tingkatan 3 akan berperang dalam dewan peperiksaan.

Betapa risaunya ibu-bapa.

Gusarnya guru-guru.

Sibuknya para penjaga peperiksaan.

Macam-macam ragam lagi.

........................................






"ada jugakah pahala menjawab peperiksaan tu...?". Si Ibu bertanya kepada anaknya.

"errr..."

"aah...lupakan sajalah...buat peperiksaan baik-baik...supaya skorr bagus...". Si ibu menutup perbualan.

.......................................................................


Sahabat berkata kepada Rasulullah,

“Wahai Rasulullah, apakah seorang yang berjuang kerana marahkan sesuatu puak itu dikatakan jihad fisabilillah?

“Tidak. Itu tidak termasuk jihad fisabilillah.”

“Apakah seorang yang berjuang kerana tunjuk berani itu jihad fisabilillah?” tanya Sahabat lagi.

“Tidak,” jawab Rasulullah.

“Apakah berjuang fisabilillah itu berjihad kerana bangsa?”

“Bukan.”

“Kalau begitu, ya Rasulullah, apa itu jihad fisabilillah?”

“Berjihad fisabilillah itu ialah berjuang di jalan Allah untuk menegakkan kalimah Allah hingga menjadi tinggi. Jihad itu ialah untuk meninggikan kalimah Allah.”
(halaqah.net)









..............................
nota I:

-buat apa sajalah untuk TuhanMu yang Maha Hebat.(asal tidak bercanggah dengan hukum syarak )
-sebaik-baik Jihad ialah perkataan benar dihadapan pemerintah yang zalim
(zalim : meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya)

05 Oktober 2009

acapella

Futur
by; Fatih Acapella

Kadangku merasa bimbang
Berada didunia yang lapang ini
Sampai kapan aku berjuang
Dijalan dakwah panjang

Takutku akan semua
Semua yang takkan berlanjut lagi
Hanya karna memikirkan
Nafsu dunia yang fana

Rasa futurku menghalangiku
Menempuh semua perjalanan imanku
Akupun ingat semua teman-temanku
Yang masih coba membimbingku




video

03 Oktober 2009

ketulan cerita

Seronok berbual dengan Abu.
Pelajar Sarjana Uni Jogja.

Abu : "bisa-bisa ketemu di Malaysia...".

Dia menutup perbualan.

Aku : "a'ah...datanglah sebelum 10 Oktober..." (ajak-ajak ayam@ ikhlas yang bukan asli)

Abu : "kenapa...?".

Aku : "jerebu VS HN1N1 VS Prk...".

Abu :"apa itu??".

Aku : "Sejenis 'makanan'.

01 Oktober 2009

namanya juga pembangunan

Muka pelik pakcik itu. Pakcik Bugis. Agaknya.
Si Pemandu berhemah Bas Sida berwarna kuning.

........................................................

Jumlah MAUT Opps...sikap.. masih banyak.
Ini Ops yang ke-20.
Bilangan kematian masih membimbangkan.
Antara sebabnya, pemanduan bahaya.
Mengundang pilu di hari Raya.

..............

Aku. Bukan manusia 'ulat buku'. Menonton wajah jalan Raya itu.
Pakcik Bugis itu masih mencuri-curi pandang.
Ahhh..
entah apa yang dipandang.

"mau kemana nak...?". Dia masih segak mengawal stearing bas automatik itu. Sebijik macam Bas Rapid KL. Just tekan-tekan untuk mengawal volume laju.

"mau ke...errr...". Aku diam. Malas untuk bercakap. Lebih senang menonton bedak tompok yang berlaga di jalan negeri kedua miskin ini.



...................................................................

Menunggu-menunggu simpang estet cinak. Memang lambat.
Siapa tidak sengsara duduk melongo di tangga bas.

"sekajap ya dik..nanti bila sampai di...err...adik boleh duduk..". Ahh..konduktor bas ini mengulang-ulang ayat yang sama.

Aku senyum. Membiarkan bunyi suaranya bertumbuk dengan audio Om Bak 2 di tv bas itu.



..........................................................................

"anak belajar lagi...?". Pakcik itu bertanya.

Aku angguk.

Kelajuan bas menjadi 40km/j.

"itu lelaki...asyik berjalan ..kemarin di sana...". Pakcik itu menunjuk ke arah van putih dan beberapa pengikut. Ramai juga pengikut.

"aa'ah...mau wat rekod Malaysia kan..". Aku sekadar menambah maklumat.

Pakcik bugis itu menambah.

"itu..orang cacat kan..".

Aku senyum.

"emmm...OKU..kurang Upaya..tapi kuat semangat..". Ah. Banyak pulak pujianku untuk Edward ini.




..................................................................

Kepalaku sedikit mual. Jalan ular berlenggang di area Kundasang memang mengundang mual.

Sedikit sebanyak bentuk jalannya agak baik. Tidak banyak bedak gomak yang bertampal. Mungkin malu pada pelancong yang datang.


...................................

"terima kasih pakcik...".
tabiat Pansikou ini terbawa-bawa.

Mungkin pemandu bas di Semananjug perlu berguru dengan pakcik Bugis ini.



...............................
pansikou-terima kasih(bahasa dusun)

Quotes

sebaiknya apa-apa yang dikutip,biarlah dengan memberikan sumber. Apa yang kita buat, nanti di akhirat akan kita tengok balik bersama semua makhluk.

seorang anak

produk Kampung Kembara Jaya, Bukit Garam.

masih/pernah bergelumang tanah hanyir,rumput gatal, mentari terik, berkaki ayam, menangis keanak-anakan, bermonolog, berbicara laju, berambut keras/berselipar jepun.


bersekolah dulu di Sk Kota,
SMK Bukit Garam,

Masih berkelana dibumi luar,
mencari & menjejak potensi& spirit diri

~kita tidak sama,posisi kita berbeza,matlamat kita sama..mencari mardhatillah

"sebaik-baik muslim yang bermanfaat kepada orang lain"

*harusnya hari-hari yang dijejak sentiasa memberi kredit2 kepada memaknakan HIDUP